7msek hur backar jag hem och säkrar upp?

Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring överlappningen mellan Nordnet Indexfond Sverige och de två småbolagsfonderna?

Att Nordnet Indexfond Sverige har 0 överlapp med småbolagsfonderna eftersom den investerar bara på de största bolagen i Sverige.

Småbolagsfonderna har däremot väldigt högt överlapp mellan varandra och jag kunde inte välja mellan dem så jag tog lika mycket av varje, men jag hade lika gärna bara kunnat köra 15% av en av dem. Jag gillar tanken att ha lika mycket småbolag som stora bolag. De stora bolagen är färre men stabilare, de små bolagen flera men inte lika stabila.

PLUS Småbolagsfond Sverige Index utesluter bara de 30 största bolagen. Jag skulle hellre komplettera småbolagsfonderna med Avanza Zero som innehåller de 30 mest omsatta. Det brukar bara vara en handfull bolag som finns med i båda fonderna och lika många som inte är med i någon.

1 gillning

Intressant, jag trodde inte att den tog med bolag alls på large cap, men där ser man vad som räknas som “småbolag”. Främsta anledningen till att jag inte vill ha mera nordnet indexfond är dock att jag inte vill ha mera än 15% i samma fond så jag är nog ok med det överlappet. Sinch ser ut att vara med som toppinnehav i bägge småfonderna och är väl den som jag äger mest av men det är ändå mindre än jag skulle få av en enskild aktie om jag hade 15% Avanza zero.

Jag trodde att du bara ville äga alla bolag på Stockholmsbörsen till en lägre avgift än tex PLUS Allabolag Sverige Indexfond. Men då vet jag. Tack för svar.

Jag skulle ha kunnat välja det alternativet istället. Det är 4 anledningar till varför jag inte valt det:

1. Som du påpekar har min lösning en något lägre avgift eftersom nordnet indexfond är gratis och de andra två har en avgift på mindre än 0.4%. Detta blir billigare än 0.2% på SAVR som PLUS Allabolag Sverige Indexfond har.
  2. Jag vill inte ha så mycket som 30% i en enskild fond, vilket det skulle bli och jag vill heller inte ha 30% på SAVR eftersom jag inte riktigt litar på dem ännu.
  3. Jag vill ha lite aktivt förvaltade fonder (AMF Aktiefond Småbolag) såvida inte avgiften är för hög. Detta för att till viss del skydda mig mot att aktiv förvaltning i framtiden när indexfonderna växer kanske blir bättre. Jag har funderat på att ta bort PLUS Småbolag helt och ersätta med AMF Aktefond Småbolag men har inte valt att göra det (än i alla fall).
  4. Min lösning ger en högre fokus på småbolag, detta den lägre avgiften till trots. Småbolag är dyrare att investera i än stora bolag. Småbolag är ju en av de faktorer som historiskt har haft en högre riskjusterad avkastning än stora bolag.

Hej Daniel!

Ramlade in i denna tråden och din portfölj som jag gillar och ser väldigt välkomponerad ut! Så pass mycket att jag funderat på att bygga en likvärdig och ha som permanentportfölj. Om man skulle spekulera lite i framtiden, hur tror du denna kommer stå sig på en 10-15 års period mot en Lysa bred 70/30? Får en känsla av att din portfölj skulle kunna ge en överavkastning men med lägre risk på sikt (förutsatt att Sverige går bra), vad tror du och har du någon motivering till varför?

En mycket intressant fråga. Om man jämför min och Lysas portfölj så kan man se följande skillnader:

• Lysa har 30% räntor och jag har 20% räntor och 10% guld. Jag gillar inte alls Lysas räntedel då den är fokuserad på att vara diversifierad och man har inte tagit så mycket hänsyn till korrelationen mot aktiemarknaden. Jag anser att mina 30% som ligger utanför aktiedelen bör klara en börskrasch BETYDLIGT bättre än Lysas del.

• Min del som ligger utanför börsen bör även ha en högre avkastning än Lysas del eftersom Lysa bara investerat i räntor vilket är svårt att få en avkastning på.

• Mina korta räntor (bankkonto på nischbank) är säkrare än lysas korta räntor och kommer troligen prestera lika bra eller bättre på sikt. Bankkonto har 0 korrelation mot allt annat så detta är en “safe haven” om allt annat går åt skogen (skydd mot svarta svanar). Egentligen en ganska dålig investering i övrigt, men alltid bra att ha något som man vet hur det beter sig.

• Mina långa räntor har längre duration än Lysa och ligger i ett land med relativt hög ränta (USA) och kommer därför överavkasta Lysas räntor på sikt. Detta är också det tillgångsslag som tydligast har stuckit iväg uppåt vid en börskrasch.

• Guld har historiskt haft en högre avkastning än den räntenivå som finns just nu så även denna del kommer ha en förväntad avkastning högre än Lysas räntor. Även guld brukar generellt sticka uppåt vid en krasch dock inte lika tydligt som långa räntor.

• Lysa har en del företagsobligationer som potentiellt kan överavkasta min icke-aktiedel, men problemet är att dessa är STARKT korrelerade mot börsen och en dålig investering i mina ögon.

• Lysa har en mindre vikt på Sverige på gott och på ont. Jag sätter ingen värdering i detta utan min antagelse är att Sverige kommer gå ungefär som resten av världen (även om historien säger att den gått bättre). Dock räknar jag med en överavkastning på denna delen eftersom jag får lägre källskatt.

• Lysa har en mer väldiversifierad aktiedel men till en högre kostnad. Jag anser min aktiedel vara fullt tillräckligt diversifierad och räknar därmed på en överavkastning jämfört med Lysa även på Aktiedelen.

Min tro är att min portfölj kommer överavkasta Lysa 70/30 med ca 0.5-1% per år på sikt och kommer klara börskrascher bättre = en bättre riskjusterad portfölj. Men framtiden får utvisa om så är fallet.

5 gillningar

Vi har pratat om trad liv med garanti ett år gånger och det som jag upplever konsensus bland de oberoende rådgivare jag har pratat med är:

• kan vara en bra lösning i stay rich fasen
  • bör undvikas i get-rich fasen
  • det är den mest komplexa finansiella produkten man kan köpa
  • man betalar för garantin
  • Skandia och Länsförsäkringar har historiskt varit bland de bättre
  • långa bindningstider

Så min rekommendation innan man upphsndlsr en trad liv lösning är att prata med tex Anders Kollberg (@Kollis) eller tex @RicardNylund på RealFF som har mycket erfarenhet och kan hjälp till med den. Typ: don’t try this at home på egen hand.

1 gillning

Jag vill också tipsa om SPP där jag har min. Den har avkastat i snitt 7,1%/år (sista 3 åren) och 8,2% (sista 5 åren). Ni kan se mer information på deras hemsida.

1 gillning

Lockande att gå över till något liknande själv faktiskt, ska fundera fram till nästa kvartalsskifte om det kan vara värt att byta över. Känner jag behöver läsa på lite mer om just räntedelen för att vara helt övertygad om att klara av att sitta still när det barkar iväg nästa gång. Tills dess får Lysa bred 75/25 göra jobbet med Guld/silver och AMF småbolag på sidan av. Lär ju vara marginell skillnad på något års sikt gissar jag.

Hej igen,

Har nördat ner mig och med inspiration från din portfölj skapat en 80/10/10 portfölj. Med målet att överavkasta Lysa Bred 80/20 (i sin nuvarande uppbyggnad) till en lägre risk och kostnad. Skulle uppskatta om du vill ge feedback/kritiskt kommentera portföljen. Något du hade ändrat, ser du några direkta risker att inte uppnå målet?

Aktier Fördelning Bank Index Avgift
LF Global 16,00% Nordnet MSCI World 0,22
Swedbank Global 16,00% Avanza MSCI World 0,22
Skandia Global 17,00% Fondo MSCI World 0,18
Avanza EM 8,00% Avanza Tillväxtmarknader 0,29
Nordnet Sverige 10,00% Nordnet Sverige Storbolag 0
AMF Småbolag 4,00% Savr Sverige Småbolag 0,38
Plus Småbolag 4,00% Savr Sverige Småbolag 0,3
SHB Gl Småbolag 5,00% Savr Global småbolag 0,43
Kontanter/räntor
Sparkonto 10,00% Santander 0
Råvaror
Xetra Gold 7,00% Avanza 0
Wisdom Tree silver 3,00% Avanza 0,1
Totalt avgift 0,1759
3 gillningar

Tycker det ser allmänt bra ut och den funkar som den är. Några saker att fundera över:

• Fondo är en relativt ny aktör och du får fundera på om du litar på dem tillräckligt för att sätta in 17% av ditt kapital där. Lite svårt att förstå hur Fondo kan erbjuda fonden för 0.18% medan SAVR tar 0.3%…
  • 8% Emerging markets är en ganska liten del och du kan fundera på om du vill öka upp den något, kanske till 10%.
  • Handelsbanken Global Småbolag är trasslig att komma åt på SAVR då jag förstått det som att du måste öppna konto hos handelsbanken och sedan överföra. Du kan fundera på om denna fond är värd besväret.
  • Silver anser jag personligen är en ganska kass investering att komplettera en aktieportfölj med. Den har en ganska tydlig positiv korrelation till aktier och är väldigt volatil samt att den är dyrare än guld. Vet inte vart du fått 0.1% i avgift ifrån, kan du kopiera in en länk till den? När jag kollade på silver ETF senast så landade jag på runt 0.3-0.4 som lägst avgift.

Edit: En fundering till, vad är motivationen till att du helt valt bort Långa räntor?

1 gillning

Grymt svar, tack!

Är också förvånad över hur dom kan ha så låg avgift gentemot Savr, men om man jämför avgiften hos Avanza där den kostar 0,31% varav Avanzas kick back på 0,13% så verkar det stämma. Troligtvis Savr som tabbat sig.
Men håller med, lite scary med en ny aktör, men dom ligger ju under FI så bör ju inte vara några problem, i värsta fall får man väl fonden överflyttad till en annan bank om dom skulle fucka upp det tänker jag. Jag hade en fundering på att byta ut den till AMF global för att få lite aktiv förvaltning också, 0,37% hos Savr. Men lutar nog åt att testa Fondo och Skandia ändå.

Totalt består aktiedelen består av 67.5% utvecklade, 10% tillväxt och 22,5% sverige. Så skulle påstå att den globala delen är marknadsviktad som den är?

Har redan påbörjat en ISK flytt från Avanza för att gå tillgång att köpa fonden hos Savr, så tror jag behåller den.

Du har rätt, hade kollat fel på avgiften. Tror jag blivit lite färgad av Strands marknadstro istället för att titta på fundamentala faktorer. Byter ut den mot Guld.

Har haft otroligt svårt historiskt att hålla räntefonder i portföljen, och givet makroläget så tror jag det blir ännu svårare för mig att hålla dom över lång tid. Sen är jag inte heller helt påläst i hur dessa långa räntefonder korrelerar med övriga tillgångsslag i portföljen så känner mig lite osäker. Därför känns det lite enklare att bara köra som jag gör nu. Att börja blanda in typ 7% långa räntor känns mer som att det krånglar till det för mig, men kanske har helt fel här?

Så här ser i alla fall portföljen ut nu efter lite finjustering, börjar kännas rätt bra, förutom att den kräver en hel del jobb att skyffla pengar vid ombalansering :):

LF Global 16,00% Nordnet MSCI World 0,22
Swedbank Global 16,00% Avanza MSCI World 0,22
Skandia Global 17,00% Fondo MSCI World 0,18
Avanza EM 8,00% Avanza Tillväxtmarknader 0,29
AMF Småbolag 4,00% Savr Sverige Småbolag 0,38
Plus Småbolag 4,00% Savr Sverige Småbolag 0,3
SHB Gl Småbolag 5,00% Savr Global småbolag 0,43
Kontanter/räntor
Råvaror
Xetra Gold 10,00% Avanza 0
Totalt avgift 0,1759

Har även funderat på ett par varianter som blir lite enklare att administrera, men något dyrare:

LF Global 27,00% Nordnet MSCI World 0,22
Swedbank Global 27,00% Nordnet MSCI World 0,22
LF Tillväxt 8,00% Nordnet Tillväxtmarknader 0,41
AMF Småbolag 4,00% Nordnet Sverige Småbolag 0,4
Plus Småbolag 4,00% Nordnet Sverige Småbolag 0,4
Kontanter/räntor
Råvaror
Xetra Gold 10,00% Nordnet 0
Totalt avgift 0,1836

Superenkel:
100% SPP Aktiefond global i kombination med översizad buffertspar. 0,26% avgift för en 80/20 om man ska jämföra med dom andra alternativen.

Nöja sig med Lysa “Bred” 80/20 trots att jag inte litar på att dom gör det bästa för kunden och följer forskningen. 0,34% Avgift.

1 gillning

Det gör säkert ingen större skillnad, men jag tror marknadsandelen för Emerging market är runt 13%: Avanza Global och Avanza Emerging Markets - Fördelning för marknadsvikt. I vilket fall som helst så förbättras korrelationen något genom att ta in lite mera EM. Men egentligen bara detaljer.

Ett MYCKET starkt argument. Tror du tänker rätt här. Jag har själv upplevt det svårt att behålla långa räntor i portföljen men tror jag till slut börjar komma överens med tanken att de backar när börsen går plus.

När det gäller dina portföljer skulle jag välja den som ger dig bäst magkänsla. Tror inte det kommer göra jättestor skillnad i utveckling faktiskt. Jag skulle personligen välja den något mer komplexa eftersom jag gillar diversifiering även i olika bolag men det är upp till dig och vilken du känner är bäst.
Lysa skulle jag i din situation välja bort eftersom du verkar gilla att sätta ihop portföljer själv.

Vet inte om vi ser på saken olika, men sett till bara globaldelen så blir det 12,9% EM, close enough i min värld.

0,5-1% per år mer i avkastning med lägre risk skojar man inte bort :sweat_smile:, eller har du ändrat åsikt för jag slopade långa räntorna? Eller kanske behöver jag göra en högre faktorisering mot sverige/småbolag så som du gjort?

Yes får, klura på hur jag gör, tänkte oavsett vänta till kvartalsskiftet för att se om det blir någon ny sverigefond hos Lysa, då åker troligtvis allt in där om så blir fallet.

Tro och verklighet är inte alltid samma sak. Jag tror inte de långa räntorna kommer bidra med så mycket avkastning, men däremot med lägre risk i och med att de går som starkast vid börskrascher rent statistiskt.

Min förväntade överavkastning kommer av att Lysa har högre avgifter, högre källskatt (medföljande högre fokus på utländska investeringar) mindre fokus på småbolag och lägre avkastning i den del som inte innehåller aktier.