Hej. Jag är såld på att investera min bas i en global indexfond (storebrand global plus). Men jag är inte såld på svenska indexfonder för sverigeexponeringen och vill inte heller göra något halvt (köpa både index och spiltan/amf). Känns som att man kommer ångra att lägga sina pengar i svenskt index när många aktiva förvaltare i Sverige är betydligt duktigare än globala…… hjälper ju inte heller när man sneglar på historiken…….
Ge gärna era synpunkter här nu när kostnaderna för dessa två alternativ är samma.
Indexkramare som jag är så röstar jag för alternativ B. Global index plus svensk index. Så brett som möjligt. Undviker aktiva förvaltare. Litar inte på att de ska överprestera index oavsett hur bra historik de har.
Jag uttryckte mig nog dumt menar indexfonder överlag istället för aktiva fonder. Jag har både tillväxtmarknader, Sverige, småbolag i mina portföljer utöver globalfonden som bas. Men alla är indexfonder
Spiltan Investmentbolag är för mig ett givet val tillsammans med en global indexfond, ett grymt bra koncept som jag ser det . Fonden är inte en traditioenellt aktivt förvaltad fond utan indexliknande fond med förvaltning åt det passiva hållet med en mycket låg avgift.
Svenska investmentbolag har slagit marknaden över lång tid både i upp och nergång och man får en bra branschspridning genom att äga investmentbolag. Om man gillar investmentbolag är det ett givet val,jag gillar den fonden skarpt.
Jag gillade spiltan mer förr, nu är det alla möjliga konstiga innehav som eqt, hexagon, omx30, astra m.m. Hade hellre haft bara investmentbolag. Men det är väl för att fonden blir för stor antar jag?