7msek hur backar jag hem och säkrar upp?

rätt! läst på lite här och låter som 6månader cash på banken och resten: 75% aktier, 15% långa US-räntor och 10% guld…fast det kräver att jag lär mig mer såklart. Tänker att aktier kan vara verkliga aktier eller indexnära fonder. makes sense?

Låter inte helt fel, men kanske onödigt mycket aktier. Tänk på att du kan få tre års kräftgång (dvs utan nå’n ökning) eller ett riktigt ras på 30-40% på ett år. Går du in i 2021 med 75% indexfond och året slutar på -30% har du tappat nästan en och en halv mille på fonddelen.

Detta är ju det läskiga med FIRE. Det finns alltid ett mått av spel och chansning i siffrorna. Därför behövs buffert och lite flexibilitet.

1 gillning

Jag hade läst på mer om fyra-hinkar-principen och balansera dem utifrån uttagsfasen. Så ha tillgång till 2 års utgifter på sparkonto med insättningsgaranti, resten av pengarna lägger du i rikatillsammans-portföljen (25/25/25/25).

1 gillning

Det här med att “verkligen tro” på sina investeringar undrar just om det gjorts någon studie på om tro och avkastning.

Vi är nog många som tänker likadan just nu, även jag.
Det är ju svårt att få någon vettig garanterad ränta eller avkastning men vad sägs om att sätta in hälften i Skandia Trad förvaltning (i snitt 8,5% 1994-2008, 6% i snitt 2006-2020) och så har du hälften kvar att leva av och likvida medel för kommande köptillfälle?
Jag har fått för mig att risken i denna är mycket låg och i förhållande till risken så är det en hög avkastning.
Dessa pengar bör placeras på längre sikt pga avgifter om du tidigt vill ta ut pengarna, tror det kostar 4% sedan fallande kostnad och efter 10år är det avgiftsfritt.

1 gillning

Jag hade lite svårt att tyda avgiften, men den känns ganska hög:
Pensions­försäk­ring Traditio­nell – Skandia Fram­tid
Premieavgift 2 %
Årlig kapital­avgift (för närvarande) 0,6 %
Årlig avgift för avkastnings­skatt (2021)* 0,08 %

Portföljen ser intressant ut dock, ganska hög home bias och lite USA:
Portföljen består av följande tillgångar

Nominella obligationer 35,8 %
Svenska aktier 12,4 %
Nordamerikanska aktier 2,6 %
Europeiska aktier 4,6 %
Pacific aktier 3,1 %
Aktier i tillväxtmarknader 4,7 %
Fastigheter 9,1 %
Onoterade bolag 11,5 %
Realobligationer 5,5%
Affärsstrategiska tillgångar 4,2 %
Krediter 2,5 %
Råvaror 0,6 %
Infrastruktur 3,4 %
1 gillning

Så har inte utfallet varit i den försäkring som jag har sedan ca 10 år, ligger och snittar på ca 6% efter avgifter.
Den försäkring som jag själv har betalas in som tjänstepension av företaget men på Skandias hemsida så kan man även teckna sig som privatperson.

Den fakta du fått fram avser Skandia Framtid och avgiften är 2% är upp till 500 000kr sedan 1% och över 1 milj är avgiften 0%.
Årlig kapitalavgift har redan räknats av och ingår redan i återbäringsräntan.

Det finns en variant till av försäkring som dom bara erbjuder att teckna via webben utan rådgivare:

https://www.skandia.se/spara-pension/sparprodukter/kapitalforsakringar/kapitalforsakring-inom-skandia-liv/

Priser & avgifter Kapitalförsäkring Allt i Ett*

Årlig kapital­avgift (Kapitalförsäkring Allt i Ett) 0,5 %
Kostnad för kapitalförvaltning på försäkringskapitalet per år** 0,034 %
Årlig avgift för avkastnings­skatt (2021)*** 0,38 %

• Ovan skatter och avgifter gäller för närvarande, men kan komma att ändras.

** Kostnaden för kapital­förvaltningen dras inte från försäkrings­kapitalet. Den är redan avdragen när återbäringsräntan bestäms.

*** Avgiften för avkastnings­skatten tas ut genom avdrag från återbärings­räntan med 0,38 procentenheter. Det är en statlig skatt på en schablonmässigt beräknad avkastning på försäkringssparande.

Bra! Så kanske behålla förhoppningsföretag inom biotech som kanske dröjer flera år innan resultat. Dessa rör sig inte som index, de säljer inget, har bara en kassa och forskar. De är vad de är tills de antingen lyckas eller klappar igen. kanske nästan så jag ska behålla fast justera vad jag har så jag får typ:
60% index/investmentbolag, 10% biotech, 5% emerging markets, 15% långa US räntor, 10% guld

Tar gärna emot tips på faktiska fonder, räntepapper och guld-grejor. :slight_smile:

Oklart för mig. Svårt det här :-o

1 gillning

Tack! Har läst på. Förvirrad men tror på att ha en fegisportfölj. Har du en aktuell länk till potrfölj med updpateringar? Verkar ligga uppdateringar som “inlägg”. Kan iofs samla ihop till aktuell själv :slight_smile:

Ok 10 år är lite långt att avsätta cash till tänker jag. Kanske en del dock. Ska läsa!

Jag förstår men i förhållande till avkastningen så tror jag inte att kostnaden att lösa i förtid är speciellt hög efter några år. Jag ska också läsa på lite mer:-)

1 gillning

Kollade igenom denna också. Måste erkänna att erbjudandet känns förvånansvärt bra för att komma från en storbank.
Om man kollar på innehavet:
Sv nominella obligationer 35,8 %
Realobligationer 5,5 %
Europeiska aktier 4,6 %
Fastigheter 9,1 %
Pacific aktier 3,1 %
Onoterade bolag 11,5 %
Affärsstrategiska tillgångar 4,2 %
Infrastruktur 3,4 %
Svenska aktier 12,4 %
Råvaror 0,6 %
Krediter 2,5 %

Så tolkar jag det som att det bara är: 2.6+4.6+3.1+11.5+4.7+12.4 = 38.9% aktier (om man räknar med onoterade bolag)?
0.5% i avgift antar jag är jämförbart med Opti? Kollar man innehavet så får jag dock uppfattningen att diversifieringen är bättre än Opti? Speciellt om man har en stor andel aktiefonder i övrigt.

Jo jag gillar detta, stabilt och bra. Tror inte att dom har haft en negativ återbäring någon gång utan det ligger alltid kring 4-8%. Under sämre tider så delar dom ut tidigare avkastning så länge det finns utrymme för att bibehålla nivån ca 6%.

Intressant, det här upplägget känns ju bättre än både Opti och Lysa om än med en något högre avgift. Men deras utbalansering av ränta som fortsätter att delas ut både i uppgång och nedgång på börsen är ju ett intressant inlägg för att balansera ut svängningarna på börsen.

Om man ska gruppera tillgångarna:
Aktier:
Europeiska aktier 4,6 %
Pacific aktier 3,1 %
Onoterade bolag 11,5 %
Svenska aktier 12,4 %
=2.6+4.6+3.1+11.5+4.7+12.4 = 38.9% aktier

Räntor:
Sv nominella obligationer 35,8 %
Realobligationer 5,5 %
Krediter 2,5 %
=2.5+5.5+35.8 = 43,8% räntor

Fastigheter 9,1 %

Övrigt:
Råvaror 0,6 %
Infrastruktur 3,4 % (är detta aktier?)
Affärsstrategiska tillgångar 4,2 % (vad är detta?)
= 0.6+3.4+4.2 = 8.2%

Det känns som om man når lite investeringar här som annars är svåra att nå som privat person…

Som jag tolkar deras erbjudande så riktar man sig till kunder som är beredda att låsa in pengarna åtminstone några år, inte för att man tvingas till det man att sätta in kapital för att sedan ta efter några månader är en kostsam affär.

Placerar man bara för ett år och tar ut pengarna så kostar även det en slant men är ju klart bättre än ett räntekonto.

Har dom en riktigt bra utveckling så finns den en gräns som gör att dom tvingas dela ut pengar och det gör dom genom att tillfälligt höga återbäringen en månad till exempelvis 21% i februari 2021.
https://www.skandia.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv/2021/miljardregn-till-vara-sparare-i-februari/

1 gillning

låter bra men någon av produktlänkarna indikerade att man inte kunde peta in mer än 250k på ett bräde/år? Alltså på Kapitalförsäkring inom Skandia Liv | Spara tryggt & enkelt med garanti | Skandia

Frågan är om detta isf kan vara en bra diversifiering även om man bara får peta in 250k av typ 6.5m. Alltså komplettering med vadå? Jag har fått en del bra förslag ovan men måste läsa in mig som sagt.

Tänker ni som tycker Skandia verkar vettigt att man kanske sätter 250k där och sedan kör en portfölj på resten och då resonerar som att Skandia ligger utanför?

https://www.shareville.se/medlemmar/rikatillsammans/portfolios/11573/yield

Har du Shareville (Nordnet) kan du följa @janbolmeson 's RikaTillsammans-portfölj där.

Själv använde jag även ombalanseringsmallen till hjälp för att sätta ihop min 25/25/25/25-portfölj

Som jag nämnt tidigare jag skulle göra så här:

1. Bestäm hur stor andel aktier du vill ha. Jag har tidigare rekommenderat 50-70% i din situation.
  2. Fördela aktiedelen enligt hur du vill ha den i olika indexfonder.
  3. Bestäm dig för om du klarar av att investera i guld/långa räntor eller ej. Har man ingen erfarenhet av dem tidigare är dessa nästan svårare att hålla än aktier enligt min erfarenhet, så börja med att ta in kanske 5% av varje i din portfölj och känn hur det känns. Själv har jag ett max tak på 10% långa räntor och 10% guld, över det känns inte bra för mig. Det är trots allt ganska volatila tillgångar med relativt låg avkastning jämfört med aktier.
  4. Lägg resterande pengar i bankkonto. Helst nischbanker med insättningsgaranti eftersom de har högre ränta.

Här har du ett komplett exempel på hur min portfölj ser ut:

Investment end goal institution currency
Non Swedish stocks 40.00%
Länsförsäkringar global indexnära 15.00% NN/LF/AVA USD
Avanza emerging markets 10.00% Avanza USD
DNB USA Indeks A SEK 15.00% NN/AVA USD
Swedish stocks 30.00%
AMF aktiefond småbolag 7.50% SAVR SEK
PLUS Småbolag Sverige Index 7.50% SAVR SEK
Nordnet indexfond Sverige 15.00% NN SEK
Long bonds 10.00%
iShares $ Treasury Bond 20+yr (IS04) 10.00% NN EUR
Bankkonto 10.00%
Bank rörligt 5.00% bank SEK
Bank bundet 5.00% bank SEK
Gold 10.00%
Xetra gold NN EUR
Wisdomtree physical swiss gold NN EUR
Invest Stocks 70.00%
Currency estimates
USD/other 40.00%
Euro 20.00%
SEK 40.00%

Den här är dock anpassad för mig och innehåller vissa tveksamheter:

1. Hög home bias. Eftersom Sverige har 0% källskatt, billigare fonder och möjlighet att placera i småbolag till en billig peng samt att jag har en mental fokus på OMX30 har jag högre home bias än många andra.
  2. DNB USA Indeks skulle gå att byta ut mot en annan (global) indexfond. Jag har valt den för att jag anser att USA ändå styr resten av världens börser och korrelationen är stark mot allt annat. Då tar jag hellre en större del i USD och USA eftersom det är en stabil väletablerad marknad. Jag har dessutom mycket investeringar i Europa pga. min höga home bias så jag ville få ner Europa delen lite. Denna skulle kunna bytas ut mot en global indexfond om man vill.

Om jag inte jobbade längre skulle jag nog dra ner aktiedelen till 60% och öka upp bankkonto delen till 20%. Man kan dessutom ta in flera/andra guld ETF:er, speciellt xetra guld har ju lite högre avgift än många andra ETF:er. Pappersguld är ju lite tveksamt för vissa och genom att ta in flera aktörer så sprider man ju risken för att något är skumt. Se denna tråd för exempel:

7 gillningar

Tack Daniel! Du har trattat ned det åt mig. En bra riktning.