Fee Fighters - jämför fonder och mycket mer

• Över 4000 fonder totalt i databasen, med specificerade avgifter hos ca 10 banker/mäklare
  • Allt data från Finansinspektionen för ca 500 svenska fonder
  • Breda portföljförslag med förklarande risknivå
  • Lista på rekommenderade fonder hos stort antal banker/mäklare
  • Jämför fonder med varann och se ev. överlapp ner på enskilda innehav

Fee Fighters - Start

35 gillningar

Bra initiativ!

Känns just nu som att behöver söka upp en fond man vet finns för att få ut nåt av sidan.

Själva listan behöver mer kärlek för att bli användbar. Saknar att kunna sortera efter olika standardsaker som lägst avgift, namn, marknad, index/passiv/aktiv, branch, utdelande/återinvesterande osv… Sen bör massa “onödig” info städas bort (ex att det står AB över i början av alla fonder).

Men kul och bra jobbat :slight_smile:

3 gillningar

Vart lägger du in prestationsbaserad avgift? Det ingår inte i Årlig avgift eller Transaktionskostnader.

Eller bara inbakat i Total?

1 gillning

Tack! Ja det stämmer att det i nuläget är mest en “rådata”-sida. Fler sök- och sorteringsfunktioner kommer att komma.

Angående att det står AB i början, det är fonder från “AllianceBernstein” som faktiskt heter så :slight_smile:

Bra fråga. Det rapporteras lite olika hos olika plattformar. Vissa specificerar det inte alls, utan man måste själv läsa databladet. I dagsläget skulle jag säga att det inte är inbakat i totalen som visas hos Fee Fighters. Jag återkommer i frågan när jag har undersökt det lite mer.

Rättelse: det ÄR inbakat i totalen hos de flesta plattformar, och därmed också hos Fee Fighters. Dock skevar det till den uppskattade transaktionskostanden vilket jag kommer att rätta till inom kort.

1 gillning

Vore bra om du kunde lägga till om det är indexfond eller aktiv fond också?:grin:

3 gillningar

Snyggt! Här finns potential! :grinning:

2 gillningar

Fondlistan är uppdaterad och innehåller nu även ev. prestationsbaserade avgifter. Dessutom ser man hur stor kickback som fondförsäljaren får (och sedan har möjlighet att betala tillbaka helt eller delvis till dig som köpare).

För att tydliggöra vilken effekt kickback har på avkastningen över tid så visas en schablonberäkning för 10 år*

*Beräkningen är baserat på en engångsinsättning om 100.000 kr följt av månadssparande 1.000 kr i 10 år, 8% årsavkastning för aktiefonder och 4% för övriga fonder.

1 gillning

Hur räknar du ut kickbacken per fond? Det är en förhandlingsfråga mellan fondbolaget och distributören?

För uppskattad kickback så använder jag den maximala rabatten (eller provisionen) som någon av de hittills ingående plattformarna anger för fonden.

(Kickbacken kan vara ännu större, eller okänd för fonder som ex. endast finns hos Avanza/Nordnet som ju ej uppger vad deras provision är.)

Man måste uppge provisionen enligt lag. Kan vara så att man måste kontakta kundservice om de vill mörka.

1 gillning

Det är möjligt. Jag vet dock inte om det finns någon storbank som redovisar detta i sitt eget gränssnitt utan du kan i bästa fall lyckas hitta det i informationsbladet (pdf) för respektive fond.

Avanza redovisar det endast i inloggat läge om du aktivt klickar fram det, ex för LF Global Index, du kan inte se det i någon fondlista:

Älskar också hur alla fondsäljare som behåller hela provisionen formulerar det på samma sätt, att “ersättningen inte ökar din kostnad”. Jo, det gör den ju, om dom avstod att ta emot den skulle det ju kosta mindre för oss som köper :sweat_smile:

1 gillning

Så här kan det se ut hos storbankerna:

46% av 1.75% = 0.8% på hela beloppet, rakt ner i fickan på Handelsbanken, varje år.

1 gillning

Jag håller på att bygga en portföljförslags-verktyg. Om fokus är att hålla det väldigt enkelt, är det rimligt att med endast 4-5 frågor få fram ett vettigt förslag som kan passa de flesta? Jag kommer nog behöva skruva på en del parametrar och UI:t en del, men testa gärna det jag har hittills: Fee Fighters - portföljförslag

5 gillningar

Har du någon källa/referens på detta?

Nu ser man även sammanställning över valutor från finansinspektionens rapportering:

3 gillningar

Snyggt! Helt klart en intressant tjänst!

1 gillning

Du som är en flitig portföljrekommendatör (nytt ord?) här på forumet, vore intressant om du provade länken jag postade några inlägg ovanför :blush:

1 gillning

Jag fick 80% global, 10% Tillväxtmarknader och 10% globala småbolag när jag valde 10+år, 50% nergång, bredd och ej Sverige.

Absolut en portfölj jag hade kunna rekommendera samt spara i själv.

Det jag funderade på var att oavsett om jag valde tolerans för 10% nergång eller 50% nergång så fick jag samma portföljförslag sålänge jag valde 10 år sparhorisont. Själv hade jag nog rekommenderat en försiktigare portfölj kanske 70/30, 80/20 eller 90/10 även om sparhorisonten är lång.

1 gillning

Ja, jag velar mellan att följa en som kanske är mer rimlig, ex denna (som jag dock tycker är lite väl försiktig):

…kontra den populära “10-procent per år”-regeln som är betydligt lättare att förklara.

Men om du väljer ex. 8 års horisont och 50+% drawdown så får du förslag på räntedelen 50/50 långa räntor/high yield, så med den kombinationen vore det kanske bäst att ha mindre andel aktier.

1 gillning

Nu har jag uppdaterat till denna fördelning:

• 0-3 år = sparkonto
  • 4 år = 20% aktier
  • 5 år = 30% aktier
  • 6 år = 40% aktier
  • 7 år = 50% aktier
  • 8 år = 60% aktier
  • 9 år = 70% aktier
  • 10 år = 80% aktier
  • 11-14 år = 90% aktier
  • 15+ år = 100% aktier

En annan “åsikt” som är inprogrammerad som jag gärna får synpunkter på:

• Vid kortare horisonter så har vi en massa räntor inblandade för att dra ner risken. Då känns det ologiskt att blanda in övervikt mot Sverige som ju höjer risken. Så vid 5 år eller kortare horisont, och/eller vid 20% eller lägre tolerans för drawdown, så får man inte alternativet att övervikta Sverige.
3 gillningar