Hej,
Jag håller nu och byter mina fonder pga. att jag tyvärr har fått dåliga råd från min bank under lång tid.
Det som jag undrar är fondavgiften som har stor påverkan om man har en långsiktig spar horisont på 10-15 års sikt.
Jag har läst många artiklar om detta och det som jag saknar är en bra räkne beräkning som tar hänsyn till alla parametrar som avgiften, ränta på ränta effekten samt själva fondernas utveckling över tid.
I mitt exempel jag har 2 globala fonder som är mina favoriter. Det ena är Swedbank Robur Globalfond A Fondguide | Avanza som har en totalavgift på 1,33% och den andra fonden är Länsförsäkringar Global Index Fondguide | Avanza som har en totalavgift på 0,22%.
Swedbank har gått upp ca 189% det senaste 5 åren och Länsförsäkringar har gått upp ca 100% det senaste 5 åren som är väldig bra för en Global Indexfond. Vill också påminna att dessa uppgångar är beräknat efter avgifterna.
Jag läser både här på forumet och även i många artiklar som är skrivna av banker och investerare att låga avgifter är en av viktigaste parametrar för en bra avkastning. Jag håller med om man jämför likartade fonder med samma typ av årlig utveckling.
Men om ni jämför ovannämnda fonder och tar hänsyn till både dess historik utveckling och dess avgift vilken av dessa 2 fonder skulle ni vilja välja för en långsiktig investering och varför?
(Är också medveten att alla antaganden är baserad på historisk data)