Med tanke på hur höga värderingarna är på de Techaktier i USA som drivit dessa globalfonder senaste åren skulle jag säga nej. vad menar du med bred global indexfond, de flesta ligger väl över 70% USA pga senaste årens utveckling. Så de är inte så globala längre. Köp 5 olika fonder istället varav globalt index är en av dom. köp oxå tillväxtmarknad, europa, sverige , och kanske småbolag eller high dividend fond?
Är det ett långsiktigt sparande och det är pengar du kan avvara så tycker jag globala indexfonder är helt rätt. Detta oavsett hur marknadsfördelningen ser ut, om det är högt eller lågt värderat, oavsett vem som är president i vilket land, oavsett vilken bransch som för tillfället är störst. Time in the market beats timing the market.
Okej. När sparhorisonten är lång så är det tyvärr fullt naturligt och normalt att börsen går ner kraftigt ett flertal gånger. Räkna med 1-3 gånger per 10-15-årsperiod som det kan gå ner -50-60% med 100% aktier. Trots detta så är det 100% aktier som är den vanligaste rekommendationen vid så lång sparhorisont.
Men tycker och känner du att det är för hög risk, så kanske en något defensivare portfölj är bättre lämpad för dig, dock med vetskapen att det kan bli en lägre absolut avkastning i slutändan. Kanske en 80/20-portfölj eller en 60/40-portfölj kan vara något för dig. Då riskerar man tappa -40% respektive -30% av portföljvärdet vid dessa börsnedgångar. Den defensiva delen kan du placera antingen i räntefonder eller på sparkonto.
Du nämner att du redan har ett pågående sparande i indexfonder.
Varför inte bara fördela vidare dessa medel från bankkontot till det pågående sparandet?
Antingen allt på en gång eller fördelat jämnt över en viss period (vad som känns bäst).
Hur du sedan fördelar ditt fondsparande är enbart vad du känner dig mest bekväm med.
Det låter bra att sätta in pengarna i samma fonder om du är nöjd med dem. Annars väljer du någon annan global indexfond.
Om du inte vill sätta in allt så kan du ha en större buffert så du känner dig bekväm med att låta det som finns på Avanza vara.
Med tiden är det svårt att misslyckas, det är bara att dra ut de flestabörsindex 10 - 20 år bakåt. Men du nu köper är något som är varken så brett eller globalt.
Det är så jag funderar och vill ha råd i om det är bra att tänka så när jag haft dessa pengar mer som ”safe” och det jag sparar på Avanza mer som att det går upp o ner.
Det blir en stor grej att lägga allt i det andra. Å ena sidan ökar mina vinster för summan blir mycket högre när jag för över pengarna och det blir även större förluster.
Jag har i dagsläget haft det på 4% ränta men nu sänks denna…
Tanken att det skall gå med vinst på Avanza känns högre än att det skulle gå i förlust men det är ett stort steg för mig. Det är en slant…
De flesta globala indexfonderna är idag varken särskilt globala eller breda. Då de följer sitt index som de ska har de senase årens kraftiga utveckling på ett fåtal USA baserade techbolag lett till den fördelning de har. Gå in på fondinfo på den indexfond du funderar på så ser du hur pass global den är. Kommer dessa aktier fortsätta upp i himlen ?? Vem vet, jag tror det blir bakslag av det större slaget snart. Vad jag vänder mig mot är att många pratar om dessa fonder som säkra eller trygga.