Dags att ändra fonder?

Tacksam för input gällande mitt fondinnehav. Rätt ny på detta. Jag har idag följande innehav:

Länsförsäkringar USA indexnära 14%
Robur global A 5,5%
Länsförsäkringar global indexnära 8,5%
Avanza global 12%
AMF Asien stilla havet 3,17%
Robur Asien A 2,27%
Handelsbanken Norden ind crit 2,57%
AMF småbolag Sverige 4,2%
Aktiespararna direktavkastning 2,35%
Avanza zero 10,7%
Länsförsäkringar Sverige indexnära 2,83%
Spiltan investmentbolag 22,7%
Spiltan enkel 8,58%

Känns som jag har mycket mot Sverige och för lite globalt. Samtidigt gillar jag att ha fler mot samma marknad då jag märkt att trots likvärdigt innehåll presterar de olika emellanåt. Totalt har jag ca 233 tkr i fonder. Ska jag avyttra vissa och öka vissa andra? Tacksam för tips och råd. Min spar horisont är ca 5 år.
Hälsningar Marie

Jag har inte koll på alla dessa fonder men varför så många? Fler än 4-5 stycken borde inte behövas. Av de borde 3-4 var indexfonder med särskilt låga avgifter och ev. 1-2 något annat.

Det var spretigt :slight_smile: Kanske förenkla portföljen något men ändå bibehålla hög kvalitet.

Med 3-5 fonder så täcker man in det mesta. Personligen gillar jag att bygga upp aktiedelen i portföljerna med 4st indexfonder som täcker in dessa områden.
70% global
10% tillväxtmarknader
10% globala småbolag
10% Sverige

1 gillning

Tack för input. Hade svårt att välja i början och sen blev det svårare att sälja då de gick bra. Tänkte göra mig av med Norden ind crit, Aktiespararna, Robur global, nordenfonden samt en asienfond. Sedan öka innehavet i globalfonderna. Som ni skriver, kanske bättre med färre men större innehav.

1 gillning

Är det ett problem med att ha lite för många fonder?
Jag har flera fonder som liknar varandra. Tex globala indexfonder. På Nordnet, Avanza och sen har jag Lysa också. Kanske ser lite spretigt ut. Men att ha 12 fonder istället för 4 gör ingen större skillnad i komplexitet. Kanske om man håller på och ombalanserar med enstaka procents noggrannhet.

Jag har det så eftersom jag inbillar mig att det blir lite tryggare mot oförutsedda händelser. Vem vet kanske Länsförsäkringar konkar eller Avanza blir hackat på ett sätt som tar tid att redan ut. Rätt eller fel men så gör jag.

1 gillning

Har du någon motivering till varför du valt just dessa fonder och deras viktning?
För mig är en 5-årig horisont lite kort…men du kanske har en bra buffert så du kan invänta en korrektion vid ev börskrasch?

Jag ser egentligen inga problem med många fonder, men risken finns att man tappar överblicken om man inte har en fast struktur. Man köper lite på måfå när man sett något övertygande på nätet, förälskar sig i de som gått bra och säljer i stället ”framtidens vinnare” billigt, de som är lågt värderade just nu.

Även om man äger massa fina fonder finns det en risk att det slirar iväg och man tappar greppet lite om man inte skrivit ner vilken fördelning man egentligen vill ha.

2 gillningar

Jag tycker det ser ut som en kul och spännande portfölj.
Hur har du kommit fram till de fonderna?

Själv hade jag nog konsoliderat lite av de fonderna som är snarlika.

Jag har jämfört avkastning över tid, förvaltningsavgift, innehåll gällande viktning mot länder , bransch och företag. Skiljer inte mycket men viktningen mot tex länder kan skilja en del. Kanske därför avkastningen också varierat över tid. Spiltan är den fond som gått bäst hittills. Saknar dock en råvarufond men verkar inte finnas.

Finns några få råvarufonder på nordnet. De har dock väldigt hög avgift. Finns även några branschfonder med inriktning mot råvaror.

T.ex:
Vontobel commodity b usd
Multicooperation gam commodity b usd
JPM Global Natural Resources
Bgf World Mining

1 gillning

Jättetack för tipset. Ska kolla upp detta

Finns ju även ETF:er med råvaror. De brukar ha billigare förvaltningsavgift. Dock tillkommer courtage och lite andra kostnader. Samt att de inte går att månadsspara i.

Nordnet erbjuder möjlighet till månadssparande i några etf:er men vill minnas att det inte fanns några med råvaror på den listan.