Är denna portfölj ok eller ska jag tänka om?

Hej!
Funderar på om denna portföljen är ok? Eller har ni några invändningar? Lång sparhorisont :100: aktier.

Kom gärna med ris o ros :face_with_hand_over_mouth::innocent::heart_hands:

Swedbank global aktiefond A ( vet att avgiften är för hög men just nu ligger jag på en avgiftsfri nivå på avanza. Gillar denna fonden) byter väl till Länsförsäkringar gl index sedan.

Länsförsäkringar tillväxtmarknader index A

AMF aktiefond småbolag

Spiltan investmentbolag ( bör jag byta till SEB Sverige index?)

Kryddorna
Swedbank technology
Handelsbanken hållbar energi

Hej igen, länge sedan du skrev här :slight_smile: .

Vad vill du åstadkomma med din portfölj?

Det viktigaste är att du sparar brett i billiga indexfonder och att du gör det regelbundet.

Av de fonder du listar ser jag direkt att fyra av dessa fonder är dyra och olämpliga om du vill följa de råd och rekommendationer som finns om långsiktigt sparande.

1. Välj en (billig!) globalfond och lägg 70-80% i den
  2. Välj en (billig!) tillväxtmarknadfond och lägg 0-10% i den
  3. Välj en (billig!) svenskfond och lägg 10-20% i den
  4. Välj en eller två valfria fonder och lägg maximalt 5% som du tar från globalfonden på dessa

Det jag och många med mig har lärt oss är att “kryddorna” snarare stjälper oss än hjälper oss få en god avkastning över tid.

5 gillningar

Ser bra ut. Hade nog tagit den där seb sverigefonden istället för Spiltan investmentbolag. Min personliga åsikt är att spiltanfonden är väldigt smal med stora enskilda innehav.

Nja. Största innehavet Investor har 20 innehav, näst största Industrivärden har 8 osv. Betydligt bättre spridning än Avanza Zero.

Kan bara instämma i rådet här. Förenkla portföljen till 2-3 billiga fonder enligt Aethers förslag.

Hej! Ja det var ett tag sedan!
Nu efter flera år av föräldraledighet osv så känns det bra att börja investera igen!

Ska kolla över avgifterna och de sk. Kryddorna :face_with_hand_over_mouth:

Målet är att ha en buffert som man kan sova gott med samtidigt som jag gärna har som hobby att spara :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

Du skriver en billig Sverigefond … är det onödigt att ha som jag en med stora bolag samt en med små?

Välkommen tillbaka :slight_smile:

Menar du Swedbank Robur Globalfond A?

I så fall är det inte samma sak som en bred globalfond med 1500 innehav typ. Globalfond A är aktivt förvaltad och mycket koncentrerad. 83 innehav. Top 10 innehav är 44%. Dessutom väldigt riktad mot tech som är 44%. Och du har dessutom tech som krydda.

Jag kör hellre Avanza Global eller LF Global som båda är indexfonder, mycket billigare och enormt mycket bredare.

Sverige kör jag PLUS Allabolag.

Jag hade snarare betraktat Spiltan IB och HB Hållbar energi som kryddor tillsammans med de två ovan.

Lycka till :grinning:

1 gillning

Tack så hjärtligt!
Tusen tack för bra svar :smiling_face:

1 gillning