Tack för alla bidrag här i forumet. Här kommer mitt förslag på modellportföljerna 2021 och årets ombalansering inför onsdagens inspelning.
Jag vet att ingen kommer vara supernöjdmed dem då det alltid går att diskutera detaljer, men utifrån ett generellt perspektiv hoppas jag att du håller med om att de håller. Särskilt om man ser det som en bas att bygga från. Det vill säga att man t.ex. kan välja att ta bort guldfonden, ersätta kontantdelen med räntefond eller en spekulationsfond.
Problemformuleringen är enormt klurig
Som jag har lärt mig av feedback från t.ex. @Jonathan.S och @Daniel_Nilsson med flera så är problemformuleringen väldigt klurig. Kommer säkert få feedback på den igen här nedan.
Det jag har försökt utgå från är stora penseldrag när det gäller:
Det ser ut att du vill få ner avgifter så lågt som möjligt men varför har du valt länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära över Avanza emerging markets??
För den finns bara på Avanza. Är en no-brainer-förändring om man kör hos dem. Men hos Nordnet blir den svår att välja och jag kör mina portföljer där på grund av Shareville.
Intressant med förslagen xetra guld och wisdom tree. Kollade just nu och avgifterna är låga över ett år. Själv är jag intresserad i AuAg precious guld men det fungerar inte i strategin ovan p.g.a. Avgiften.
Jag saknar dock mer av Asien. AMF aktiefond global och Swedbank Robur Access Asia A hade varit bra komplement om man är villig att utöka avgifterna lite grann.
Hej Jan! Angående lågrisk-portföljen.
Ska börja spara med sambon 12.000kr/mån 1.5 - 2.5 år, för en bostadsrätt. Är det något att följa? Eller skulle ni föredra sätta allt sparkonto med ränta.
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
Fantastiska portföljer som vanligt! Jag blir glatt överaskad av vilka prispressarportföljer du lyckades skapa!
Den enda jag skulle vara orolig över att sätta mina pengar i är lågrisk portföljen och med tanke på hur den gick 2020, så undrar jag över rationaliteten bakom nya konstruktionen? Jag hade mycket hällre satt 80% i sparkonto med ränta (0.6%), samt 15% i index samt 5% guld.
40% defensiva räntor i en defensiv portfölj riskerar bara att äta upp det eventuella värde dom skapar i form av fond/ISK avgifter, samt att risk/reward profile blir ganska dålig då dom inte skapar det skydd jag isf skulle vilja ha kortsiktigt vid eventuell börsnedgång.
Personligen skulle jag föredra att Nybörjarportföljen (50-50) hade 30% räntor och 20% guld.
Historiskt sett har det gett högre snittavkastning, bättre riskjusterad avkastning, kortare drawdowns och hållt upp bättre gällande nedsidan på lite kortare tidsperspektiv (5-10 år).
Även den s.k. Golden Butterfly som är en modifierad RT portfölj med 40% aktier, 20% långa räntor, 20% cash och 20% Guld har bättre avkastning till samma volatilitet som 50-50 portföljen i det här fallet.
Slutsats: För lite guld.
Visst, det blir något högre avkastning vid de bästa utfallen med din föreslagna 50-50, men det är väl inte därför vi har mellanriskportföljen?
Jag vidhåller också att Globala barnportföljen hellre skulle ha 15% guld än 10+10% cash. I andra hand kanske medellånga räntor istället för cash?
Med det sagt så måste jag ju också säga bra jobbat och kul diskussioner som vanligt.
Det är ett gediget underlag till alla val, men det står ju bara ”bankkonto” på några ställen. Finns det inget mer att tänka på här, utöver insättningsgaranti och ränta?
Fick för mig att jag har läst lite blandade kommentarer/recensioner angående exempelvis Avanzas Sparkonto+ konton (Nordax, Collector mm).
Finns det några risker/problem man bör känna till? Eller är det okomplicerat för en gångs skull?
Tycker att modellportföljerna blev superbra! Enkla och lättförståeliga!
Jag har en fråga ang. aktiedelen. Jag förstår att småbolags-/tillväxtmarknads-/Sverigefonden är med för att hela den globala marknaden ska representeras (inkl. lite homebias), men jag undrar hur mycket portföljen påverkas av dessa fonder jämfört med om man endast hade kört med LF Global Indexnära. Hur mycket högre blir volatiliteten?
Jag var där och resonerade så. Men helt ärligt så vågar jag inte gå fullt ut. 10 procent kan jag ändå försvara genom hänvisning till andra källor. Tumregeln brukar vara 5-10 % guld i en portfölj. Här har jag maxat den delen utifrån tumregeln. Jag är rädd för att mer än 10 procent blir på gränsen till spekulation.