AMF aktiefond småbolag, ny förvaltare

Jag upptäckte precis att en av mina favoritfonder (och den enda aktiva fonden jag har i min portfölj), har fått ett tillägg i förvaltningen sedan 3 dagar tillbaka:

Fondförvaltare:
AMF
Angelica Hanson (2006-04-01)
Tomas Risbecker (2021-09-17)

Så min fråga blir då, hur stor skillnad detta kommer göra? Hur mycket styr fondförvaltarna upplägget och hur mycket beror på teamet “bakom kulisserna”? Jag tänker då att förvaltarna får hjälp med teknisk analys, prognoser osv. av andra experter på AMF som inte syns som frontfigurer? Finns det en risk att en ny yngre förvaltare tar andra beslut än en förvaltare som varit med i 15 år och är tanken att det kommer ske en växling framöver?

6 gillningar

Bra frågor! Tyvärr tror jag inte du kommer få ett särskilt träffsäkert svar på någon av dom dock. Känns i princip som att man måste ha jobbat som fondförvaltare på AMF för att kunna svara på dom :smiley:. Och dom svaren man skulle få från en fondförvaltare skulle ju antagligen vara ganska partiska. Tycker personligen det känns tryggare att ta bort den mänskliga faktorn helt ur ekvationen och köra Plus.

1 gillning

Det är väl bara att Risbecker har tillkommit?, Angelica är ju gammal. Risbecker har förvaltat (förvaltar?) AMF AKtiefond Sverige. Ingen ingen ungtupp heller, om bilden gör rättvisa :slight_smile:

1 gillning

Sparar i denna och undrar vad som händer när ett företag får för stort börsvärde ska ju vara en småbolagsfond, ser att i top-10 innehaven att fler talet företag är largecap.

1 gillning

Ja, min fundering är nu om det är bättre att strunta i denna fond och istället fokusera helt på PLUS Småbolag Indexfond istället.

Den största aktien i PLUS småbolag är Sagax B med ett totalt värde på 107 459,4 MSEK (enligt Avanza).
Den aktie med högst andel innehav i AMF Aktiefond småbolag är Sinch med ett totalt värde på 132 321,2 MSEK. Sedan ser jag också Nibe B där (250 395,5 MSEK) vilket gör mig fundersam till om fonden verkligen har “småbolag”.
Får nog ta mig en funderare på om jag ska ha kvar AMF Aktiefond småbolag eller inte. Det tar alltid emot för mig att inkludera aktiva fonder i min portfölj.

2 gillningar

Morningstar klassar både AMF och PLUS som tiltade mot mid-cap och growth, så det är väl egentligen ingen av dem som ger en helt tillfredställande faktortilt där om det är just small-cap man vill ha.

1 gillning

AMF Småbolag är ju extremt tiktad mot growth, som gått väldigt bra senaste decenniet med sjunkande räntor. Men absolut inget jag skulle äga till pensionen. Har inte smallcap value gått bäst historiskt också?

Vill man ha smallcap istället för midcap är det Plus Mikrobolag som gäller Asset Allocation|Top 10 Holdings|PLUS Mikrobolag Sverige Index|ISIN:SE0010323634.

Låter ju oroväckande, jag tänkte ha AMF tills pension.

AMF Småbolag är ju just aktivt förvaltad, kan man tänka sig att de tiltar mot mer growth eller value beroende på hur ränteläget och marknaden ser ut ?

Lite off-topic, men svaret verkar vara att value har överpresterat i USA men inte i Europa. Fast då har vi ju färre data härifrån också.

Small cap backtest 2000-2021

Oavsett om man tiltar value eller ej så har ju dock small cap gett betydligt mer pengar i fickan än large cap i både EU och USA, så satsar man på en global indexstrategi så är det väl definitivt något man bör ta med i beräkningarna.

1 gillning

Ja, jag tror det är dags att byta ut AMF Aktiefond småbolag mot lite Mikrobolag. Tror dock jag ska ta lite mindre vikt på den då det är färre bolag och väldigt små dessutom men 5% ska jag nog klämma in och sätta de andra procenten på Plus småbolag och Nordnet Indexfond Sverige (7.5% av varje) för totalt 20% Sverige.

1 gillning

Lite tur ska man ha :grimacing:

4 gillningar

Eller så fortsätter den stiga igen :wink:

Vad är problemet ? Ja så klart om man tittar på 1 dag avkastning ser det lite illa ut . :+1:. Annars utmärkt avkastning 3 mån, 1, 3, 5, 10 år.

2 gillningar

Oj promotor du något annat än en global indexfond, sjukt.

6 gillningar

Det finns många fonder som man kan spara i. Har haft många fonder i portföljen under min tid på börsen. Sedan rek majoriteten välja globala indexfonder långsiktigt. :+1:. Rek aldrig någon bry sig om 1 dags avkastning på börsen :+1:. Du ville säga med grafen att du sålde på toppen! :joy::+1:. Grattis :hugs::+1:.

Tack! Det var menat som ett roligt inslag. Inte menat att tas så allvarligt.

1 gillning

Fattar det :hugs::+1:. Men jag rek inte att man ska köpa Amf aktiefond småbolag just nu. Det är jag inte sugen på. Gillar lite mindre risk tip Global indexfond fast ändå hög risk med 100% aktie index. :+1:. Du kan bortse från mina 2 meningar som jag använde ångra knappen och slängde till skräppost :joy::joy:. Tur att saker man skriver lite snabbt ej igenomtänkt kan tas bort ibland då det behövs :hugs::+1:.

Känns alltid bra när man har turen och lyckas sälja rätt även om det kanske inte gör så stor skillnad i det stora hela.

Det är ju helt klart en investering med högre risk, men jag ser inga problem att ha en liten andel av fonden till pensionen. Men man bör nog väga upp det ökade risktagandet med lagom mängd långa räntor/guld för att kompensera för den ökade risken om man inte är en person som låter bli att logga in och kolla läget (som jag med min pensionsportfölj till exempel där jag inte har några problem med superhög risk eftersom jag helt enkelt inte bryr mig om den).

Jag är fortfarande lite klyven i mitt beslut och jag hade fortfarande haft AMF Aktiefond småbolag om inte PLUS småbolag hade funnits. Men PLUS har lyckats skapa en fond som i mina indexkramande ögon är så attraktiv att den inte går att motstå. I och med aktieutlåningen så har vi ju typ en “aktiv” fond som har ett relativt säkert tillvägagångssätt för att dra ner förvaltningskostnaden i noll (till och med negativt om man har fonden på SAVR). Samma sak med deras mikrobolagsfond. När fondförvaltaren börjar betala mig pengar för själva förvaltningen så börjar det bli intressant. :wink:

1 gillning

Ja Plus-fonden är helt klart attraktiv. Exakt det man vill ha egentligen.

I mitt privata pensionssparande har jag valt 2 fonder av varje slag där rimliga alternativ finns.

Då avgiften är väldigt låg hos AMF trots aktiv förvaltning så får den vara kvar tillsvidare.

Jag har bara AMF Småbolag och Plus Småbolag i min Sverige-exponering så att AMF äger lite mer mid-Cap och ev large Cap kan jag leva med sålänge de inte underpresterar nåt fruktansvärt mot sitt jämförelseindex över lång tid.

Jag har hög tillit till AMF som verkat länge i branschen.
Plus-fonderna ser lovande ut men inte funnits så länge, på sikt kanske det räcker med Plus-fonden.

Upptäckte idag att även Angelica lämnat fonden efter att hon förvaltat fonden framgångsrikt i två decennier (pension?).

Jag får tacka henne för god avkastning!

Vi får hoppas de nya kan förvalta en bra fond till låg avgift vidare till nya höjder.

1 gillning