Har under 5 år sparat 8.500 SEK/mån och bara tankat olika fonder hej vilt, utan någon direkt kunskap.
Nu tänker jag att en seriös översikt och ombalansering skulle optimera min portfölj på lång sikt, vill ju inte gå miste om potential vinst för att jag inte vet vad jag gör.
Jag har olika stora belopp, allt från 1000 SEK till 100.000 SEK, i 20 olika fonder. Detta kan inte vara det bästa sättet och jag är nu rädd för att agera fel.
Min fråga är; Hur gör jag nu? Ska jag sälja alla innehav och köpa nytt eller bara sälja små innehav och tanka på de stora? T.ex. spiltan, LF global och Avanza 6/global?
Jag har aldrig sålt innan och det är jag väldigt nöjd med men nu måste jag tänka smart, för jag tycker sparandet är viktigt för framtiden. Om jag säljer ALLA innehav, så är det väl bara att läggs in allt igen? Välfördelat enligt Jans modell. Jag började ju så, men sen tog jag ut svängarna lite kan man väl säga.
Personligen tycker jag att 20 fonder låter lite väl mycket. Jag håller mig till 4 fonder i min aktiedel. Kanske spana in Basportföljen som består av följande:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
I Januari kommer förmodligen nya avsnitt av de rekommenderade portföljerna och ombalansering inför 2022 så du kanske kan vänta tills dess och spana in dom avsnitten
Jag tycker du tänker helt rätt.
Sälj av och köp enligt ny fördelning, välj ut en ny fondportfölj som passar dig och håll den strategin framgent. Balansera om en gång om året / vid extremt stora svängningar i börsen.
Rådet är ju att ha fonder via ISK, och i såfall blir det heller inga skatteeffekten i detta fallet. Har du fonderna via vanlig depå behöver man nogöverväga hur du ska göra med sälj i det fallet.
Exakt min tanke, men vad gör jag med mina 20 innehav? Sälja allt då? Och köpa om i dem fyra?? Det är det ombalansering innebär eller? Att man säljer och köper nytt? Vill ju inte åka på en skattesmäll bara för jag har gått med vinst.
Allt ligger i ISK.
Tack för ert engagemang, otroligt att få hjälp så här.
Ombalansering innebär att man man “startar om” portföljen och återgår till ursprungsfördelningen mellan och inom tillgångsslagen.
T.ex om du börjar året med 60% aktier och 40% räntor och det i slutet av året har rört sig mot 70% aktier och 30% räntor pga börsen har gått kraftigt uppåt. Då säljer man 10% aktier och köper 10% räntor. Det innebär att man säljer dyrt och köper billigt.
Att sälja allt och köpa nytt är ju bra om man hittar fonder som är bättre och billigare/bredare.
Jag har nästan enbart enskilda aktier och bara små innehav i ett fåtal fonder.
Om jag var du skulle jag välja ut några fonder som jag skulle investera i framöver men jag skulle nog bara strunta i de fonder jag redan hade ett litet innehav i och bara låta dem vara. Finns det egentligen någon anledning att sälja bara för att minska antalet fonder du har?
Med 20 fonder (aktivt förvaltade med höga avgifter?) har man antagligen en spridning som liknar en global indexfond (passivt förvaltad med låga avgifter). Så det vill nog till att man har valt de 20 väldigt noga om det ska vara värt att ha satt ihop en egen globalfond när det finns billiga globalfonder att köpa direkt.
Du behöver ju inte sälja allt.
Behåll dem du ändå tänkt använda i din “nya” portfölj.
Sen hade jag använt bytesfunktionen.
Det är ju visserligen samma sak som sälj och köp, men du riskerar inte att ligga utanför marknaden längre än nödvändigt.
Det jag skrev var att man inte behöver sälja bara för att minska antalet fonder. Om de är dyra finns det absolut anledning att sälja men det är väl en annan fråga, eller?
Man kan ha bara en fond som man borde sälja för att den är för dyr.
Jag håller med om det när det gäller nyinvesteringar men fonder man redan behöver man inte sälja, tycker jag!
Jag har en fond som jag har ett innehav i värt åtta kronor! Jag sålde den för många år och av någon anledning som jag inte vet blev det två kronor kvar. Det är nu värt åtta kronor och jag bara ignorerar det.
Resonerar du på samma sätt kring de aktieinnehav du har? Alltså att de inte behöver (=ska?) säljas för att de redan sitter i depån eller på ISK:t?
Jag funderar på hur jag gör. Jag har investeringar tills jag tycker de blir för dyra (= troligen lägre riskjusterad avkastning framöver) och byter till investeringar jag bedömer har högre riskjusterad avkastning. Det är dock inte helt sant för jag lider av en viss recency bias, en måttlig grad av FOMO och en släng av girighet.
Billiga fonder är faktiskt många gånger bättre än dyra, för dyra kostar dyrt även när börsen faller.
Sprid risk på olika marknader och olika branscher.
När du hittat billiga fonder i olika branscher och marknader, välj 1 eller 2 i varje bransch/marknad, de 1-2 som har högst långsiktig avkastning på 3-5 år.
Ex på branscher och marknader:
Global
Teknik
Läkemedel
Asien/tillväxtmarknader
Sverige
Småbolag
Råvaror/guld
Räntor
De som vill göra det väldigt enkelt skaffar bara en fond, ex AMF Global eller Spiltan Enkel.
Om frågan bara gäller att sälja pga. många olika innehav så resonerar jag absolut på samma sätt. Jag skulle inte sälja någon BARA för att jag har många olika aktier. Det finns många anledningar att sälja aktier men för mig är det inte en anledning att sälja något bara för att jag kommer på att jag äger för många olika aktier.
Jag skulle inte köpa alltför små poster i många olika aktier men aktier jag redan har behöver jag inte sälja BARA för att minska antalet olika aktier jag har.