Justering och ändring av fondportfölj från Nordea

Hej! Finns det möjlighet att få lite feedback på vad jag känner är en spretig, lite dyr, och förmodligen obalanserad portfölj.
Har läst på lite sista tiden själv, och insett att detta kan man nog göra bättre och billigare. Grundtanken är lite att jag vill ha en portfölj som jag som innan månadsparar i och glömmer bort i princip. Dock vill jag vara kvar på Nordea av diverse anledningar, men Nordeas fonder känns det som man kan byta ut, då jag på mitt dock amatörmässiga sätt kollat på grafer så har dom flesta tex globala fonder utvecklats relativt lika men med avsevärt skillnad i avgifter.
Hittade en tråd där Jan hade gjort en portfölj som var typ som Lysas portfölj med dess låga avgifter och bra fördelning verkade det som, men via storbankerna.
Är den fortfarande aktuell? Hur hade ni gjort?
Känns som jag kan koka ner min portfölj till några få fonder med låga avgifter och sen bara låta den vara.
Min spretiga ojämna fördelning är just nu såhär:

Nordea Global: 10%
Nordea Global Enhanced: 25
Nordea Global Passive: 25
Nordea Global enhanced small cap fund: 5%
Länsförsäkringar fastighetsfond: 2,5%
Tin ny teknik: 2,5%
Nordea småbolagsfond: 10%
Nordea sverige passiv: 10%
Storebrand Europa: 5%
Storebrand Usa: 5%

Ja som ni ser, spretigt, mycket är säkert samma men i olika fonder. Hur hade ni lagt upp det? Månadsparar mellan 2-10 000 i månaden.
Fonderna har dykt ordentligt sista tiden, men det har väl dom flesta gjort.
Vid byte av fonder, ska man sälja alla direkt och eller några i taget för att hela tiden vara kvar på marknaden.
Stort tack på förhand!

Hej!

Något sånt här :slight_smile:

Nordea Global passiv: 70%
Nordea Global enhanced small cap fund: 5%
Nordea sverige passiv: 15%
AMF småbolag: 5%
Spiltan aktiefond investmentbolag 5%

4 gillningar

Ett bra förslag av Daniel. Skulle dock höja andelen för small caps lite grann till kostnad av mindre allokering mot breda Sverige fonden?

1 gillning

Tack för svar. En fråga, ska jag inte byta från Nordea fonderna, känns som dom är lite högt prissatta? Vilka fonder jag har spelar ingen roll, men kommer ha kvar isk kontot hos Nordea.
Jan gav detta som exempel i en gammal tråd som Lysa portfölj hos Nordea.

|60%|Länsförsäkringar Global indexnära|0,22%|
|10%|Länsförsäkringar Tillväxt indexnära|0,46%|
|20%|SEB Sverige indexnära|0,25%|
|10%|Nordea Global Enhanced Small Cap|0,65%|
||Total avgift:|0,29%|

Tankar? Känns förvirrande. Men vad jag förstått så betyder avgifterna mycket mer än vad man tror.

Nordeas och LFs globalfonder har bara aktier av företag i sk DM länderna.

Vill du äga business också i länder som inte respekterar mänskliga rättigheter och demokrati, kör Storebrand Global Aktiefond i stället för Nordea eller LF. Storebrand inkluderar bägge DM och tillväxtmarknaderna.

Och till din ursprungliga fråga…

Det är klart att du hamnat i ett läge när du har samlat ihop alla slags intressanta fonder och det är svårt att se någon riktig strategi där. Tex 2,5% i teknologifonder och fastigheter - tror du på dom på riktigt eller vill du bara vara med pga FOMO eller nåt annat skäl?

Dags att förenkla, eller hur? :grinning:

Först och främst, det är helt okej att investera på sitt eget sätt. Det jag vill säga är att RT har blivit lite indoktrinerad ibland. Det är okej att bryta mönster. Samtidigt måste jag säga att folk här pratar om generellt accepterade konsept som stöds av forskningen.

Jag brukar fördela fond/aktieinvesteringarna i tre delar:

1) Passivt indexsparande (65-100% av portfölj)

• Har du inga insikter eller kunskaper i området placering, bara kör en globalfond - detta räcker och du vinner under långa loppet!
  • Detta är ”den enda obligatoriska delen” i ens sparande

2) Faktorinvesteringar (0-30%)

• Här finns faktorer som har enligt forskningen skapat bättre avkastning under långa tidslinjer, tex home bias (för er svenskar Sverige :grinning:), småbolag, kvalitet och värde. OBS! Man tar ofta också högre risk med dessa investeringar.

3) Whatever floats your boat (0-10%)

• Vet du mera om någon sektor eller bransch än andra? Tror du på nån megatrend? Är du jätteintresserad av nånting eller vill du helt enkelt placera i något pga av dina värderingar osv?
  • Det är helt okej, men gör det på ett kontrollerat sätt och med en rimlig andel av dina pengar efter du har ticked off minst punkt 1) i denna lista.
  • MEN…detta ska ICKE vara en motivering till att samla ”ett stort gäng sexiga fonder” med noll komma något procent i varenda, utan tror du på nåt ska ditt synsätt vara starkt och leda till en modig andel, minst 5% skulle jag säga.

Alltså i din case:

1. En globalfond räcker - jag gillar Nordea och LF
  2. Sverige och småbolag - jag har väldigt mycket i en nordisk småbolagsfond som faktiskt kombinerar ett par faktorer
  3. Behöver du nåt i detta område?

Lycka till!

2 gillningar

Jag tror dessutom att Nordea hör till en av de bättre storbankerna att ha värdepapper hos. Avanza erbjuder visserligen återbetalning på avgifter upp till 50 tkr och har tillgång till Plusfonderna, men bortsett från de går det går det i princip lika bra att ha sitt långsiktiga sparande hos Nordea. Folk får rätta mig om jag har fel.

1 gillning

Tack för alla svar. Mycket riktigt, jag har småköpt lite här och där för skojs skull, samt Nordea fonderna fixade banken för några år sedan. Men känns som jag behöver styra upp det.
Men det verkar ändå som Nordea global passive är en bra globalfond eller?
Min Nordea småbolagsfond har en avgift på 1,62%, känner överprissatt?

En till fråga… Är jakten på låga avgifter onödigt hypad? Hur tänker ni? Vad jag förstått så är en avgift på 1,03 som för Nordea Global, en dyr fond, även 0,65 för Nordea Global enhanced. Då ska vi inte nämna 1,62 för nordea småbolag…

Nej, en låg avgift är indikativt för positiv avkastning långsiktigt.

Jag tycker alla de du nämner är på tok för dyra för en globalfond eller en svensk småbolagsfond. De kommer inte långsiktigt kunna göra rätta för den avgiften genom att leverera en överavkastning till dig.

Nordea Global är en aktivt förvaltad fond, den är troligen samma som Nordea Maailma i Finland. Skulle avråda från den, tror att den är faktiskt typ closet indexing. Global Enhanced är lite ”hybrid approach” mellan passiv och aktiv förvaltning som är lite dyrare som ett helt passivt alternativ.

Men Global Enhanced Small Cap är inte särskilt dyr, tycker jag, det finns inga jättekostnadseffektiva small cap fonder i Norden. HB har en indexnära sc fond som ligger på samma prisnivå om jag minns rätt?

Vad är den där Nordea småbolagfonden du hänvisar till? Nordea har en fantastisk nordisk småbolagsfond som är lite dyr men har också presterat otroligt bra. Den heter Nordic Small Cap i Finland men den har varit stängd för nya investerare i många år.

Nordea Småbolagsfond Sverige heter en jag har som kostar 1,62%.

Så om jag förstått det hela rätt:
Ta bort dom andra globalfonderna och bara köra Nordea global passive, eller ska man ta den billiga länsförsäkringars global indexnära som man ofta hör om? Skiljer nästan 0,2% i pris. Hur tänker ni?

Behålla Nordea sverige passive samt Nordea enhanced small cap fund.
Krydda med Amf småbolag och spiltan investment aktiebolag?

Ser inget större skäl att betala 1,6% för en småbolagsfond som presterar exakt enligt dess index. En aktiv fond borde ha tracking error för att skapa extra avkastning. Så skulle kanske köra AMF istället.

Spiltan investmentbolag har blivit en legend här på forumet men om du äger svenska småbolag och svenskt storbolagindex så ser jag inget skäl för att äga den.

1 gillning

100% LF Global indexnära. Då slipper du krydda med något annat då den är tillräckligt god utan några andra onödiga tillsatser :+1::person_tipping_hand:

1 gillning

Jacke, jag har väntat på dig till denna diskussion! :wave:

LF for life, eller hur?

LF och Nordea är väldigt likadana, Nordea har lite mindre hyckleri när det gäller ESG, dom ”vågar” tex äga Carlsberg och Wärtsilä! :joy:

1 gillning

Jag som är nästan 100% nykterist väljer i den här fallet klart billigaste allternativ utan att ha fullständigt koll i 1500 st innehav. Priset är helt avgörande angående valet av global indexfond. Går sällan in och gör röntgen eller magnetkameran i fond innehav i den här fallet :joy: :heart_eyes: . Annars fungerar det också bra blanda in lite annat i portföljen göra det mer avancerat men frågan är om det gör så stor nytta i avkastning långsiktigt :thinking: ?

1 gillning

Och lite repetition från ett tidigare inlägg. @Jacke77 är ett fantastiskt exempel om att detta räcker. Buffert & världsindex, and you’re good to go!

3 gillningar

Tack för alla svar. Ser nu hur jag kan banta ner portföljen till lite mer lättöverskådlig efter era råd. Satsar på låga avgifter.
Men en fråga. Tror ni det finns någon fördel tex ha kvar Nordea global passiv istället för LF global indexnära om man samtidigt har banklån osv där. Kan ett fondsparande som delvis är i deras fonder ge ett plus som gör det lite mer värt med tex 0,2% mer i fondavgift, men att man gengäld kanske får bättre räntevilkor på huslån osv?
Är det något som nån har erfarenhet av?

Kanske, men så länge de inte erbjudit bättre villkor mot den motprestationen, eller du inte använt det som ett erbjudande till dem mot bättre villkor så ser inte jag någon anledning att du ska bjuda dem på det under tiden.

Jag hade valt LF Global Indexnära till en sådan situation uppstår och därefter räknat på det.

Uppar denna tråd igen med en fråga angående sälja fonder.
Tänkte nu efter läst tips från er, byta ut min fondportfölj mot fonder mot lägre avgift. Är det något jag behöver tänka på vad gäller sälja och köpa nya? Har ingen tanke på att försöka timea nån marknad utan bara vill genom mitt Nordea isk sälja allt och så snabbt som möjligt komma in på marknaden igen men med andra fonder.
Något jag ska tänka på?