Tänkte det var dags att lägga lite kapital i en småbolagsfond, men kan inte bestämma mig för om det ska vara en med svenskt eller globalt fokus. Globalt sprider risken, men det måste ju vara svårt att ha kunskap om småbolag i så många länder. Och Sverige brukar ju alltid ligga i framkant.
Vad tänker ni?
Fonderna i fokus är Amf småbolag och Handelsbanken Gl småbolag, då de är väletablerade och har låga avgifter.
Handelsbanken är ju index, men någon skrev att Amf-fonden har så stort innehav, så den kan nästan betraktas som åtminstone indexnära.
Har valt bort Plus, men andra tips tas tacksamt emot.
Jag hade valt AMF småbolag alla dagar i veckan. Billigare förvaltningsavgift, svenska småbolag har gått väldigt bra historiskt samt lägre korrelation med globala storbolag👍
Personligen så valde jag svenska när jag stog inför samma val som dig. Anledningen var att en fond som AMFs var mycket billigare och att även svenska småbolag ofta har global exponering, dvs bara för att företaget är skrivet i sverige innebär det inte att de bara gör affärer på svenska marknanden…
Kom i kontakt med AMF småbolag när jag flyttade tjänstepensionen till AMF. Jag har lite på SAVR också, Kör Enter Småbolagsfond A och PLUS Småbolagsindex. Får ju lite rabatt på avgiften, men den depån är mest för skoj skull. Vill ju se om de aktivt förvaltade fonderna slår indexfonderna.