Hej! Ny på forumet och tar tacksamt emot era råd i denna fråga!
Mina barn har själva lite smått börjat spara på Avanza för att lära sig. Avanza erbjuder avgiftsfria fonder upp till 50 000 i sparande. Så min fråga är helt enkelt vilka fonder ni skulle rekommendera om ni inte behövde tänka på avgifterna.
Skulle inte tänka annorlunda för att det är gratis. Det är fortfarande en bred indexportfölj som gäller för mig. Dyra fonder blir inte bättre för att de är gratis.
du utgår, som många andra, att dyrare fonder är bättre men i 99,9 % så är så inte fallet. Så inget förändras, oavsett om det är gratis eller inte. Forskningen är entydig. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt, utan ta en av rika tillsammans portföljerna
Vill de lära sig med ett tråkigt månadssparande, eller vill de ha lite roligt och köpa aktier i de företag de själva konsumerar i (t.ex. Disney, Netflix, Apple, etc)?
För ett tråkigt månadssparande finns det massvis med bra och billiga alternativ. Jag hade kört med passiva indexfonder även om ni inte betalar någon fondavgift.
Vill barnen hålla portföljen mer hållbar kan de använda SPP Global Plus istället för Länsförsäkringar Global Indexnära, SPP Sverige Plus (eller Skandia Sverige Exponering) istället för Plus Allabolag Sverige, och SPP Emerging Market Plus istället för Avanza Emerging Markets. SPP:s Plus-fonder har hög hållbarhetsoptimering. Förutom det vanliga att bolag exkluderas, så får bolag med lågt CO2-avtryck högre andel i fonden, och så kallade “lösningsbolag” får också större andel i fonden. Du kan läsa mer här, och läsa mer om deras koldioxidavtryck här. Avanza har också en hållbarhetsstämpel, där du kan säga vad du inte vill äga, och sen visas vilka fonder som klarar dina kriterier (t.ex. om du inte gillar utvinning av palmolja etc).
Tack snälla alla fina “rika-tillsammare”! Hade ingen aning om att denna vänliga kunskapsbank fanns att tillgå! Jag är så tacksam och glad att få hänga med!
(Tanken med barnen var inte att de skulle lattja omkring utan istället lära sig principerna för idogt och klokt sparande samt hur fond/börs/pension etc funkar. Precis som man lär sig grunderna till att laga mat och tvätta under sin uppväxt.) Så med andra ord, perfekta tips och råd från er alla. Kommer nog komma på fler frågor…Har börjat beta av Jans avsnitt och samtidigt som man får svar väcks nya frågor …
Ja, ju tidigare man kan lära ut sund ekonomi desto bättre Fortsätt ställa dina frågor när dom dyker upp så ska du nog få svar. Dock är många frågor redan ställda så en titt i sökfunktionen kan vara bra ibland också