Pensionsspara i PLUS mikrobolag Sverige index?

Har funderat på en sak som jag gärna vill ha era åsikter på angående mitt nyligen startade privata pensionssparande som just nu är ca 80% global index ca 20 % plus mikrobolag sverige index.

Vad är fördelar/nackdelar med att jag går över med att 100% pensionsspara i PLUS mikrobolag index? Jag ser mest fördelar med detta och enda nackdelen jag kan tänka mig är en något högre avgift och valutarisken att det endast är SEK.

Funderade på detta efter senaste poddavsnittet då en liknande fråga kom upp och diskuterades

Det beror på vad du har annat i dina totala investeringar. Generellt om man ser till modern portföljteori så bör man nog inte ha mer än kanske 5% i svenska microbolag skulle jag gissa. På grund av hur mycket diversifiering du ger upp och hur risk/return i portföljen påverkas.

1 gillning

Nackdel: Just den fonden kan gå skit en period…

2 gillningar

Tracking error, att portföljen avviker negativt från globalt index under längre perioder. Sen givetvis att risken ökar bör man väl förvänta sig men högre förväntad avkastning. Ben Felix har gått in på att tillväxtbolag i småbolagsfonder äter upp avkastningen generellt sett. Så det kan vara av intresse att lägga in small cap value-ETF:er om du verkligen tror på småbolag. Värdebolag har dock underpresterat tillväxt under en längre period på sistone trots stödet bland forskare.

2 gillningar

Om PLUS mikrobolag index inte avviker från globalt index hade jag blivit rädd!

6 gillningar

Helt rätt angående tillväxtbolag i small cap. Denna fond är en mix och det borde i längden löna sig att byta ut mot typ ZPRV eller liknande ETF. Teoretiskt sett såklart, sen får man se hur länge man behöver vänta för att överavkastningen skall komma.

2 gillningar

Hur jag resonerar är ju att småbolag historiskt har gått bättre än stora på lång sikt + (för min pension är ca 43 år fram i tiden) vilket gör att jag kan ha råd med 5 dåliga år exempelvis eller avvikelser från marknaden i helhet sålänge det kommer ikapp igen.

Sen tänker jag också då att eftersom de är index så ger det trots den väldigt höga risken ändå en viss ”trygghet”.

Sen som sagt man kan ju inte förutse framtiden etc etc såklart

Blir ju en väldigt smal, nischad och riskfylld portfölj. Dessutom geografiskt begränsad. Men ja, historiskt så har ju svenska Småbolag gått ganska bra. Men tyvärr vet vi inte om det kommer fortsätta så.

Med det sagt så har jag personligen 5% av aktiedelen i svenska småbolag.

3 gillningar

Blanda med AMF Småbolag? Eller investmentbolag.
Har också gått bra historiskt i sverige.

Jag kör delvis global småbolagfond (Handelsbanken), då minskar risk med bara SEK valuta.

Jag resonerar ungefär som du men har inte mer än 50% småbolag bland fonderna

Jag har nog landat i följande portfölj till pensionen.

40% LF global indexnära
20% amf småbolag
20% plus mikrobolag
20% spiltan aktiefond investmentbolag

Känner att detta ger mig en stor risk i för framtiden vilket jag eftersträvar på pensionssparandet, men jag går inte helt bort från globalfond utan endast minskar innehavet i den så tror det blir detta.