Jag är 30 år gammal och har under det senaste året börjat sätta mig in i aktier och fonder. Jag har en grundläggande förståelse, men är långt ifrån expert. För drygt ett år sedan öppnade jag ett konto på Avanza och ett på Lysa, mest för att testa med mindre belopp och lära mig.
Nu kommer jag snart att få loss en större klumpsumma och vill försöka göra något klokt med dessa pengar. Min långsiktiga plan är att så småningom nå FIRE, vilket innebär att jag inte har behov av att ta ut större delar för exempelvis bostadsköp.
Så här ser portföljen ut idag:
Lysa: ISK med 100 % aktier, 0 % räntor.
Avanza: ISK med ca 97 % fonder och 3 % enskilda aktier. Fonderna är fördelade enligt följande:
24 % Länsförsäkringar Global Index
20 % Avanza Global
14 % Spiltan Globalfond Investmentbolag
10 % Länsförsäkringar USA Index
9 % Evli Silver and Gold B
6 % Avanza Zero
5 % Swedbank Robur Technology A
5 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5 % Swedbank Robur Bas 75 A
2 % Swedbank Robur Access Asien A
Jag är medveten om att fördelningen inte är optimal. Jag vet att flera fonder överlappar och att vissa komponenter kanske saknas. Jag har ingen i min närhet att rådfråga, så jag vänder mig hit.
Mina frågor:
Hur ser ni på portföljens nuvarande fördelning? Är jag på rätt spår?
Saknas några komponenter? I så fall vilka, och hur stor andel tycker ni att dessa bör utgöra?
Bör jag skrota vissa fonder för att hålla det enklare?
Bör jag ha en andel enskilda aktier? Om ja, hur stor andel i procent av portföljen?
Jag behöver inte sälja av fonder för att ombalansera, eftersom nuvarande innehav blir försumbara när jag investerar det större kapitalet. Jag vill mest ha råd om hur jag ska fortsätta framöver. Jag har funderat på att köra allt via Lysa för enkelhetens skull, men av någon anledning dras jag mer till att fortsätta på Avanza.
Tack för att ni tog er tid att läsa, och jag uppskattar alla synpunkter och råd!
Lite rörig och överlappande fonder. Lite nischat också som jag generellt inte rekommenderar.
Finns det nån specifik tanke här?
Nej tvärtom.
Ja. Räcker med globalfond, alternativt globalfond och EM enligt marknadsvikt (beroende på om man har globalfond som exkluderar EM).
Nej.
Nej, men du bör sälja de som du inte har för avsikt att ha som del i din fördelning. Det spelar ingen roll om man behåller eller nyköper, kapital som kapital.
Tusen tack för ditt svar. Det korta svaret kring de överlappande fonderna är att jag helt enkelt hade beslutsångest och sköt problemet framför mig. Just nu känns det som att Länsförsäkringar Global Index är en riktigt bra fond, och jag lutar åt att fortsätta med endast den.
Tycker du att Länsförsäkringar Global Index behöver kompletteras med en EM-fond (Emerging Markets)? Om ja, har du några rekommendationer? Jag är också lite osäker på vad du menar med globalfond och EM enligt marknadsvikt – kan du förklara?
När det gäller att sälja av, trodde jag först att man förlorade på grund av avgifter, men nu förstår jag att den kostnaden ändå är ofrånkomlig. Så det kanske är som du säger – lika bra att sälja och hålla sig till en eller ett fåtal fonder.
Det man menar med marknadsviktat är att du ska ha så stor andel EM-fond så att det blir marknadsviktat totalt sett tillsammans med din globalfond (så att det blir samma som att ha en globalfond som faktiskt tar med allting, typ storebrand global nånting). Du vill inte ha 1 % EM för det är för lite, men 30 % är för mycket. Rätt svar är omkring 10 %.
Tack för ditt svar, nu hänger jag med. Om jag förstår rätt: jag har exempelvis 90 000 kr investerat i Länsförsäkringar Global Indexfond, som saknar exponering mot tillväxtmarknader (EM). Då borde jag investera cirka 10 000 kr i Avanza Emerging Markets för att få ungefär 10 % EM-exponering i min portfölj? Har jag uppfattat det korrekt?
Jag har läst en del om hur en portfölj bör fördelas, men blir ibland förvirrad. Jag har sett allt från rekommendationer om 100 % global indexfond till mer detaljerade förslag som 70 % globalt, 10 % Sverige, 5 % råvaror och 15 %… choklad (skämt åsido!). För någon som inte har så mycket erfarenhet av aktiemarknaden är det lätt att känna sig överväldigad av alla riktlinjer. Jag förstår verkligen varför plattformar som Lysa har blivit populära.
Jag inser att det är en svår fråga att ge ett entydigt svar på, men vad skulle du säga är den mest generella konsensus kring en bra portföljfördelning?
Jag inser att jag behöver fördjupa mig i både MSCI World och ESG för att bättre förstå innebörden. Får jag fråga hur du själv har valt att fördela mellan en global indexfond och en tillväxtmarknadsfond? Och om du använder andra alternativ än de två du redan nämnt (DNB Global och Avanza EM), vilka är det i så fall?
När det gäller avgiften inser jag att det är min okunskap som spökar. Jag trodde först att det rörde sig om en engångsavgift vid exempelvis försäljning. Men om den i stället dras dagligen så bekräftar det ju din tanke om att “kapital är kapital”. Tack för att du uppmanade mig att tänka i de banorna!
Vill du spara riktigt billigt och effektivt kan det finnas en poäng i att lägga nysparandet på Fondo - åtminstone upp till investerarskyddet på 250.000 kronor.
Detta eftersom DNB kostar 0,11% i årsavgift där och till exempel DNB Emerging markets på samma kostar 0,21% (Avanzas EM fond som @Nightowl skrev om kostar i årsavgift 0,34%).
Marknadsvikt är i runda slängar 10% för EM och 90% för DM (developed markets).
Det går att sätta upp månadsspar på Fondo men nackdelen är att du enbart kan hantera ditt sparande genom deras app (iOS/Android) - alltså ingen webbsida.
En annan sak som det kan vara värt att känna till är att det inte går att flytta fonder från Fondos ISK till ISK hos en annan mäklare, utan då måste först sälja fondinnehavet på Fondo och sen kan man flytta likviderna till ISK hos annan mäklare.
Vanliga uttag går däremot snabbt och du kan sätta in genom Swish.
Fondo kanske kan kännas lite som en Fiat jämfört med Ava/Nordnet som känns som en BMW i jämförelse men avgifterna är låga så därför använder jag Fondo själv i viss grad.
Grym information – stort tack! Tack vare alla era svar har jag nu en tydligare bild av vad jag behöver läsa på om. Fiat är ju bra bilar de också. Tyvärr kommer jag dock att överstiga investerarskyddet ganska snabbt.