Småbolag: Värde vs Tillväxt

Fortsätter diskussionen från Korrekta Marknadsvikter? (Tillväxtmarknader, Småbolag, Storbolag):

Ville inte spamma den andra tråden, men det där är en ganska viktig poäng när man börjar intressera sig för faktorinvestering. Ännu mer specifikt är det små tillväxtbolag med dålig lönsamhet som grovt underpresterat historiskt talat.

Här är ett intressant diagram för utvecklingen på småbolag i 2021:

Lite andra referenser:
The Small Caps That May Be Holding Back Your Portfolio’s Returns
The ‘Black Hole Of Investing’

5 gillningar

Förstår inte att fler fonder inte försöker kapitalisera inom detta område, förvaltningen kan ju skötas väldigt billigt med framtagandet av ett index eller en systematisk strategi. Undrar om det är att det är svårt/dyrt att göra det effektivt bland småbolag med lägre aktieomsättning.

Skulle jag starta en egen fond skulle det vara inriktat mot att systematiskt handla svenska småbolag med låg värdering och höga marginaler och avkastning på sysselsatt kapital :slight_smile: Kanske sortera i slutet på momentum för att undvika fallande knivar :slight_smile: Dvs mer eller mindre det jag gör idag :roll_eyes::see_no_evil:

5 gillningar

Säg till när du startat fonden så är jag första investeraren :slight_smile:

Speciellt kombinationen av värde och momentum har jag på sistone insett kraften i.
För den nördige: Factors From Scratch, om att kombinera värde och momentum.

Och:
The Factor Archives: Value
The Factor Archives: Momentum

Har sett flera personer säga att ju större en fond blir, ju svårare är det för den att generera “alpha”.
Även Warren Buffett har sagt att hans årsavkastning (i %) skulle vara högre om han hade mindre pengar. Nu är han “tvingad” till att fokusera på stora bolag.

2 gillningar

Såå man undrar ju lite vad herr Buffet skulle säga om Handelsbankens Global Småbolag Index Criteria!?

Att den är för dyr i förvaltningsavg 0,60% för att vara en indexfond :partying_face::person_tipping_hand: ! Max 0,20% då är det utmärkt :+1:

Han vill att vi andra kör index så han kan plocka russinen :+1::joy:

1 gillning

@Jacke77 Då kanske Lysas underliggande globala småbolagsfond skulle passa honom bättre i smaken :wink:

1 gillning

Ja. Pratas som sagt för lite om detta tycker jag, i dessa tider viktar jag allt hårdare mot etablerade faktorer, att bara hantera alla småbolag som grupp som en faktor att övervikta verkar inte ha samma stöd i data precis av anledningen du skriver :nerd_face: