Någonting som jag verkligen saknar i min portfölj är en svensk, faktorviktad indexfond. Det finns en uppsjö av svenska småbolagsfonder, men storleksfaktorn är den svagaste faktorn i isolation, och det finns mycket forskning som tyder på att man behöver filtrera ut “skräpet”:
Aktiva småbolagsfonder, såsom AMF Aktiefond Småbolag, skulle potentiellt kunna vara en lösning, men faller bort för mig då jag inte har någon aning om hur duktiga förvaltarna är eller vilken metodik de använder.
Efter att ha tittat igenom i princip hela utbudet av svenska småbolagsfonder på Avanza fastnade jag för Aktiespararna Småbolag Edge. Här följer en kort analys:
Fördelar:
- Kvantitativ strategi, som filtrerar ut bolag utifrån objektiva kriterier. Enligt Morningstars analys ovan tycks det vara främst faktorerna storlek, kvalitet och momentum. Dock stor spridning på sistnämnda.
- Förvaltningsavgift 0,30% (0,35% på Avanza), vilket är billigast av alla svenska småbolagsfonder.
- Utklassat andra svenska småbolagsfonder under dess livstid.
Nackdelar:
- En del “fundamental förvaltning”, där förvaltarna själva väljer bolag kvalitativt. Enligt årsberättelsen rör sig detta om 20-30% av fonden.
- Prestationsbaserad avgift tillkommer, 20% av avkastningen som överstiger Nasdaq OMX Small Cap Sweden Index.
- Transaktionskostnader tillkommer baserat på fondens interna köp/sälj. Senaste året verkar omsättningen i fonden varit ganska hög, då detta uppgått till 0,23% enligt Avanza, men varierar såklart.
I en perfekt värld hade förvaltarna helt slopat sin “fundamentala förvaltning”, vilket mest känns som en ursäkt för att kunna ta ut prestationsbaserad avgift. Detta är ett stort minus, men jag är villig att acceptera det eftersom grundavgiften är så billig, och jämförelseindexet relevant. I längden kommer alltså avgiften endast bli högre än andra småbolagsfonder om fonden överpresterar dem, vilket man isåfall kan leva med.
Sammanfattningsvis är jag sugen på att ta in denna fond i portföljen, för svensk faktorexponering. Hur tänker ni andra?