Hur många fonder?

Hej!

Jag funderar på mitt månadssparande och hur många fonder som är “vettigt” att spara i, kanske med tanke på att jag är intresserad av aktier och fonder och inte bara vill “betala och glömma”.

Mitt månadssparande uppgår idag till 8 000 kr per månad och jag sparar i åtta aktiefonder (både index och aktiva).

Det jag funderar på är om jag “bör ha” fler fonder (om jag hittar fonder som jag är nyfiken på)? Här skrivs t.ex. att avancerade barnportföljen kan innehålla ca 20 fonder, men det tycker jag verkar mycket? Är exempelvis tio fonder ett lämpligt antal vid mitt sparande?

I övrigt har jag en del sparande i aktier (funderar på att vikta om dessa mot fonder på sikt), räntefonder och buffert, så den biten känner jag att jag har kläm på.

Vad säger ni? Kan man ha för få eller för många fonder vid mitt sparande?

Tack på förhand!

Jag antar att du vill ha så hög avkastning som möjligt? Varför väljer du inte bara den fond som du tror du kommer gå bäst? Jo, för att du inte vet utan chansar. Det är dumt att chansa med sina pengar, välj alltså en global indexfond.

1 gillning

Jo, det må vara så att det är att chansa, men i så fall är ju även samtliga portföljer som rekommenderas här en chansning?

Nu har jag valt att placera i global-, Sverige- och Emerging Markets-fonder och så får det se ut ett tag. Det är antalet fonder jag funderar över.

Tack för input!

Antalet spelar ingen roll om dom har exponering mot samma index, visst om man kör aktivt förvaltade fonder så kanske man ska ha flera olika aktiva eller endast en hos den förvaltaren man tror på.
Men att t.ex ha 2 eller fler av en global indexfond eller en svensk indexfond ger ingen bredare exponering och ger därför inget mervärde i att ha flera utav.

Vad tänkte du på att du skulle vilja ha fler för typer av fonder?
Teknik, medicin eller fastigheter? Är det något sådant du är ute efter t.ex?

Nej,samma index måste ju undvikas och det tror jag mig ha gjort. Sen finns det såklart överlappning i fonderna, men men…

Tänker mig däremot att jag skulle kunna lägga till fastighet och/eller småbolag Sverige. Men man kanske lurar sig själv med för många fonder till slut?

Tack!

Så är det ju, då börjar frågan bli tillslut hur mycket man överlappar och om man ändå inte kan banta ned antalet fonder?

Absolut kan man lägga till nischfonder för att få en edge men håll koll på avgifterna så att dom inte sticker iväg, finns stor risk att det blir dyrt och kostar mer än vad det smakar.

Det är ju därför jag har tre varianter med olika antal fonder. Så kan man välja själv. I den avancerade varianten har jag försökt att välja t.ex. olika typer av räntefonder/aktiefonder för att slippa överlapp. Men tycker man att det är för bökigt så är det ju bara att skala ner tänker jag.

@Robin Nej, det blir (nog) inte aktuellt med fler fonder ändå och när jag tittar på överlapp så finns det faktiskt möjlighet att välja bort nån fond eller åtminstone välja en annan billigare (läs index) fond för att komma tillrätta med problemet.

@Lagom Det ser ungefär likadant ut hos mig, fast jag har “bara” aktier i investmentbolag. Det lutar dock åt att jag byter ut en del aktier mot aktiefonder framöver.

@Jan Jag pusslar gärna ihop en portfölj med olika fonder som följer olika index OCH där jag slipper överlapp - intresset finns där, helt klart! Dock håller jag nog gärna nere antalet fonder ett tag, även det blir lite större summor som jag sparar. Dumt?

Tack för alla kommentarer!

Jag försöker ha så få fonder som möjligt, men det blir ändå 6 fonder. :slight_smile: Tre globala, två svenska och 1 emerging markets.

Men jag har börjat funderat på vad risken kan vara? nu har jag inte detta lyxproblemet, men säg att man har 30 mkr i portföljen, hade ni “vågat ha” 30 % av de (10 mkr) i länsförsäkringar index? eller bör man redan vid lägre summor diversiera sig så att inte ens någon av fonderna överstiger 10 % ifall det osannolika skulle inträffa?

Själv hade jag vågat ha 100% LF Global indexnära eller i någon annan global indexfond 30milj. :+1:

Dubbelt av alla fondtyper (två globala, två svenska, två tillväxtmarknad, två räntefonder, två …) och så klart även på två olika plattformar (t.ex. Avanza & Nordnet).

Man vill ju inte ha en single-point-of-failure i LF Global Indexnära så att säga, även om den är en av de bättre kandidaterna om man just vill ha en single-point-of-failure med lång MTBF. :rofl:

Eftersom det “går mode” i många aktiva fonder blir det en ganska vild chansning om man sparar passivt. Jag hade valt bara en fond, en bred global indexfond. Eller möjligtvis 50% svensk indexfond och 50% global.

En fördel med en globalfond är att den använder en annan valuta än SEK, vilket kan vara en fördel i skakiga perioder då små valutor ofta sjunker i värde då.