Tjänstepension och välja fonder

Hej. Jag har just nu min tjänstepension hos Swedbank , i deras fond robur transfer 90.
Jag ser att deras avgift är högre än en billig global fond och utvecklingen sämre.

Hur ska jag tänka här, jag är 31 år gammal , långt till pension.
Ska jag sätta ihop en egen portfölj med global, Sverige , usa och tillväxt till en låg avgift , istället för att välja en sådan här lösning som banken helst vill sälja till en.

Tänkte dessutom flytta mitt pensions sparande till avanza och är det möjligt att välja vilka fonder man vill till tjänstepensionen där?

/ André

Hej!

Kika på den här tråden

1 gillning

Jag har också min tjänstepension hos Swedbank och har valt följande fördelning
80% access global
10% access sverige
10% access asien

Billig och bred portfölj :slight_smile:

Jag kör exakt samma som ovanstående hos Swedbank, 80 global, 10 asien och 10 Sverige

Beror på om den är kollektivavtalad eller inte.

Om kollektivavtalad så gör man sina val via en Valcentral där man kan välja mellan typiskt 4-6 bolag där du kan kolla vilka fonder de i sin tur erbjuder. Läs mer på länken nedan om avtalsområden och vilka valcentraler som gäller.

Om icke kollektivavtalad så är det upp till arbetsgivaren och det avtal de förhandlat fram om du har flytträtt eller inte. Då får du kolla det med HR.

Swedbank är väl inget dåligt alternativ så länge du väljer rätt fonder. Det är nog det viktigaste i din situation.

1 gillning

Många pratar om avgiften för en fond. Jag tycker det är helt irrelevant. Det intressanta är hur fonden i sig går. Om en fond går 10% plus så tjänar du 10% oavsett fondavgift.

@Nils_Andersson1 Hur ska man hitta dessa fonder som kommer gå bättre än snittet?

2 gillningar

Föreslår avsnitten nedan så du kan få en bättre bild av hur RT tänket är.

Spoiler allert: Ingen vet hur framtiden blir därför kan ingen förutsäga vad som kommer att gå bättre än snittet i framtiden.

Välkommen hit förresten :slight_smile:

2 gillningar

Det är i och för sig riktigt som du säger men det är ju bara en relevant tanke i efterhand. På förhand (när investeringsbeslutet tas) påverkar högre avgift den förväntade avkastningen negativt.