Ha 2 globalfonder? Äga både Länsförsäkringar global och Spiltan Global investmentbolag eller bara äga Länsförsäkringar global?

Hej!

Jag har nyligen upptäckt tack vare forumet. Spiltan Aktiefond investmentbolag. Jag har nu också upptäckt att Spiltan även har en global investmentbolags fond (dock väldigt dyr avgift!)

Jag sparar majoriteten av mitt sparande på Avanza i Länsförsäkringar global indexnära. När jag jämförde på Avanza de två fonderna så har Spiltans globala investmentbolag gått mycket bättre än Länsförsäkringars fond.

Jag funderar nu på att lägga till Spiltans globala investmentbolag och på så sätt försöka maximera vinst och minimera risken med båda fonderna.

Men jag har läst på bland annat Avanza att det är onödigt och dumt att ta flera globalfonder, därför är jag lite tveksam till om jag ska lägga till Spiltans fon (speciellt när den är så dyr).

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan de två fonderna förutom att Spiltan verkar ha gått bättre över tid samt att den är dyrare. Det är typ den kunskapen jag har.

Vad tycker ni?

Jan har skrivit angående Spiltan Global investmentbolag

1 gillning

tack så mycket! :slight_smile:

1 gillning

Allt rekativt och det med maximera vinster är lätt vara efterklok :joy:. Det är lite också när du jämför de 2 fonder. Du kan kolla på den här grafen att Spiltan Global har underpresterat LF global indexnära ganska längre senaste 5 år då den har återhemtat sig senaste året. Vem vet om 5-10 år vilken blir bättre. Själv väljer jag billigaste :smiley: alla dagar i veckan :person_tipping_hand: . Det är lite farligt jämföra fonder på 1-2 årssikt eller i år. Då kan man få helt annat bild än verkligheten.

2 gillningar

Tack! Jag är inte så van vid Avanzas statistik så jag såg en annan bild jämfört med din. Vad bra att jag fick lite längre perspektiv på 5 år, det såg jag inte förut.

1 gillning

Därför är det nästan alltid billigast och bredast global indexfond bäst långsiktigt. Det är avgifterna vi vet idag. Allt annat vet vi om 5-10-15 år. Säkrare gå på det vad vi vet idag. Mycket tryggare än att tro på något som kan hända om 5-10 år :joy:

1 gillning

Ja precis, jag har det klingade i bakhuvudet att det enda man kan veta med höga avgifter är just att det är höga avgifter och att man därför inte ska ha fonder med höga avgifter.

1 gillning