Komponering av sverigdel i Nordnet portfölj, Enkelhet, Pris, Bredd?

Hej,

Varning för nörderi…

Har suttit och grubblat över Sverigedelen i portföljen ett par månader, efter att jag såg denna bilden som någon på forumet postade :sweat_smile:

Alternativ 1, (som jag har idag)

Fond Andel Avgift
Plus Allabolag 0% 0,22%
Plus Småbolag 20% 0,43%
Nordnet Sverige index 80% 0,00%
Totalt 0,09%

Alternativ 2

Fond Andel Avgift
Plus Allabolag 100% 0,22%
Plus Småbolag 0% 0,43%
Nordnet Sverige index 0% 0,00%
Totalt 0,22%

Alternativ 3

Fond Andel Avgift
Plus Allabolag 0% 0,22%
Plus Småbolag 0% 0,43%
Nordnet Sverige index 100% 0,00%
Totalt 0,00%

Vilket av alternativen hade ni valt och varför? Känner att jag är väldigt kluven, och att alla tre alternativen troligtvis kommer ge ungefär samma avkastning ändå. Vore skönt att få höra lite av era åsiker och tankar :slight_smile:

1 gillning

Jag skulle ha fortsatt på ditt nuvarande alternativ, dvs nummer 1. En bra mix av större och lite mindre bolag där!

1 gillning

Plus Alla bolag 100%

1 gillning

Vad ser du för fördelar med det alternativet jämfört med dom två andra, som väger upp för det högre priset?

Småbolagen är redan med i alla bolag.

Bredare innehav i Plus alla bolags vs nordnets fond.

Plus fonden får ju tillbaka en del pengar på aktieutlåning dessutom så avgiften blir lite mindre.

Yes, var vad jag kom fram till också och därför lade till 20% Plus Småbolag till Nordnet fonden.

Har förstått att det ändå främst är aktier i dom mindre bolagen dom lånar ut, eftersom det är dom som blankas mest. Känns som att mitt upplägg i alternativ 1 uppnår samma effekt som att ha 100% Plus Allabolag men till lägre än halva priset, men också till lägre motpartsrisk.

Några nackdelar jag hittar med alternativ 1 jämfört med alternativ 2 är dock:

• Det blir en hel del överlapp på Mid-cap bolag i fonderna
  • Det blir inte helt marknadsviktat
  • Plus småbolagsfonden är mycket mer volatil vilket ger en psykologiskt negativ effekt gentemot att ha allt i en fond när björnen är framme

Vad har storleken på bolagen som lånas ut till blankning för relevans? Det förstår jag inte alls.

100% Nordnet Sverige indexfond så klart :+1::hugs:. Eller om man vill betala för att få det lite bredare blir det smidigt med Plus Allabolag Sverige eller Avanza Sverige om man har Isk hos Avanza. :+1:. Val nr.1 är också billigt och bra men mer jobb och lite mer krångligt :+1:. Avk kommer blir micro skillnad långsiktigt om du har bara 20% Sverige i portföljen då blir det säkrast välja gratis fonden i så fall.:+1:. Det vad vi vet idag är vad det kostar i avg. :+1:

1 gillning

Det jag menar är att jag tänker mig att man uppnår samma effekt genom Plus småbolagsfonden i alternativ 1, som man uppnår genom Plus allabolag. Eftersom det är dom mindre bolagens aktier som Plus lånar ut mot en ränta? Eller tänker jag snett?

Tänker generellt att det är onödigt att betala förvaltningsavgift för att få exponering mot OMX30 bolagen både hos Avanza och Nordnet, då man kan få det genom deras gratisfonder, och sedan addera x% Plus småbolag. (om man kan stå ut med att ha två sverigefonder dvs)

Inser att man kan argumentera för i princip alla tre alternativen, och antagligen kan man ju i princip dra lott om vilken som kommer avkasta bäst långsiktigt. Tror jag ligger kvar i alternativ 1 så länge jag orkar. Sverigedelen utgör ju ändå bara 1% av min totala portfölj (skoja).

1 gillning

När tänker du sluta krångla till det? :joy::joy::joy::grin:. Gräset är inte alltid grönare hos grannen :joy::joy::joy::grin::+1:.

1 gillning

Vänta bara till jag börjar köpa enstaka aktier :slight_smile: Det här är bara lightversionen av hur krångligt det kan vara :smiley:

1 gillning

Du har nog missförstått aktielånen. Det är inte en fix ränta som betalas när aktien är utlånad.

Fonden behåller son exponering mot småbolagen i praktiken även om en blankare har lånat och sålt.

Den som blankar måste betala utlånaren alla utdelningar som bolaget gör även om blankaren sålt aktien.

Precis, men effekten (inflödet till fonden, relativt fondens storlek) av aktieutlåningen borde väl procentuellt bli större i Plus Småbolag än i Plus Allabolag, om det är aktier från småbolagen främst lånas ut?

Jag menar att fördelarna med aktieutlåningen borde jag som småsparare få lika stor nytta av om jag har 100% Plus alla bolag, som jag får om jag har tex 75% Avanza Zero + 25% Plus småbolag, men totala priset blir lägre.