Fondval inför pension. 10 år+

Hej! Är helt ny på detta med sparande och fonder.

Har läst en hel del de senaste månaderna samt kollat en del avsnitt på youtube av rikatillsammans och kommit fram till att köra stenhårt på fonder.

Är inte jätte mycket för att sitta framför en data och läsa på om aktier.

Är smått arbetanarkoman och gillar mitt jobb hyffsat och spenderar mycket tid på arbetet.

Men skulle vilja ha en åsikt av mina val och fördelning av fonder, ordet är fritt vill som sagt ha kritik och lära mig.

Detta är förövrigt långsiktigt sparande 10 år +

Here goes.
Investera per månad.
5000-10000 Lysa 100% aktier
5000 avanza global
1000-2500 avanza emerging markets
1000-2500 spiltan globalfond investmentbolag.

Vad tycks?

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag tycker din portfölj ser bra ut och fördelning också! :slight_smile:

Det enda jag skulle överväga att ändra vore att byta Spiltan investmentbolag mot Plus allabolag Sverige index för att få en bredare fond i Sverigedelen. Men det är inget måste.

Lycka till :slight_smile:

4 gillningar

Hej! Tack så mycket skönt att komma till ett ställe där alla hjälper varandra.

Jag förstår tack för input! :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ett annat sätt är ju 100% Lysa. Då slipper du bry dig om det :slightly_smiling_face:

Ser det lite som entrélösning som pensionsbolagen har, fast med privata pengar.

5 gillningar

Alternativt allting på Lysa som @Anonym skrev. Det är också ett bra och enkelt alternativ.

1 gillning

Håller med Mattias, ser bra ut en portfölj som kommer att sköta sig själv plus allabolag hade jag också föredragit framför spiltan.

1 gillning

Alternativt om du accepterar att ha flera fonder så kan man ju köra både och om man nu vill ha lite extra exponering mot investmentbolag. :slight_smile:

2 gillningar

Hmm okej! Varför ja valt spiltan global invest är för den känns bred och man får många olika investment bolag i den. Samt gillar berkshire vikten i den.

Men alternativt hade det vart bättre att typ köpa investor, svolder, bure, latour och kinnevik vid sidan av istället för spiltan?

Det var jag som missade att du hade den globala invesmentfonden. Jag trodde du hade den svenska investmentbolagsfonden och därför föreslog jag istället Plus allabolag Sverige index. :slight_smile:

1 gillning

Ahh okej! Tyckte det var lite märkligt! :sweat_smile:

Men vad anser du nu då med dessa innehav. Att ha lysa 100% avanza global samt spiltan global invest bolag. Funkar det eller blir det lite kaka på kaka?

Det funkar men ja, det är kaka på kaka tycker jag. Men det behöver inte betyda att det är fel med både robot och egna fonder samtidigt :slight_smile: Kan ju t.ex vara kul att jämföra mot varandra samt att du har lägre totala avgift skulle jag gissa på dina egna fonder.

1 gillning

Ah okej! Tack så mycket för input! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Allt i Avanza global är ett alternativ. Glöm inte ett välfyllt sparkonto.

1 gillning

Menar du att det kanske är lika bra att köra allt i avanza global och strunt i spiltan global invest samt emerging markets?

Ja, jag tycker det. Avanza global + sparkonto.