Fördelar/nackdelar med att investera i flera fonder

Efter att ha läst en del inlägg på det här forumet verkar det som om nyckeln till ett framgångsrikt sparande ligger i globala fonder; hitta en bred, billig, global indexfond, pytsa in en summa pengar varje månad, och rör därefter inte pengarna - vad som än händer.

Vad jag undrar är hur ni ser på att äga flera fonder, finns det några fördelar/nackdelar med att äga fonder utöver en global indexfond, eller är det bara onödigt? Jag är 17 år och vet ingenting om någonting vad gäller att spara/investera sina pengar på börsen, är tacksam för svar men om frågan ställts förut får ni gärna hänvisa mig till tidigare trådar.

Anledningen till att jag frågar är för att jag har handlat fyra olika fonder…

• Spiltan Globalfond Investmentbolag
  • Avanza Emerging Markets
  • PLUS Allabolag Sverige Index
  • Amundi S&P 500

…och började fundera på om det är nödvändigt att ha alla fyra, och om det är det, vilka/vilken typ av fond bör jag prioritera, eller ska man fördela sparandet exakt lika?

Sett denna än? Mycket av det folk säger på forumet utgår därifrån:

3 gillningar

Så länge det finns en tanke bakom. Men det blir ju lite krångligare om man vill hålla på o balansera och sådär. Jag vill spara så brett som möjligt och har därför lagt till två fonder att täcka upp vad min globalfond missar, sen vill jag ha 10 % home bias och har därför en Sverigefond. Jag har ingen teori att något kommer gå bättre än något annat och därför undviker jag fonder som överlappar (vissa har ju till exempel både globalfond och USA-fond) och jag vill ha så få fonder som möjligt för att göra det enklare (hellre en globalfond än att ha en USA-fond, en Europa-fond, en Japan-fond osv). Mina är:

70 % DNB global index

10 % avanza emerging markets

10 % PLUS allabolag Sverige

10 % handelsbanken globala småbolag

1 gillning

Tack, jag ska läsa den ikväll :+1:

2 gillningar

Okej, det låter rimligt, tack för svaret :slightly_smiling_face:

Mja det är mer ett stabilt sparande med global. Tex du hade varit mycket mer framgångsrika med dubbla avkastning eller mer med teknik och usa fonder de sista 10 åren. Men de är inte lika stabila i dagsläget.

Med det sagt så är global jättebra. Än så länge har många av dom gått bättre än det ökända 7%.

1 gillning

Dnb Global

Plus Allabolag

Avanza EM

Handelsbanken Global Småb

1 gillning