Nybörjare, har jag gjort iaf lite rätt när jag följt 2024-portföljen?

Hej! Mitt första inlägg här! Jag måste medge att jag är lite skraj för att blotta mitt sparande för er som i mina ögon verkar mycket kunniga!

Min fråga är om jag i min långsiktiga hink, har tänkt typ rätt. Har utgått från rekommendationerna i för 2024 på Avanza.

Jag gjorde såhär:
55 % DNB global indeks S
20 % Storebrand Global All Countries A sek
20 % PLUS Allabolag Sverige index
5 % Avanza emerging markets

Jag ska erkänna att det var nått slags samvete som gjorde det… Att Storebrand har mer hållbarhetsfokus om jag fattat rätt? Eller gäller det bara global plus-fonden?

Jag har förstått att den Storebrand jag valde ändå innehåller lite emerging markets så jag tänkte om jag tar lite mer av den och lite mindre av avanza fonden kanske fördelningen blev ca 70% 20% 10% ändå :sweat_smile::see_no_evil:

Blev det helt fel?
Tänkte jag lite lite rätt?

Blev det jättemycket dyrare i avgift?

Ja åsikter, och fakta, välkomnas men kanske med lite silkesvantar då jag är helt ny å inte vill bli avskräckt :grin::grin:

Ps jag läser massor av trådar här inne, ni är bäst :sunflower:

Visste inte om jag skulle lagt detta i en annan tråd, administrativa krafter får gärna flytta inlägget till lämplig plats.

4 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Du har en bra portfölj där, billig, bred och hyffsat simpel :slight_smile: :+1:

Angående Storebrand så har den en visst hållbarhetsinriktning men inte lika mycket som Storebrand Plus-fonderna.

Men vill du ha den så kan du köra vidare såhär. Avgiften blir bara marginell skillnad.

Vill du förenkla ännu mer så kan du byta bort Dnb global och Avanza Emergin makets och lägga dessa i Storebrand. Du får samma diversifiering men du klarar dig på 2 fonder med Storebrand och Plus allabolag.

Vill du verkligen pressa avgiften (endast några baspunkter) så ta bort Storebrand och lägg dessa 15% på Dnb global och Avanza emerging markets.

Men som sagt, överlag en jättebra portfölj som du med gott samvete kan hålla långsiktigt utan änringar :slight_smile:

4 gillningar

Tack!
Åh tack för ett superbra och tydligt svar! Och för alternativa lösningar!

Om jag skulle förenkla och köra på Storebrand 80% och PLUS Allabolag 20% blir det då en avgiftsskillnad som är värd att reflektera över eller är den marginell?

Kan tillägga att det är total fondkaos på mitt första isk på Avanza :see_no_evil::see_no_evil::joy: (har dock bara en lite summa pengar där som tur är) så detta är mitt steg mot att rensa upp och bli lite mer klok i sammanhanget. Hade inte hänt att utan detta forum!

En bonusfråga: Är det möjligt att få någon kort förklaring till varför det är bra med en dos tillväxtmarknader i portföljen? Känns bra att veta lite varför man gör som man gör även om denna baseras mest på copy paste från de som kan. Billig bred global indexfond har jag hajjat! Och Sverige-fonden tror jag att jag hajjar! :grin:

1 gillning

Viktad avgift ditt portföljförslag:
55% DNB global indeks S (avgift 0,22%). Viktad avgift 0,55x0,22=0,121%
15% Storebrand Global All Countries A sek (avgift 0,32%) Viktad avgift 0,15x0,32=0,048%
20% PLUS Allabolag Sverige index (avgift 0,22%) Viktad avgift 0,20x0,22=0,044%
5% Avanza emerging markets (avgift 0,27%) Viktad avgift 0,05x0,27=0,0135%

Total avgift = 0,121+0,048+0,044+0,0135 = 0,226%

Portföljförslag 2
80% Storebrang global all countries (avgift 0,32%) Viktad avgift 0,80x0,32=0,256%
20% Plus allabolag Sverige index (avgift 0,22%) Viktad avgift 0,20x0,22=0,044%

Total avgift = 0,256+0,044 = 0,30%

Skillnad = 0,074%

Inte noll, Inte mycket… Men visst, över 30-50 år så kommer det bli skillnad i kronor och ören förutsatt att avkastningen är densamma för båda portföljer före avgifter.

Inget jag personligen skulle gråta över om det är viktigt att förenkla portföljen med två fonder istället för 4.

Samtidigt tycker jag själv att det är inte krångligare att ha en portfölj med 3-5 fonder än vad det är med en portfölj med 2 fonder.

Sista portföljförslaget:
70% Dnb global index (avgift 0,22%). Viktad avgift 0,70x0,22=0,154%
20% Plus allabolag Sverige index (avgift 0,22%) Viktad avgift 0,20x0,22=0,044%
10% Avanza emerging markets Viktad avgift 0,10x0,27=0,027%

Total avgift = 0,154+0,044+0,027 = 0,225%

Alltså billigast med 0,001% marginal jämfört med ditt egna förslag. Men istället för 4 fonder så blir det 3 fonder men samma bredd och diversifiering.

2 gillningar

Alla tycker inte man ska ha tillväxtmarknader. Vanliga motargument är politisk risk och dålig historisk avkastning.

Personligen tycker jag man ska äga hela marknaden utan att gissa vilka geografiska områden som kommer gå bäst oavsett politik och historisk avkastning… Så därför har jag med 10% tillväxtmarknader i mina portföljer. Jag är mer emot 20% Sverige, vilket är 20x mer än marknadsvikt och i min mening mer spekulation än vad 10% tillväxtmarknader är, vilket ändå är marknadsvikt.

Men smaken är som :peach:

2 gillningar

Saknas det inte 5%? :wink:

2 gillningar

Jo, det gör det ju ser jag nu i TS egna portföljförlag :joy:

Tack för svar! Alltid intressant att veta hur folk tänk, både för och emot!

Hahah, jag är ju nybörjare!! :sweat_smile::joy:

Jag har iaf 100% i portföljen :laughing: Men det ska va 20 Storebrand :v::v: (uppskattar att du såg det!)

Förstår att det förändrar dina fina uträkningar Mattias :see_no_evil:
Med 20% Storebrand blev det 0,2385 i total avgift om jag räknade rätt. Så istället för 0,001 skillnad så skiljer det 0,0135
Men är den skillnaden så stor att det spelar roll? :thinking:

Jag känner nog lite som du annars jag har inget emot att det är fyra istället för två så innan mitt lilla misstag
med procenten så lutade det åt mitt förslag

Lyckad start det här :grin::laughing:

1 gillning

Inget du behöver ligga sömnlös över :+1:

Det blir en jättebra portfölj! Kör på den!

Ville bara säga välkommen och att din portfölj är betydligt bättre än mycket jag har sett under åren. Bra jobbat och välkommen till gemenskapen. Hoppas att du känner att vi inte är läskiga och att du ställer fler frågor. :heart:

4 gillningar

Tack Jan!

Den är baserad på era nya rekommendationer för 2024, väldigt bra inlägg och bra med de olika förslagen utifrån olika banker. Intressant tråd att följa!

Som sagt, det är en nystart! Jag har börjat intressera mig för fonder för ca tre månader sedan, varit nästan allergisk mot ämnet innan :sweat_smile: Men jag gillar det nog och läser massa trådar och försöker förstå nya saker.

När jag öppnade Avanza-kontot hade jag ca 40000 som jag gav mig själv tillåtelse att investera hur jag kände för. Då hade jag mindre koll än nu och jag skämtar inte om jag berättar att det i den lekhinken finns 17 fonder som sammanlagt är värda ca 20000 :joy::joy::see_no_evil::see_no_evil: (ja lite beslutsångest och alla beslut som tog baserades på en bra sak (låg avgift) och en rookie-sak nämligen avkastningen senast 3-5 åren :laughing::see_no_evil:)
Tror avgiften på alla ihop tillsammans ligger på 0,22.
Så den nya hinken är väsensskild från nuvarande :joy::joy::see_no_evil:

De andra 20000, de köper jag helt sonika enskilda aktier för! :scream::see_no_evil: Fast jag vet att det verkligen inte finns en chans att slå index osv! Och jag gör alla nybörjarfel där också! Hela tiden :sweat_smile: Och det får vara så, ett tag, med tiden kommer jag nog lugna ner mig lite :grin::joy: Tycker bara just nu att det är väldigt roligt och de motiverar mig till att läsa å lära mig mera!

Angående sparsituationen i stort så har jag sparat sedan tidigare och det sparandet är fortfarande i helt fel saker!! Mest finns på Nordea i dyra Strategafonder (även barnens ligger där) och lite målet med all läsning har varit att komma fram till vad både mitt och barnens sparande ska bytas till! Visste inte en gnutta då vi började spara och gjorde (som nog många nybörjare gör) som bankmannen sa, han borde ju veta tänkte jag och sambon då :roll_eyes:
Antar att jag skulle kunna byta allt det till det jag föreslagit i min trådstart?

Tack för välkomnadet och feedbacken på min nya lugna långsiktiga hink och ni verkar rätt så ofarliga :blush::heart:

1 gillning

Fee Fighters - Lines Avanzaportfölj

Håller med föregående talare att portföljen är fin rent innehållsmässig men går att förenkla. Och OM du skulle förenkla den genom att lägga 80% i Storebrand-fonden så kan du får ner avgiften en del genom att köpa den hos Fondo (där den finns för 0.23%).

1 gillning

I en annan tråd skrev någon att Storebrand innehåller redan ca 11-12% emerging markets. Så du kan ju ha kvar emerging markets om du vill eller sälja dom och köpa mer Storebrand.

Det är väl upp till var och en fast för mig känns färre fonder bättre. Mindre pill. :innocent:

Å bra tips! Har inget konto hos Fondo men funderat lite på att ha ett där så det där kan ju va en bra anledning!

Tack för den infon, det var lite det jag funderade över också, hur stor andel av Storebrand som var tillväxtmarknader. Hade bara förstått att de ingick men visste inte i vilken omfattning. Är det såpass motiverar det ju än mer att förenkla till bara tre fonder å skippa Avanza EM. Möjligen hos Fondo då kanske (var ju ganska stor skillnad i avgift tyckte jag), Avanza EM drog ändå ner totala avgiften lite räknat på att portföljen låg hos Avanza.

Visste faktiskt inte heller att fonderna kunde kosta olika mycket hos olika banker, trodde det var samma överallt :see_no_evil::joy:
Men när man tänker på det är det väl inte så konstigt, samma kaffesort kostar ju inte lika mycket i alla butiker :sweat_smile:

Nej, det ÄR konstigt. Anledningen stavas “fondprovisioner” och innebär att de vanliga bankerna och nätmäklarna (som Avanza/Nordnet) får/tar lika mycket betalt som fondförvaltaren. Man kan säga att du betalar dubbelt så mycket som förvaltningen eg. kostar. Det är förbjudet i många länder, men inte i Sverige.

Läs mer här: Fee Fighters - Bankernas incitament

2 gillningar

Aha, man lär sig nått nytt varje dag!
Ska läsa mer på länken! Tack!

2 gillningar

Kom ihåg att svårt och omöjligt är två extremt skilda saker! :wink:

1 gillning