Fler fonder eller bara en?

Hejsan, vad är egentligen bäst om man som jag bara kan spara 1400kr / månad. Idag sparar jag i 4 st fonder var av en är Opti. Är det bättre att satsa hela summan i en fond?
Har idag följande fonder.

400kr DNB Global Indeks S
300kr Spiltan Aktiefond Investmentbolag
300kr Swedbank Robur Access Europa A
400kr Opti

1 gillning

Går såklart inte att säga rent allmänt vad som är ”bäst”. Om alla fonderna är bra med låga avgifter så spelar det ingen större roll. Vissa har flera fonder för att de vill ha en fördelning som inte går att få med en enskild fond, om man till exempel vill övervikta Sverige eller Europa eller något annat, jämfört med en bred globalfond. Andra föredrar enkelheten i att ha en enda fond och det hjälper dem att inte pilla på sitt sparande. Jag skulle nog personligen inte se en poäng i att ha både Opti och ett gäng indexfonder, då Opti redan är tänkt som en helhetslösning.

Jag tycker inte att någon av fonderna du har är dålig, men är mer skeptisk mot Opti. De håller en del i råvaror, vilket jag personligen inte ser som något som kan förväntas förbättra portföljen, och de har en relativt hög avgift, har jag för mig. Det är inte katastrofalt dåligt, och det finns mycket värre saker man kan lägga sina pengar på.

Det jag skulle säga är att du vill fundera igenom varför du har just den fördelningen du har. Om du har bra svar på den frågan så kan du hålla kvar samma fördelning oavsett hur börsen rör sig. Om du inte har något bra svar så är risken att du kommer att flytta runt din fördelning och investera i Europa och investmentbolag nu, men sedan blir det teknikfonder och Asien imorgon, och guld och småbolag på fredag, typ. Har du en vettig fördelning och håller den i vått och torrt så kommer det att gå bra. Om du håller på och byter runt beroende på den senaste YouTube-videon du såg eller baserat på en tråd på forumet så kommer du att gå miste om avkastning.

10 gillningar

Tack! Jag behövde höra det här idag!

5 gillningar

Keep up the good work!

2 gillningar

Tack för utförligt svar😊
Jag ser mig själv som väldigt långsiktig.

1 gillning

Kör på en bred billig global indexfond. Swedbank Robur Access global, dnb global, Avanza Global eller Länsförsäkringar Global. Tror du är som mig om man har flera fonder pillar man fram och tillbaka köper och säljer… Kör enkelt med en global fond tycker jag iaf .

2 gillningar

Vill du köra hyfsat billigt och brett i traditionella fonder så gör så här:

80% Global Index (DNB,LF,Robur)
10% Emerging Markets (DNB,LF)
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index

Följer marknadsvikt skapligt bra och innebär inte några avvikelser med egna idéer osv som riskerar straffa sig i längden.

Köp, månadsspara, fyll på extra vid större nedgångar, håll i ur och skur, sälj aldrig beroende på vad som händer nånstans i världen just nu, sälj när du behöver pengarna.

2 gillningar

Jag tycker din fördelning ser rätt vettig ut (förutom opti som jag inte har nån direkt uppfattning om), men det är självklart upp till dig och din egen filosofi. Du får en klart bredare exponering än med en enskild globalfond, om diversifiering är nått du värdesätter. På RT verkar ju den dominerande uppfattningen vara att en globalfond räcker gott. Man bör dock skapa sig en egen uppfattning baserad på viss makroanalys. Jag (och vissa andra) tycker att den mycket höga koncentrationen i amerikanska techbolag som man får i globala indexs idag är lite obehaglig. Har man bara en globalfond så satsar man i praktiken rätt hårt på att AI-hypen fortsätter. Personligen ser jag viss risk för en bubbla, och jag har därför fördelat mer till Europa och Sverige på motsvarande sätt som din fördelning. Jag hade nog valt in en emerging marketsfond istället för opti, men bara till ca. 10-20 procent och fördelat överskottet till Europa.

1 gillning