Globalfond eller europafond

Hej, tänkte investera ca 500000kr och undrar om det är läge att köpa globalfond typ DNB global indeks för hela slanten eller om man ska lägga en del på en europafond? Vissa tror ju på en frammarsch för europa de kommande åren. Har en sparhorisont på minst 5 år

5 gillningar

Varför inte dela upp det i tre eller fyra Global, Sverige, Europa och och kanske rent av en lite skvätt tillväxt index?
Så får man hela världen men utan den stora USA dominansen.
Man kan ha global som grund och ta så mycket av de andra att man får en fördelning man trivs med.

1 gillning

100 % globalfond tycker jag är en vettig idé för dina aktier (100 % aktier är för många inte en bra idé, dock; fundera på om du inte vill ha lite räntor, också). 100 % europafond tycker jag egentligen också är en rätt vettig idé, men risken är stor att du kommer att vilja ändra på det i framtiden och hoppa någon annanstans. Det finns reella beteendemässiga risker där; risken att du förlorar pengar genom att satsa på den ena eller andra marknaden är icke att förakta. Jag tror egentligen att en definierad strategi med trendföljning där man växlar marknad systematiskt beroende på olika faktorer kan vara rimlig, men en strategi baserad på ”vissa tror ju” är inte en sådan. Och i slutänden är det en massa arbete som antagligen inte kommer att slå globalfonden, åtminstone inte utan att ta en massa extra risk.

Däremot tycker jag att det finns rimliga argument för att minska den amerikanska obesitas som världsbörserna lider av. Det finns goda argument emot också, för den delen, och återigen är 100 % globalt en utmärkt strategi. Men om du inte vill övervika jänkarna så skulle jag säga att @Tobias_Johansson har ett bra förslag om att ha en globalfond som bas och sedan balansera den med smalare fonder för att få den fördelning du vill ha.

Men efter att du valt din fördelning, håll fast vid den! Hoppa inte runt utan en väl definierad strategi. Att agera på känsla är inte en strategi, det är att vara en barkbåt i en fors. Du kommer att bli blöt. Diskutera fram en rimlig fördelning med folk här på forumet och sedan sitter du still.

TILLÄGG: Min egen fördelning sedan 12 år tillbaka är 40 % global, 40 % Sverige och 20 % tillväxtmarknader. Jag har mina anledningar till att övervikta Sverige och tillväxtmarknader, men jag har inget bra argument för att övervikta Europa, så det gör jag inte. Om du har ett bra argument för detta, så bör det inte bestå i ”just nu säger folk att det kommer att gå bra för Europa”.

1 gillning

Vilken GB index fond har du?
Jag har haft LF GB ganska länge men…ser att länken ovan ref till DNB GB Indeks…varför?
Är det bättre att skifta /byta från LF till DNB Global Index?

Om du är ny till investeringar föreslår jag att du håller dig till att investera mindre och ha större buffert. Globalt index är historiskt bäst, men även eu index är rimligt diversifierad om man vill dela upp lite. En sparhorizont på 10+ år är ideal. Köp, köp och köp. Desto längre desto bättre. I ur och skur. Automatisera gärna sparandet så du slipper titta på det.

Vad är bästa Europa Fonden?

Finns också globala ETF:er som utesluter USA, t ex EXUS. Den har ca 30% eurozonen, 20% Japan, 12% UK. Jag funderar på att månadsspara i den och dela upp 50-50 med SPYI.

Vad tror ni om det?

1 gillning

Det som blivit tydligt i o m utvecklingen av globalfonder 2025 för mig är framförallt valutaeffekten! Narrativet är att en globalfond ger dig en diversifiering globalt där USA idag utgör 60-70 %; Det innebär också att du innehar dollartillgångar till 60-70 % vilket väl indexmässigt är rimligt men sårbarheten i o m de-dollarization och den makro kris som seglar upp i USA har gjort att jag tänker mer på att sprida min portfölj på olika valutor, förutom nationella marknader; swiss franc, euro, NOK, yen, pund, DKK, SEK etc.

Du har två val.

Antingen köra på känsla och välja lite efter eget huvud, eller följa trender.

Eller köra på vad som historiskt haft bäst odds, det vill säga en global indexfond.

De flesta banker har minst en bra, bred billig och global indexfond. Jag har en ok buffert, sen resten i två globala indexfonder.

Småspararpodden har en bra fondguide, om du väljer att köra en global indexfond. Det är samma fonder som RT listar, men lite lättare att välja.

https://www.smaspararguiden.se/fondguiden/

Tänk också på att börsen är för pengar du inte behöver inom 10 år och att det alltid innebär en risk.

1 gillning