Hjälp med fonder

Hej på er!

Jag ser att det är många som behöver hjälp med fonderna. Även jag som är relativt ny på detta och även ny på forumet.

Upptäckte det för ca två år sedan då jag fick tummen ur och bokade möte med min bankman. Hon placerade mina pengar i några fonder på Handelbanken. När jag räknade på hur dyrt det var hoppade jag över till Avanza och placerade pengarna i liknande men billigare fonder. När jag hörde ett rykte om att man ska sprida sina pengar på minst 8 fonder började jag göra så istället (jag tror jag blandade ihop det med att man ska sprida ut pengarna på aktier och inte fonder). Sedan tyckte jag det var så roligt så jag spred ut det på fler och det blev lite rörigt.

När jag upptäckte SAVR hoppade jag dit (ISK-flytten tog evigheter). Nu har jag väl fått lite bättre ordning på det, men jag är lite osäker på om fonderna jag har valt är de bästa.

Det jag skulle behöva hjälp av er eminenta är om jag kan skjuta ihop två eller flera fonder? Kanske byta ut någon mot något annat? Finns det något att tänka på när man fördelar i procent? Saknar jag någonting som måste vara med? Jag har sett att det pratats om “tillväxtmarknad”, någon sådan har jag inte, men finns det latent i någon annan? Etc.

Jag vill poängtera att jag tycker detta är kul (lekhinken) och jag har egentligen inte några problem med att sprida ut det bara det blir relativt överskådligt. Om det är viktigt att veta så har jag tjänat ihop min första miljon och kan riskera lite.

Såhär ser det ut idag:

• AMF Aktiefond Småbolag
  • LF Global Indexnära
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • Spiltan Globalfond Investmentbolag
  • SEB Sverige Indexnära A
  • Swedbank Robur Technology A
  • AuAg Precious Green AAIFM Capital AB
  • Bioteknikfond D EUR - Lux utdSEB
  • Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
  • Storebrand Global Value A

Otroligt tacksam för hjälp, litet som stort.

Kram på er!

Hej.
Börjar med en fråga.
Vilken är fördelningen mellan fonderna?

Storebrand och Bioteknikfonden handlas inte i SEK vilket gör att du får betala växlingsavgift.
Har för mig att den dessutom är dubbelt så hög på Savr som på Avanza och Nordnet.
Förutom detta är de ju ganska dyra fonder, så jag hade skippat dessa.

Tips på tillväxtmarknadsfond
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära

1 gillning

Tusen tack för bra svar.

Du har rätt, de handlas i annan valuta. Bytte dessa mot LF Tillväxt aktiv (fanns tydligen ingen indexvariant i SAVR). Testar det.

Det blev lite krångligt att räkna ut fördelningen.
AMF Aktiefond, Spiltan Aktiefond invest, AuAg, Swedbank Robur Tech ligger på mellan 15-20% vardera, därefter lite mindre på övriga. Inte helt jämnt fördelat, men något åt det hållet.

Du kan välja SPP Emerging Markets SRI om du vill ha indexfond för tillväxtmarknader.

2 gillningar

Du har alltså typ 90% av ditt kapital någon annanstans? RT-rekommendationen brukar ju vara max 10% i lekhinken.
Tolkar jag dig rätt?

I så fall är det ju inte noga att ha jättebra riskspridning osv, utan man kan tillåta sig själv att spekulera i nichfonder, enskilda aktier, bitcoin osv. Detta skall alltså vara pengar man är beredd att ta väldigt hög risk med.

Om detta däremot är majoriteten av ditt långsiktiga sparande så hade jag fokuserat på billigare indexfonder tex fördelning:
Globalfond 70 %
Tillväxt mrkd fond 10%
Sverige fonder 20% (varav 10% småbolag)

1 gillning

Hej Tomas! Ja, det stämmer att jag har större delen av kapitalet på annat håll.

Trots att det är lekhinken vill jag försöka fördela så att det blir mest effektivt för att jag ska lära mig, etc. Ditt tips och fördelningen har jag sett förut. Räcker det med att man har en globalfond, en tillväxt och två Sverigefonder, en för större företag och en för mindre?

Tack för din kommentar.

Det räcker absolut!
Det finns de som bara har en globalfond och inget mer också.
Trycker man det är kul kan man ju köra globala småbolag också.
Sen vilket som ger bäst avkastning i slutändan vet ju ändå ingen :slightly_smiling_face:

Själv kör jag följande fonder i min långsiktiga portfölj.
LF global indexnära
Handelsbanken globala småbolag
LF tillväxtmrkd indexnära
Plus allabolag Sverige index
Plus småbolag
Spiltan investmentbolag
Auag silver Bullet

1 gillning