Feedback på mina fonder på Avanza

Hej!

Jag vill gärna ha feedback om mitt sparande på Avanza. Jag har följande fonder med 70% av fördelningen i Länsförsäkringarfonden. :slight_smile:

Jag är i år -9,79% på Avanza.

På Avanzas analys har jag sharpkvote 0,69, standardavikelse 15,69% och avkastning 29,64% jag kan inget om de analyserna och vet inte om det är bra eller dåligt.

Jag personligen hade nog bantat ner innehavet till

De andra innehaven överlappar varandra i mitt tycke, även om jag själv har valt * Spiltan aktiefond investmentbolag istället för allabolag.

2 gillningar

Tack för din feedback.

Anledningen till att jag har både Plus allabolag och Spiltan är dels för att jag gillar tanken på att ha investmentbolag i en fond och för att jag läste här på forumet att spiltan aktiefond ansågs av många som lite för smal/snäv jämfört med Plus alla bolag. Därför har jag båda :slight_smile:

En portfölj med många olika typer av fonder kan öka sannolikheten för att man pillrar med fonderna för att man engagerar sig med resulting (“Resulting” = when you equate the quality of a decision with the quality of its outcome.
A bad result does not mean a bad decision.) Thinking in Bets - by Annie Duke | Derek Sivers

Färre antaganden med färre fonder kan jag tro också. Jag föredrar det simpelt så jag har bara en aktiefond, även om avkastningen antagligen blir lite sämre.

Tack för din feedback!

Ja, jag har ändrat om mycket senaste månaden. Jag bytte från handelsbanken till plus alla bolag och så har jag som sagt lagt till spiltan fonderna för att maximera min avkastning.

Ändå som känns lite jobbigt är att spiltan global aktiefond har en avgift på 0,50% vilket jag tycker är lite högt (jag hör bara i huvudet “det enda vi kan veta är att om du har en hög avgift så försvinner en stor del av ens innehav i och med den höga avgiften”

Jag tycker väl det ser helt okej ut. Personligen hade jag nog dock bytt ut investmentbolagen mot en småbolagsfond istället. T.ex Plus småbolag eller Plus mikrobolag.

1 gillning

Ja jag tänker att jag kan inte veta så mycket om hur den framtida avkastningen kommer bli, men de framtida avgifterna är rätt så säkra.

1 gillning

Tack för din feedback! Vill du förklara varför du hade bytt bort investmentbolagen? :slight_smile:

Jag har snöat in mig på investmentbolag och om jag skulle byta bort dem så känner jag att jag tappar en massa i avkastning då investmentbolag länge har presterat bra om jag har förstått det rätt. Det blir liksom en fear of missing out. Men det är bara hur jag känner, jag kan ingenting i princip,

Ja precis, och det är det som känns så jobbigt… Att jag vet att jag går back på den relativt höga avgiften…
Det hade känts mycket bättre om avgiften hade varit 0,22% som det är på svenska aktiefonden (har jag för mig)

För att jag inte baserar mina fondval på historisk avkastning :slight_smile: Invstmentbolagen ingår redan i Plus allabolag. Däremot har du inga småbolag.

En bra basportfölj kan se ut såhär ungefär tycker jag:
70% globalfond (t.ex länsförsäkringar global indexnära eller Anvanza global)
10% Tillväxtmarknader (t.ex avanza emerging markets)
10% Sverige (t.ex Plus allabolag Sverige index)
10% småbolag (t.ex Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek som är global eller om man vill ha svenska småbolag så kör Plus mikrobolag)

2 gillningar

Okej, tack :slight_smile:

Aha, så att ha både Spiltan aktiefond och Plus alla bolag är lite som att ha kaka på kaka, förstår jag rätt då? :slight_smile:

Tack, ska fundera på småbolagsfonderna :slight_smile:

1 gillning

Är det dumt att både ha PLUS Allabolag Sverige Index och PLUS Småbolag Sverige Index ? :smiley:

1 gillning

Nej det är inte dumt :slight_smile: Vill man ha ännu mindre (storleksmässigt) småbolag så är Plus mikrobolag intressant.

3 gillningar

Bra fråga! :slight_smile:

1 gillning

Tack för ditt svar :slight_smile: