Småbolagsfond, global eller svensk?

Hej, skulle jag hellre tillägga en global eller en svensk småbolagsfond till detta innehav.

(Jag har även spiltan globalfond men tänker sälja av den)

LF global
Swedbank robur access Europa A
Swedbank robur technology
Spiltan aktiefond

Tänker du sälja Spiltan för att du inte vill ha home bias? Då känns det mer logiskt att köpa en global småbolagsfond istället för en svensk

1 gillning

Vet inte om jag förstår frågan, men mina favoriter gällande småbolagsfonder är.
Plus småbolag Sverige
Plus microbolag
Handelsbanken GI småbolag

1 gillning

Vad vill du uppnå?

• Marknadsvikt - Välj en global småbolagfond max 10%.
  • Högre risk med möjlighet till högre avkastning och samtidig home bias - Välj en svensk småbolagsfond, valfri andel, men var medveten om att du tar en högre risk.

Ska man följa RikaTillsammans filosofi så är det nog en global småbolagfond du borde satsa på.

Spiltans investmentbolagsfond har rört sig ungefär som svenska småbolag dessutom vill jag minnas så det blir kanske lite kaka på kaka.

Tänker sälja av spiltan global då jag inte gillar den. Därför frågar jag eftersom ja vill tillägga en småbolagsfond

Bör det vara en global eller svensk småbolagsfond, med tanke på att min spiltan aktiefond är den enda som täcker Sverige.

Du täcker Sverige i marknadsvikt (~1%) i globalfonden.

Vill man ha mer Sverige i portföljen kan man självklart ha det. Men om smarta marknaden tycker att Sverige är värt 1% vet jag inte varför jag skulle ha 10-20% av det. Samma anledning som jag inte har 10-20% Singapore eller Belgium etc

1 gillning

Om man vill ha bra globala småbolagsfonder är det ETF:er som gäller.

ZPRV och ZPRX är intressanta alternativ, och även Avantis (AVWS) verkar lovande – dock går den inte att köpa just nu eftersom det saknas ett svenskt faktablad.

1 gillning

Finns även Xact svenska småbolag, en billig etf.

Men bland vanliga fonder så hade jag nog bytt ut spiltan global, europafonden och möjligtvis techfonden, mot handelsbanken globala småbolag eller Plus småbolag/mikrobolag om du hellre vill ha mer home bias.