Val av svensk småbolagsfond

Jag har fn 10% svenska småbolag i min 90/10-portfölj:

70% global indexfond,
10% tillv
10% sv småbolag
10% guld

Jag ska nu öka andelen svenska småbolag till 20% på bekostnad av globalfonden. Nuvarande 10% ligger i PLUS småbolag och jag väljer mellan tre fonder för de ytterligare 10 procenten:

PLUS småbolag (ytterligare 10%)
AMF aktiefond småbolag
PLUS mikrobolag

Jag lutar åt mikrobolag, eftersom det diversifierar portföljen något jämfört med att köpa 10 till i PLUS småbolag. Jag gillar AMF-fonden delvis för att den inte är en indexfond, men jag har redan 10% av tjänstepensionen där.

Vad skulle du valt, och varför? :slight_smile:

Kan inte se någon direkt anledning att du inte kan ha samma fonder i ditt pensionssparande som i ditt övriga sparande? Jag skulle själv föredra AMF småbolag av den enkla anledningen att det är en aktivt förvaltad fond till samma avgift som motsvarande indexfond. Fördelen här är bland annat att du också får med dig bolag från First North som mig veterligen inte kommer med i Plus småbolagsfond. Den har god historik (även om det inte bör säga sådär jättemycket är det alltid trevligt) och är hyggligt diversifierad.

Och eftersom du redan har basen av ditt sparande i breda indexfonder skadar det knappast heller att ha med en liten aktiv komponent, ett så kallat hybridsparande.

Mikrobolagens vara eller icke vara samt huruvida det är fördelaktigt att ha indexfond för mikro har jag sämre koll på så där får någon annan flika in :slight_smile:

1 gillning

Jag kör med hälften AMF småbolag och hälften PLUS småbolag på min småbolagsdel.

3 gillningar

Jag hade själv AMF-småbolag (20% av fondinnehavet). Jag har gått i motsatt riktning än TS och dragit ned på risken genom att helt avstå från småbolag (och Sverigefonder överlag) och kör bara på globala indexfonder numera :slight_smile: men skulle jag välja en småbolagsfond skulle jag välja AMFs

2 gillningar

Du måste ju inte välja heller, ett alternativ är att lägga hälften i AMF och dela upp andra hälften på PLUS två fonder eller något i den stilen :slight_smile:

Själv har jag AMFs fond och Spiltans smålandsfond i min aktiva hink som en tilt mot småbolag.