och 50/50 Spiltans investment global och Spiltan aktiefond investmentbolag.
Jag funderar på vad jag ska göra Spiltan globalfond investmentbolag då jag tycker att totala avgiften är lite för hög. Min tanke är att avgiften äter upp en stor del av mitt totala innehav. Spiltans Sverige investmentbolag med lägre avgiften har presterat bättre än deras globala investmentbolagsfonden.
Samtidigt gillar jag tanken att äga båda Spiltans investmentbolagsfonder. Jag tänker att jag minimerar riskerna och (förhoppningsvis) får bättre avkastning genom att äga båda fonderna eftersom de gått bra historiskt även om den svenska har gått bättre (vet att historisk avkastning inte säger något om framtiden men det är i mitt fall svårt att bortse ifrån).
**Hur ska jag göra med Spiltan Global Investmentbolag - Rösta i omröstningen (fick göra om hela så tidigare röster försvann tyvärr och nu fick jag inte heller med rubriken)
Behåll båda Spiltan investmentfonderna - Bortse från hög avgift avkastning kommer ändå troligtvis vara värd avgiften med båda fonderna = mindre risk mer avkastning
Byt ut Spiltan global investmentbolag - Investera allt i Spiltans svenska investmentbolag
Vad har förändrats?
Har du börjat lita mindre på ledningen?
1 år är en period som är praktiskt taget som att kasta slant, dvs det säger ingenting.
Jag personligen skulle råda dig till att kolla över fördelning
Tack för din kommentar. Det som har förändrats är att jag har funderat mera på avgiften på den globala. Att jag är rädd att den ska äta upp mycket av innehavet.
Jag vet inte riktigt hur grafen blev. Jag har bara haft spiltan fonderna i typ en månad.
Vad avkastar en globalfond på säg en period på 10 år?
Jag skulle säga ca 70%, Av dessa kommer 2.3% gå till avgifter över tio år.
100 000 * 0.0023 dvs 230 kr per år.
Tack igen! Jag är verkligen urusel på matte, skulle man kunna tänka då att det på 20 år eller 30 år skulle bli typ 690 kronor i avgift då?
Då är det nog definitivt värt att behålla den globala. Säg att jag skulle ha det dubbla innehavet eller ännu mera även om avgiften skulle bli några tusenlappar så är det kanske inte så farligt
Ta 230x10= 2300 Ska egentligen vara 230*1.07^10 om jag inte minns fel.
230x20=4600
230x30=6900 osv
Dvs om avgiften inte förändras.
OBS exemplet är räknat på 100 000 kr och att summan i sig inte ökas vilket skulle göra exemplet mer komlex iom att ränta på ränta effekten även inträffar på avgifter
Jag följer RT:s riktlinjer här, dvs allt över 0.4% är för högt.
Sålänge du kommer hålla dig under detta så kommer du inte märka av några direkta skillnader, Det jag skulle råda dig till är att baka ihop innehaven i din portfölj som ändå bara är dubbelinnehav för att på så sätt få ner onödiga avgifter.
Jag skulle säga att så länge en dyrare fond håller sig på någon procent så påverkar det inte alls i och med att portföljen är billig. Om något så blir avkastningen i den enskilda fonden något lägre
Tack snälla för din kommentar! Okej, jag tror att jag förstår
Det kan vara så att jag har missförstått det här med avgifter och hur det påverka ens totala innehav. Att jag tror att det äter upp jättemycket av ens innehav när det kanske egentligen inte gör det.
Säg att vår bas är samma som i nuläget en globalfond
Jag personligen hade kört på ett 80/10/10 koncept
Men detta kanske hade varit ett möjligt upplägg, jag hade bytat ut antagligen PLUS allabolag eller Spiltan investmentbolag. LF global 85% Plus allabolag 7.5%
Emerging market 7.5%
Jag har utifrån känslor köpt både Spiltan global investmentbolag och spiltan aktiefond investmentbolag eftersom jag tror att jag med båda fonderna troligtvis får en bra avkastning.
Frågan är om det är bättre att bara spara i den icke globala spiltan då den presterar bättre än den globala?
Fast vi vet ju inte om det kommer fortsätta vara så framöver? Kan ju likaväl bli tvärtom. Eller att båda presterar rejält sämre än en helt vanligt global eller svensk bred indexfond.
Jag undviker nischfonder/branschfonder av just denna anledningen. Jag fokuserar hellre på så brett som möjligt till så låg avgift som möjligt. Men jag lider sällan av FOMO.
Tack för din kommentar! Ja, du har helt rätt, man har ingen aning… Jag har tänkt att de investmentbolagsfonderna är lite mer säkra då de investerar i investmentbolag som i sig har underbolag men jag kanske har fel där.