Skulle vilja höra era tankar gällande Spiltan vs LF global. Jag har haft och köpt Spiltan aktiefond i många år, och det var efter att jag läste en bok som rekommenderade den (minns ej namnet på boken).
Den har alltid gett en stabil avkastning och högre än LF som jag har börjat köpa de senaste tre åren. Och även nu under mer skakiga börstider går Spiltan bättre.
Vad är det som gör att man i detta forum föredrar LF globalfond framför Spiltan? Eller jag upplever det så i alla fall att man rekommenderar LF.
Och vad är den stora skillnaden mellan dessa förutom att Spiltan är något dyrare?
Historiskt sett finns ju stora fördelar gällande avkastning om man väljer Spiltan framför LF, så i min värld borde jag egentligen sluta köpa LF helt och hållet och gå all in på Spiltan. Någonstans tänker jag att det inte är värre att gå all in på Spiltan än att gå all in på Lysa tex.
Läste den här artikeln precis som väckte mina tankar:
En stor del av forumet fokuserar på evidensbaserad investering därför kommer ingen rekommendera dig till att välja Spiltan - helt enkelt för att vi inte vet om den kommer prestera bättre. Antingen väljer du den säkra vägen eller så chansar du och hoppas att du har rätt!
Spiltan Aktiefond Investmentbolag VS LF Global är äpplen och päron.
Den ena är global och den andra i praktiken svenska småbolag (via investmentbolag). Svenska investmentbolag/småbolag har högre chans att slå global börs över tid, men kommer ha högre standardavvikelse.
Faller någon enskild risk ut mot Sverige som land blir man dock väldigt olycklig med bara svenska innehav i portföljen.
Spiltan Globalfond Investmentbolag är en bättre jämförelse och den har både underpresterat och överpresterat globala indexfonder de senaste åren.
Jag är en av de som förespråkar den breda globalfonden före den smalare nischfonden som fokuserar på investmentbolag i Sverige. Jag vill helt enkelt investera så brett det bara går och äga hela höstacken,än att ta enskilda bet på att just svenska investmentbolag ska gå bättre än allt annat. Jag baserar inte mina beslut på historisk avkastning.
Säger som föregående läsare, de är helt två olika sorters fonder. Jag sparar i både LF Global och Spiltan. Anledning? Jag vill sprida mina risker. Jag skulle inte våga investera alla mina pengar i Spiltan. Tänk om Sverige som land går dåligt eller hamnar i någon kris framöver?