7msek hur backar jag hem och säkrar upp?

Hej!
Nu har jag kört gambling och skrapat ihop 7m på biotech, telecom och bank och lite fonder. Utan 30% ned i mars 2020 skulle jag inte lyckats.

Skulle behöva råd då jag tror på viss korrigering av börsen när covid+stimulans försvinner/förändras/justeras.

Att jag har haft tur och måste backa hem är solklart och det ska jag. Tajming är en grej och sedan vad jag ska backa hem till så att jag kan leva på avkastning eller på att sälja av bit för bit. För gammal för att tänka 20år. Jag kan vara nöjd med att ha 0 kronor på kontot och folkpension om 25 år. Dvs jag vill kunna ta ut/sälja av och leva på medel redan om ett kvartal eftersom jag inte har arbete eller vill skaffa ett. Pengarna ska alltså räcka 25 år. Inte mer. Det är såklart bra om det blir guldkant eller de räcker längre men…

1. Kvarskatt, vad ska jag sälja först?
    Har 600k vinstskatt från försäljning av semesterbostad som ska in i höst.
    Säljer jag telecom som millicom m fl eller droppar jag TIN ny teknik, MS INVF US Growth, Spiltan Stabil för att betala skatten i höst? Jag tror telekom kommer gå bättre än fonderna. Vad tror ni?

2. Tänker förmodligen sätta mig 70-100% likvid och fundera på hur jag säkrar upp 4% till 8% om året framåt. Kanske är så bra det går att göra det med rimlig risk.

Kanske inte realistiskt men hur skulle en portfölj med typ 6.4msek se ut som gör att jag
kan leva på den “for ever”(25år)? Jag förstår såklart allt om risker osv men far efter något slags rimligt scenario. Låt säga att man behöver 360tkr per år. Några förslag från er som redan lämnat tok-spekulation?

1. Jag tror på korrigering och att vara likvid för att investera precis som jag gjorde i mars 2020…det vore trevligt. Svårt att pricka men nöjd med att komma tillbaka med sunda placeringar till lite
    korrektionsrabatt vore fint. Har någon av er tankar kring timing? Våren 22?

2. Har några förhoppningsbolag inom biotech som jag verkligen tror på. Har köpt in mig rätt och funderar på hur stor del av ev “vettig portfölj” som kan vara sådana aktier. Noll procent kanske?
    Förstår att det är svårt att sia om men jag tänker att några av er tänker att man aldrig ska ha dem oavsett osv med tanke på hur den genomsnittlige framgångsrika spararen placerar pengarna.

Som ni hör, jag är inte intresserad av att “trejda”. Vill backa hem, sätta en vettig portfölj och låta den vara 4-ever. Lite som jag uppfattar att många på denna sajt tänker.

Tacksam för tankar!

2 gillningar

Det låter klokt att sluta spela om du redan vunnit spelet. Grattis :grinning: och hoppas du får god behållning av pengarna!

3 gillningar

Om du ska leva på portföljen i 25 år utan andra inkomster ser jag ett antal alternativ:

1. Sätt dem på ett vanligt bankkonto och se om det räcker i 25 år med dina kostnader. Säkraste metoden men kanske inte räcker hela vägen fram.
  2. Om du är komfortabel med guld/långa räntor så kan golden butterfly portfolio eller liknande vara möjligt. Här är lite diskussioner angående detta: Är inte Nybörjarportföljen bara ett mellanting mellan klassisk 60/40 och Golden butterfly?
  3. Fortsätt som du gjort men se till att ha en del av portföljen i vanligt bankkonto så att du klarar dig i 5-10 år tills aktiedelen hinner återhämta sig.
  4. Många som kör fire använder sig av en 70/30 eller 60/40 portfölj. Här har du en berättelse från en som nått fire och har en 70/30 portfölj: Fem år som ekonomiskt fri - en autentisk berättelse

Sedan hur du sätter upp de 70% aktierna och 30% icke aktier varierar lite beroende på vad du är bekväm att spara i.

2 gillningar

Tack! men nu känns det läskigt och svårt att göra rätt!

Tack! Bra hints. Ska kolla på dina alternativ 2 och 4. Banken känns inte så bra och några av de som jag redan har är högrisk(för hög risk) för att fortsätta med. De kan slå men…risky. Ska kolla länkarna.

Kostnad på 360kSEK per år ger (med inflation) total kostnad på 11.5 MSEK. Då är TS ca 60% klar. Om man vill begränsa risken kanske man kan köra en indexportfölj som på 25 år genererar 4.5 MSEK (resten) :slight_smile: räknat med 7%. Man får väl räkna baklänges och se vilken nivå av risk / investeringskapital som genererar 4.5 MSEK på 25 år?

1 gillning

Yes, det låter som rätt tänkt och då blir det som du säger en utmaning att lista ut vad som ger 4.5m…och då till vilken risk… Alltså, vilsen :slight_smile:

Har du höga kostnader nu som gör att du behöver 30k i månaden? Kanske kan du leva gott med mindre pengar?

När jag räknar på när jag ska sluta arbeta tänker jag att jag klarar mig bra på 15k, kanske det räcker? 15k är ungefär de utgifter jag har nu och jag tycker inte att jag lever snålt.

1 gillning

Om det är en så enkel ekvation så är det ju bara att sätta upp räntan på bankkonto som går att komma upp i 2.11% effektiv ränta som högst. Sedan räkna på vad som krävs utöver detta och placera resten i en indexfond.

Det blir ett väldigt binärt problem dock med osäkert utfall. Men tråden jag pekade på har exempel på portföljer med olika risknivåer:

Men har du inte tidigare erfarenhet av långa räntor/guld så kan det vara smart att ersätta de delarna med bankkonto. Så i ditt läge skulle jag nog helt enkelt köra:
50-70% indexfonder och 30-50% bankkonto.

1 gillning

Bra tänk! Har läst lite på länkarna och lära mig mer. Tack!

Behöver kanske 15 netto nu men vill kunna resa typ när jag vill och bo utan att hyra ut hemma. Typ säsong i alperna :slight_smile: Håller med annars, bra att fråga sig. Visst fixar jag det på 15-20. Frågan är hur mycket det ändrar kalkylen och ökar risken…komplicerat…

1 gillning

Grattis till lyckad spekulation! :smiley:

Jag reagerade också på att 30 papp är mycket, men antar att det finns lån på bostad och annat att betala. Hursomhelst… jag hade kört ca 60-70 index (men jag gillar litegambling, 20-30 räntor eller något lika trist samt åtminstone ett halvår (180 papp) på banken.

Kan du leva på 20 istället räcker ju pengarna åtminstone 50% längre om det inte blir ett tredje världskrig… ish. 20x12+25=6 mille, helt utan mer utveckling än indexjustering

2 gillningar

Tackar! 100% tur. Ja lån finns så 15 behövs. Men 20 kan räcka även med resor, absolut. Då tänker du att index tar ut inflation typ? Ja, jag kanske ska vara så defensiv. Tack för perspektiv.

Index slår normalt inflationen, men jag tänker att du behöver ju inte vara dumt aggressiv om du ska hålla i slantarna och köra FIRE. Så istället för att räkna högt med t ex 7% så tänker jag att man räknar konservativt och att allt annat är bonus. Det vore ju grymt om pengarna växer så att det finns kvar när pensionsdagen kommer, men vill du leva upp det så räkna med 20 i månaden och satsa på att du lyckas hålla inflationen stången. Då är ju tiondels procent över det succé. :slight_smile:

1 gillning

Hur hög pension får du om 25 år om jag får fråga?

låter rätt. ska läsa på här på sajten också. tack.

Har du kollat in FIRE-kalkylatorn? Annars börja där. Den är kanon att lattja runt med medan man funderar:

2 gillningar

typ 18 i fem år sedan 13 i fem år och sedan 11 till dö-dagar.

Gött! den sa att jag är hemma med 6.4m och 4% och 20k/mån.

Så det måste jag slå. Så då är det ju det där med portfölj

(25K/mån kräver 4 år till…det vill jag inte vänta på så antingen mer än 4% eller hålla mig till 20k/m.)

Exakt, det var lite så jag tänkte. :slight_smile:

Inget hindrar ju att börja på 20 och istället fira med en resa om det visar sig bli ett kanonår.

1 gillning