Är det ”ok” att bara ha denna Sverigefond?

Hej kära forum!
Tycker ni att det räcker att ha spiltan investmentbolag Sverige enbart som Sverigefond?
Eller bör jag ha kvar SEB Sverige indexnära oxå?

Vill som ni andra vara bred och få med så mkt som möjligt men samtidigt inte ha ”för många fonder”

Portföljen idag:
Länsförsäkring global index
SEB Sverige indexnära
Spiltan investmentbolag Sverige
Länsförsäkringar tillväxtmarknader

Duger detta eller hade ni bytt ut globalen till storebrand all C… och sluppit ha en separat tillväxt? Eller är det bra som jag har det?

Alla tips o åsikter välkomnas! Ha en fin torsdag!

1 gillning

En globalfond är en globalfond, och det är väldigt lika varandra, frågan är om du behöver ha Spiltan och SEB sverige indexnära, jag hade valt antingen eller.

1 gillning

Enkelhet är ju snyggt. Personligen hade jag behällt SEB Sverge Indexnära och lagt till Storebrand all Countries. Om du måste krydda med något så är 10% Spiltan investmentbolag en utmärkt ide, men en del av bolagen finns ju redan med i SEB Sverige indexnära :slight_smile:

Vad är det som gör att du hellre behåller SEB?
Du tycker storebrand före LF global?
Om jag väljer storebrand … hade du tagit bort LF tillväxtmarknader?

Förlåt för många frågor :blush::sweat_smile:

Vilken av dom tror du på? Är spiltan tillräckligt bred?

Stör mig på SEB deras tid för köp o sälj är bedrövlig. Även uppdatering på dagens resultat( kanske är rent av nörderi men ack så intressant!)

Tror det är enkeltheten med storebrand, du får en “allt i en lösning”

Hej,

Vart har du alla dina fonder? Se över om du kan få lägre avgifter på dina fonder.
Jag personligen hade tagit PLUS Allabolag Sverige för att få en stor och bred exponering.
Finns på Avanza och Nordnet för 0.22%. Om du inte har den fonden så fungerar SEB Sverige också.

Spiltan har presterat bra, men är typ 30% investor så det känns lite otryggt för min del.
Om du verkligen vill ha kvar fonden så skulle jag tagit ner fördelningen till typ 5% och se den som en rolig grej.

Gällande Storebrand All C så kan du ta den eller ta två fonder med global/tillväxt. Spelar egentligen ingen roll. Det sköna med att ha två olika fonder för min del är att jag kan bestämma själv hur mycket som jag vill lägga på tillväxtländer.

Hej!
Jag har avanza!

Jag gillar inte SEB pga lång tid för köp osv.
Men det kanske man får leva med!

Är lite av den gamla skolan att jag tycker att plus alla bolag inte funnits tillräckligt länge, inga raring stars mm. ( detta är enbar min känsla som säger det)

Tack för bra input om globalfonden ang tillväxt! Helt rätt med att man kan välja hur stor del som ska va på tillväxt! Tusen tack för din tid!

Om jag endast ska välja mellan Spiltan IB och SEB Index för att täcka sverige blir det sistnämnde alla dagar oavsett tiden det tar att handla fonden. Med Spiltan tar du ett bet att investmentbolag kommer fortsätta utklassa sverige index vilket är förenad med högre risk.

2 gillningar

Strunt i morningstarstjärnor tycker jag.

Välj de bredaste och billigaste fonderna röstar jag för.
Storebrand Global all countries (skippa då tillväxtmarknadsfonden) samt Plus allabolag Sverige index.

1 gillning