Råd om ombalansering

Hej!
Har precis tagit del av avsnitt 86 (eller var det 186) ombalansering. Gick därför in och skulle “fixa till” det hela. Dock, jag har ju 27 olika fonder. Hoppas bilden kan ses som jag bifogat. Hur tycker ni detta ser ut? jag tycker det känns rörigt och novis som jag är svårt att veta hur jag skall tänka :slight_smile: någon som vill ge mig några råd utifrån min sammansättning? Allt gott!/

2 gillningar

Jag vågar knappt säga det men sälj allt och börja om med betydligt färre fonder. Du har (om jag såg lite snabbt) tex 3-4 usa fonder som är i princip samma. Det finns bra avsnitt på bloggen om hur du kan komponera en enklare portfölj som ändå ger bra diversifiering.

Mvh Björn

3 gillningar

Tack för svar Björn. Jag vet, det är jättesvårt att “råda” men jag är tacksam för de råd jag kan få och såklart är jag väl medveten om det till syvende och sist är mitt eget ansvar :slight_smile: . Men jag har ju “sjukt” många och det känns bara rörigt. Tack tack.

Din Pokémons fonder överlappar varandra skitmycket. Du har till exempel flera globalfonder, där bara en av dem kan vara billigast. Alltså betalar du mer i förvaltningsavgift än vad du behöver.

Håller med om att det lättaste nog är att du funderar ut vilka fonder du vill ha i en helt ny portfölj och så säljer du av och börjar om.

Tänk också på att en globalfond redan innrhåller ca 50-65% USA. Dina USA-fonder gör alltså att du överviktar i just det landet. Det kallas att du får en koncentrationsrisk när du påverkar extra mycket av hur det går i ett visst land eller en viss bransch.

hej Emil, tack för klok feedback. Har jag Pokémon fonder :slight_smile: ?? eller det är överstruket nu, var det fel?

Det var ett skämt :slightly_smiling_face: Du verkar ha samlat fonder som Pokémons. Fånga allihop. :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 gillningar

Tror du missförstått idén med att ”inte lägga alla ägg i samma korg”, det betyder inte att det blir mer riskspridning genom att köpa massvis med fonder. Du skulle exempelvis uppnå en mycket bättre riskspridning och lägre avgift genom att bara äga en global indexfond, tex SPP Aktiefond Global.

Edit: Missade att du hade räntefonder… lägg till AMF räntefond mix för räntorna :slight_smile:

1 gillning

Jag hade använt funktionen byt i stället, så riskerar du inte att ligga utanför marknaden längre än nödvändigt.
Om du vill ha det enkelt så kör tex:
LF global indexnära
LF tillväxtmarknad index.
Plus alla bolag

Vill du ha lite fler kan du ju köra en med globala småbolag och en med svenska småbolag också.

Tack Tomas! Smart med byt, hade jag inte tänkt p själv!

Tack Alec! detta skall jag titta på också.

Guud så roligt!! Ha haaa hoppas jag roat fler med denna kommentar :smile:

2 gillningar

Oj, det var en rejäl lista!!!

Tips är att lyssna/titta på ett nyligt avsnitt på RT om portföljerna för 2021 inkl fonder och fördelning.

Du behöver inte mer än 3-4 fonder för att göra samma sak som din långa lista, sannolikt gör de få fonderna ett bättre jobb eftersom de är billigare.

Det ser ut som du har mest aktiefonder (90+% av pengarna?) i så fall ska du nog titta på Globala portföljen (högrisk med 90% aktiefonder) en bit in i avsnittet.

Sen hur du ska rent praktiskt byta från din röra till en enklare portfölj … om du orkar att pussla ihop det så du får rätt fördelning enl tex Globala portföljen så gör det genom att byta fonder … om du inte orkar det så sälja av dina fonder och sedan köp de du ska ha.

Visst du kanske är ur marknaden någon dag men det är viktigare att du byter eftersom du sänker kostnaden. Dessutom sparar du väl på lång sikt och då spelar några dagar nästan ingen roll. Just get it done!

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Vad jag skulle ha gjort i din situation är att först blind byta alla dina fonder för 100% till Länsförsäkringar Global Indexnära. Ett knapptryck per fond. Då blir du av med fonddjungeln på en gång och sitter i en bra sits för att börja på nytt.

Efter alla fonder har landat kan du läsa på lite om Globala Portföljen och bestämma då om du sedan vill byta en del av din portfölj till andra fonder som t.ex en tillväxtmarknadsfond och en Sverigefond eller bara behålla LF fonden och vara nöjd med den. Ett mycket bra val oavsett.

Vill du ha en del räntefonder för att minska risken går det självklart också bra att bytta en del till sådana.

2 gillningar

Tack JFB och Adde!
Ja en riktigt lång lista :slight_smile: har på något sätt köpt och grejat lite då och då och inte haft koll :slight_smile: Tack för riktigt bra vägledning.

Det visar bara att du har ett stort och brett intresse för ekonomi vilket är toppen :grinning::+1: så du behöver egentligen bara funderar på/lära mer om hur du gör din investeringar. Med ett intresse så gör du det lätt!

@Adde:s förslag ovan är riktigt smidigt och bra sätt att utföra det på så kör på det.

Tycker du ska kolla in avsnittet som jag länkade till ovan så snart som möjligt, så du får koll på de olika modell portföljerna och deras riskprofil. Vi har nog alla antagit att du vill ha hög risk (nästan uteslutande aktiefonder) så du är medveten om det och funderar igenom den biten också. Risken du bör ta beror såklart på hur lång tid du tänker för ditt sparande.

Kör på så som Adde sa! :+1:

1 gillning

Med så många fonder har du antagligen en global indexfond i snitt. Bättre då att byta till just en global indexfond som är mycket billigare än aktivt förvaltade fonder.

Om det sedan ska vara räntor eller något annat är också en sak du kan fundera över. Fysiskt guld kanske. Eller guldbolag.

Du vill rebalansera istället för att köpa och behålla. Rebalanserings effekter får du inte om du köper en globalfond.

Dagens aktiemarknader är mer korrelerade än förr i tiden, så du kan behöva fler olika innehav för att diversifiera än du hade behövt för 20 år sedan.
Exempelvis 2-3 olika asienfonder som inte rör sig helt lika, 2-3 USA/Global, 2 europa och 2-3 Sverige/Norden. Lägg till olika nischade fonder som täcker ett särskilt marknadssegment ex läkemedel, miljöteknik, råvaror, säkerhetsteknologi, utdelningsaktie-fonder etc.

Rebalansering kan ge lite mindre risk/svängningar och lite mer avkastning, några få % per år. Men det kräver lite arbete.

Rebalansering gör att du tvingas sälja och ta hem vinster som används för köp av fler andelar i de andra innehaven.

Hur ofta man ska rebalansera och utifrån vilka kriterier tror jag inte att det råder konsensus kring. Här är en artikel som kollade vad som var den bästa strategi på den Finska börsen: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:830443/FULLTEXT01.pdf
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A830443&dswid=-3780

Varför är dagens aktiemarknader mer korrelerade och svårare att diversifiera? Indexfonder är största aktieägare på börserna i USA och indexfonder säljer alla aktier samtidigt när de säljer, och de köper alla aktier samtidigt när de köper. När de största aktörerna på aktiemarknaden beter sig så blir alla aktier och marknader väldigt korrelerade och svåra att använda för diversifiering.
Diversifiera alltså även till annat än aktiemarknaden också som guld, räntefond (lägga vinster i), bostad etc.

Indexfonder är största ägare på USAs aktiemarknader: https://www.wsj.com/articles/index-funds-are-the-new-kings-of-wall-street-11568799004

Det här resonemanget fattar jag inte alls?
Vad är fördelen att sektorkoncentrera olika områden såsom läkemedel eller miljöteknik?

Sen varför flera USA fonder? Följer de samma index är det samma innehav i dem. Då köper man den med lägst avgift, innehållet är ju ändå de samma.

1 gillning

Tänk på att om du säljer av alla globala indexfonder och byter till en enda så får du sjukt mycket valutaväxlingsavgift. :wink:

oj! inte tänkt på :frowning: