Hej, AMF småbolag är ju lite av “goto” fonden här på forumet (på grund av dess låga avgift) om man är ute efter en aktivt förvaltad småbolagsfond.
Om jag förstått det rätt så finns det studier (Barras etc) som pekar på att aktiva fonder som växer och blir stora ger sämre avkastning. (svårare att handla utan att påverka priset etc)
Noterar att AMF småbolag är den största (med marginal) svenska småbolagsfonden
Frågan jag ställer mig är om det finns anledning att screena lite på storleken i val av aktiv småbolagsfond och inte bara avgiften?
Dvs kanske offra lite i avgift för att istället köpa en något mindre fond. Vad tror ni?
Tycker den är ett vettigt alternativ (kanske bättre tom) till Plus småbolag. Bra avgift och rensar bort dom värsta potentiella nitlotterna, men är antagligen för stor och bred för att ha möjlighet för att skapa något stort alfa om det är det man vill ha möjlighet till.
Ett problem med småbolags och mikrobolagsfonder är att de tenderar att innehålla ganska mycket skräpbolag, vilket historiskt har gjort att storleksfaktorn i isolation inte fungerat optimalt.
I både USA och Sverige så har Mid Cap presterat presterat bättre än Large Cap (som förväntat) i den historik jag ser, men Small Cap har inte presterat bättre än Mid Cap.
Som @Alec är inne på så fungerar små och mikrobolag bäst när man filtrerar bort det värsta skräpet, baserat på andra kända faktorer (värde, lönsamhet, etc).
Egentligen är distinktionen aktiv/passiv inte helt rättvisande. Många aktiva fonder har som idé att plocka ut ett smalare urval förmodade vinnaraktier. Andra är mer som indexfonder även om de inte lika konsekvent följer ett index. AMF Småbolag är i min värld en sådan fond. Det finns även andra liknande fonder.
Om du tittar på innehållet så är det relativt diversifierat. Jag har inte gjort någon direkt jämförelse med något index. Graden av diversifiering relativt sektorn är ändå såpass stor att man får ”lite av allt”. Aktivt förvaltade ”spetsfonder” tenderar att ha betydligt färre innehav och större koncentration.
2021 var det annat ljud i skällan, då var alla som inte hade minst halva portföljen i småbolag en loser… Privatinvesterare är verkligen experter på att jaga historisk avkastning.