AMF Aktiefond Småbolag

Tjena!

Har sedan snart 2 år tillbaka kört på nedanstående portfölj efter rekommendation på portfölj från Rikatillsammans tidigare (valde varianten där man lade till AMF Aktiefond Småbolag).

AMF Aktiefond Småbolag har verkligen inte gått bra, har tappat över 30 % under knappt 2 år.

Vet att man inte ska försöka tajma marknaden men känns ju inte positivt för Sverige under närtid. Bör man kanske byte ut AMF Aktiefond Småbolag mot ex globalfonden eller bättre att sitta still?

Vet väl egentligen svaret (dumt att sälja av den nu när den gått ner, bättre att fortsätta månadsspara i den och köpa “billigt”), men nyfiken att höra hur andra tänker.

1 gillning

Hej Mikael,

Om du tror på fonden i framtiden bör du ligga kvar i fonden och fortsätta spara i den. Ingen vet hur framtiden ser ut. Det är ett ”bekvämare och säkrare” sätt att bara investera i en globalfond. Hur mycket nedgång tål du? Tänker så du inte ligger fel i risk?

2 gillningar

Sett i relation till din övriga portfölj skulle jag inte se någon direkt anledning att byta ut den. Det är naturligt att småbolag är mer volatila i sämre tider. Avvikelsen är alltså i någon mening “normal” och beror inte på någon fundamental förändring. Jag skulle se det som en köpchans.

1 gillning

Tack för svar!

Detta är långsiktigt sparande med en horisont på över 10 år, så för min del spelar det ingen roll om det går ner just nu.

Vill ha så hög avkastning som möjligt. Har ju 20 % mot Sverige, anledningen till det är väl för att det historiskt gått bra för Sverige och att jag hoppas och tror att det kommer vända framöver.

1 gillning

Tack! Kommer fortsätta, får komma ihåg att balansera om portföljen med jämna mellanrum så att jag bidrar (utöver månadsparandet) till att köpa billigt.

1 gillning

Jag skulle personligen tro mer på valutaeffekten än på att Sverige som land ska “gå bättre”. Därmed inte sagt att Sverige skulle gå direkt dåligt men att kronan är lågt värderad är en realitet.

1 gillning

Jag själv föredrar Plus Småbolag eftersom det är en indexfond, men om du gillar fonden, så tycker jag att du bör hålla kvar den :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Annars är det ju mycket trådar och prat om att den förväntade framtida avkastningen nu är högre för Sverige än t.ex global. Så tror du fortfarande på Sverige och småbolag som koncept så kör på.

Om du nu har 20 års sparhorisont så är det helt naturligt att du kommer ha flera toppar och dalar under resans gång. Kan inte byta strategi efter varje nedgång :slight_smile:

1 gillning

Hej,

Jag personligen kör hela Sverige (Plus allabolag Sverige), i min Sverigedel.

Men det är ju inte fel att övervikta småbolagen. Då förutsätter det att man vill rida igenom en större volatilitet. Det hör till. Ökad risk (volatilitet) → potentiellt högre avkastning.

Att du nu överväger att sälja, kan vara en lärdom att du inte trivs med en så hög risk i din portfölj. Då kan det vara värt att tänka om.

Du ska försöka hitta en risknivå, som du kan behålla under låååång tid.

Det är ju lätt att välja en hög risk, när allt går upp :wink:

2 gillningar

Okej. Ja som jag skrev i första inlägget, jag visste egentligen svaret men ville mest kolla om det är en vettig portfölj (att lägga till AMF-fonden så jag får 20 % mot Sverige). Min mag-känsla säger att det på lång sikt kommer löna sig att ha lite mer mot Sverige och småbolag :slight_smile:

1 gillning

Tack för input! Har inget emot att ta risk, och jag ligger inte sömnlös över att det gått ner på sistone. Ville mest ha input på valet av AMF-fonden, men som jag skrev innan så tror jag att det på sikt kan löna sig att vikta lite mer mot Sverige och småbolag :slight_smile:

Kommer ligga kvar :slight_smile:

Har även lagt in samma portfölj till min mor (60 år) och far (67 år). De har det hyfsat ställt och har inget lån i huvudtaget. De bor i radhus och bor nästan “gratis”. De sätter undan 2000 kr var varje månad i denna portfölj och resten av pengarna som blir över åker in på sparkonto med ok ränta. De kommer förhoppningsvis inte behöva röra dessa pengar på många år så jag hoppas att det blir en bra portfölj för dom med.

3 gillningar

Ser det som en fin köpchans. Lagt om allt nysparande i tjänstepension till AMF Småbolag. Räknar kallt med stora rörelser närmaste åren men förhoppningsvis blir det en bra chansning till slut🤞

Upplever att det är lättare att hantera relativt stora risker i just tjänstepension än det så att säga helt egna sparandet. Mental bokföring.

3 gillningar

Låter som en bra plan. Ni har dessutom bara 10% i svenska småbolag. Så även om den gått dåligt så slår det inte så hårt på portföljens totala utveckling :+1:

2 gillningar

Har likt dig AMF Småbolag i min portfölj fast endast 5% av totalen. Just nu köper jag mer av den när den är låg då jag tror att den med all säkerhet kommer gå upp inom min tidsperiod på ca 15-20år :slight_smile:

2 gillningar