Ska göra om min fondportfölj där jag månadsvis kommer sparas 2000 kr/mån långsiktigt (ca 30 år framåt). Använder Avanza.
Global: LF Global indexnära, 70% Tillväxt: Avanza Emerging markets 10% Sverige: Avanza Sverige 10%, Spiltan investment bolag 10%
Vad tror ni om detta? Har nu en mer diversifierad portfölj ca 10 fonder men tycker att det blir lite rörigt att hålla kolla på. Tänker att 1 st globalfond är ju redan väldigt diversifierad.
Hur ser ni på Sverigefonderna? Har funderingar kring Plus AllaBolag samt SEB indexnära också, fördelar med att välja de framför Avanza Sverige? Förstår det som att Avanza Sverige har färre bolag, men blandat stora, medelstora och små bolag till ett billigt pris samt med hållbarhetstänk vilket jag gillar. Dessutom, blir det kaka på kaka att även ha Spiltan?
Tänkte först ha en teknikfond, men tror jag skippar det med tanke på avgifterna och så lång sparhorisont där jag är rädd att avgifterna äts upp. Samt att det redan är mkt teknik i globalfond ex. Tankar kring det?
Tack för svar. Jag har lyssnat på det avsnittet. Något särskilt du syftade på i input? Valt 100% aktiefonder eftersom det är otroligt lång sparhorisont.
Min fråga handlar ffa hur man resonerar kring fördelar och nackdelar med de olika Sverigefonderna. SEB Sverige index har ju petats ner av PLUS allabolag. Om man jämför med Avanza Sverige förstår jag att PLUS har många fler bolag, pyttelite dyrare, medan Avanza Sverige blandar 70 bolag i olika strl med ett lite bättre hållbarhetsperspektiv. Sen dessutom - är det kaka på kaka att även ha Spiltan om man har Avanza Sverige?
Ifall du tänker på Spiltan investmentbolag har den precis och har endast fokus på investmentbolag i Sverige och Avanza Sverige har endast fokus på hållbara bolag i Sverige.
Rikatillsammansfilsofin är investera så brett så möjligt, skulle själv valt först PlusAllabolag fonden före Spiltan investmentbolag fonden.
Alt ha Spiltan investmentbolag i en lekhink med mindre summa.
Men det är ju en egens preferens och barnportföljenmodellen behövs inte följas slavisk utan modifieras ifall man vill det.