Hej!
Funderar på om denna portföljen är ok? Eller har ni några invändningar? Lång sparhorisont aktier.
Kom gärna med ris o ros
Swedbank global aktiefond A ( vet att avgiften är för hög men just nu ligger jag på en avgiftsfri nivå på avanza. Gillar denna fonden) byter väl till Länsförsäkringar gl index sedan.
Länsförsäkringar tillväxtmarknader index A
AMF aktiefond småbolag
Spiltan investmentbolag ( bör jag byta till SEB Sverige index?)
Kryddorna
Swedbank technology
Handelsbanken hållbar energi
Det viktigaste är att du sparar brett i billiga indexfonder och att du gör det regelbundet.
Av de fonder du listar ser jag direkt att fyra av dessa fonder är dyra och olämpliga om du vill följa de råd och rekommendationer som finns om långsiktigt sparande.
Välj en (billig!) globalfond och lägg 70-80% i den
Välj en (billig!) tillväxtmarknadfond och lägg 0-10% i den
Välj en (billig!) svenskfond och lägg 10-20% i den
Välj en eller två valfria fonder och lägg maximalt 5% som du tar från globalfonden på dessa
Det jag och många med mig har lärt oss är att “kryddorna” snarare stjälper oss än hjälper oss få en god avkastning över tid.
Ser bra ut. Hade nog tagit den där seb sverigefonden istället för Spiltan investmentbolag. Min personliga åsikt är att spiltanfonden är väldigt smal med stora enskilda innehav.
I så fall är det inte samma sak som en bred globalfond med 1500 innehav typ. Globalfond A är aktivt förvaltad och mycket koncentrerad. 83 innehav. Top 10 innehav är 44%. Dessutom väldigt riktad mot tech som är 44%. Och du har dessutom tech som krydda.
Jag kör hellre Avanza Global eller LF Global som båda är indexfonder, mycket billigare och enormt mycket bredare.