Jag har idag en blandning av Private banking på Handelsbanken, och har väl fått en ok utveckling där, men är inte särskilt nöjd då de inte presterat bättre än vad olika indexfonder har gjort under samma tid - och då till lägre avgifter. Det är nästan så att PB hos dem känns som en indexfond, fast dyrare. Just nu består innehavet främst i den miljön av:
Handelsbanken Global Index A9 SEK +8,7%
Handelsbanken SC Global A15 SEK +6,34%
Handelsbanken SC Swed (A15 SEK) +5,15%
Handelsbanken Sverige LM Index (A9 SEK) +15,71%
Jag har även en del lösa aktier själv, som gått betydligt bättre, såsom
Alphabet +137%
Amazon +34%
Har även några lösa aktier som gått sämre sedan jag gick in, såsom
Bonesupport-19%
EQT -8,5%
Rivian -11%
Tesla -9,5%
Leker även med lite crypto i olika certifikat (blandad utveckling so far)
Har en mindre utdelningsportfölj - mest för att jag vill lära mig och få lite erfarenhet av den typen av upplägg, och däri har jag just nu följande innehav:
Aker +8.8%
Aperam +38%
Castellum +9,9%
Novo Nordisk -21%
SvHandelsbanken +16%
Tele2 +27%
Tingsvalvet Fastighet PREF +3,8%
Volvo B +31%
Vår Energi -0,7%
Jag är som det står lite inne på att byta ut PBn mot en blandning av olika lågkostnads indexfonder. Men det är ju en ren djungel - så jag söker efter lite inspiration och pointers på vad jag ska börja kika på. Lågkostnad, och bra spridning, samt bra utveckling är såklart en holy grale. Har inget emot Handelsbanken i övrigt, så gärna om det finns fonder som går att köpa genom dem.
Nedanstående diskussion här på forumet borde vara en perfekt startpunkt
2 gillningar
Jag har nyligen slopat PB och flyttat allt till Avanza och indexfonder. Som utgångspunkt tänkte jag 70% global, 20% sverige och 10% emerging markets. Inlägget om bästa fonderna är en bra vägledning om man inte vill nörda ner sig ytterligare. Enskilda aktier har jag mindre än en procent av kapitalet, för att det är skoj.
Sen blev fondplaceringarna snabbt komplexare än min utgångspunkt, eftersom jag tyckte det var kul att nörda ner mig.
Min generella inställning nu är: har du så mycket kapital att Private Banking på storbank blivit ett alternativ, då finns det mycket att tjäna på att lära sig sätta ihop sin egna portfölj. Lär av de som har sparat och investerat sig till en förmögenhet, de har ju lyckats ta sig dit utan hjälp från PB. Det kräver inte någon universitetsutbildning, snarare är det nog de bäst betalda timmar du kan få, att lägga några kvällar på att läsa på.
3 gillningar
Hur fungerar de globala indexfonderna egentligen? 60-70% placeras ju i USA , kan knappast betraktas som en ’global’ spridning.
Jag vill inte placera mina pengar där i nuläget. Vem bestämmer/vad styr hur fonden placerar kundernas pengar? Är det inte dax att de globala indexfonderna ( som i princip ser lika dana ut) börjar omprioritera sina investeringar?
Jag vill förstå men också gärna få tips på andra indexfonder/billiga fonder som har en bredare/jämnare spridning om jag ska följa ’Rika….’ Råd om långsiktigt sparande.
Åter igen… bara för att en aktie är noterad på en börs i USA så betyder det inte att du investerar i USA. De största bolagen är multinationella och gör affärer i stora delar av världen.
Om du avviker ifrån index så tar du en risk du inte får betalt för.
3 gillningar
En globalfond speglar marknadsvärdet i bolagen.
- Bolag som är värda mycket får stor del i fonden
- Bolag som är värda lite får liten del i fonden
USA har 60-70% av en global indexfond för att de har väldigt många stora bolag helt enkelt.
2 gillningar
Det gör indexet som fonden följer. Du kan ju kolla på icke-globala fonder eller aktivt förvaltade fonder för att få det du är ute efter. Det vanliga rådet är dock att hålla sig till marknadsvikt vilket innebär en stor exponering mot USA…
Ok, jag fattar, jag är nog för känslomässigt engagerad av det som kommer från Vita Huset just nu….
1 gillning
Jag är helt med dig på att det som kommer därifrån just nu inte är önskvärt eller positivt på något sätt. Jag har valt att inte åka dit alls nu pga just detta.
Påverkar detta mitt sparande? Nej.