Jag sparar mest i tre globala indexfonder (Swedbank robur access global, LF indexnära, DNB Global Indeks A)
Något de har gemensamt är att de investerar i stora och medelstora bolag, tror inte de investerar i småbolag. Dock så investerar min sverigefond PLUS Allabolag också i mindre bolag om jag förstått rätt.
Hur viktigt är det egentligen att få med småbolag i sin portfölj? Och finns det isåfall några bra fonder för det? De small cap fonder jag sett har cirka 1,5-2% i avgift så är tydliga nej.
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK är det som gäller, 0.66% i avgift. Vissa här i forumet har med den i portföljen trots att den är dyr, vissa här i forumet har inte med den just för att den är dyr. Den som lever får se om det var värt att betala extra för att bli exponerad mot globala småbolag.
Avgiftsskillnaden för portföljen blir inte jättestor eftersom man bara brukar ha 10-15% globala småbolag. Men avkastningsskillnaden borde inte heller bli jättestor just för att det bara är 10-15% av portföljen.
Lysa Bred har globala småbolag i portföljen för total avgift ~0.3%, men det kanske inte är vad du är ute efter.
Tack! Ska överväga den, men blir lite obekväm av avgiften. Och jag funderar på Lysa som alternativ till min fondportfölj men jag behåller det som det är för nu. Riskspridningen är attraktiv, men avkastningen och avgiften kanske är lite i underläge.
AMF Småbolag har historiskt över lång tid bättre avkastning vad de småbolagsfobder som brukar rekommenderas i detta forum och en låg avg på 0,4% per år.
Småbolag är bra när konjunkturen och trenden stiger.
Därför behöver man äga annat i sin portfölj oxå, sådant som helst kan stiga när konjunkuren/trenden faller, så att man kompenserar för småbolagsfondernas förlust i fallande marknad.
Ett alternativ är att i fallande marknad köpa mer, ex med månadssparande på lönen, så man handlar mer under de år som börsen faller, men då måste man vara uthållig med ett perspektiv på 4-5 år.
Vill man köpa mer med cash i sin portfölj när småbolagen sjunker i värde, ibland under 3 års tid, då behöver man ha en portfölj med runt 60% cash och 40% småbolag. Då kan man hålla en fix storlek på sitt aktiefondsinnehav hela lågkonjunkturen.
Plus Allabolag investerar i samma bolag som mikrobolag + mellan och storbolagen, om jag förstått det rätt. Så jag ser det som onödigt att köpa mikrobolagsfonden.
Men om man nu diskuterar att vidga sig från allabolag gör att få mer småbolag, som ju frågan var här, varför då inte plusalternativet för det? Ett av förslagen ovan var amf småbolag, och ser man på deras innehav så tycker jag inte man kan kalla det en småbolagsfond.
Jag har själv lus mikrobolag, så undrade om det var någon speciell nackdel med den som gjorde att den inte nämndes.
Jag tänker såhär: Allabolag exponerar mig mot både småa och stora bolag i Sverige, jag vill ändå ha båda. LF Indexnära exponerar mig bara mot stora bolag globalt. Jag är nöjd med min fördelning mellan småa och stora bolag i Sverige men undrar om jag bör ha en liknande situation globalt.
Nej, det finns ingen speciell nackdel med PLUS Mikrobolag. Det är en bra fond med låg avgift som exponerar dig mot de minsta bolagen på Stockholmsbörsen. Jag har en liten andel av mitt investerade kapital i den. Jag har även en del i PLUS Småbolag och en större del i PLUS Alla bolag.
Du kan få Nordnet Indexfond Sverige helt gratis med ~100 innehav, eller Plus AllaBolag med hela Stockholmsbörsen för 0.2%.
Du kan få LF Global för 0.2%, eller 90% LF Global 10% SHB Småbolag för (0,23x0,9)+(0,66x0,1) = 0.27%.
Finns helt enkelt inget rätt svar… Men om man tittar på hur andras portfölj här ser ut (Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔) så verkar det vara fler som äger svenska småbolag än de som äger globala småbolag.
Tyvärr finns det väl en hel del recency bias. Svenska småbolag har gått bättre än svenska storbolag senaste åren så man vill gärna äga dem. Globala småbolag har gått sämre än globala storbolag, så man vill inte lika gärna äga dem. Men historisk avkastning säger väldigt lite om framtida avkastning…
Små värdebolag är bättre, för att små tillväxtbolag minskar avkastningen, en normal småbolagsfond innehåller båda. Det är bra om man vill ha högre förväntad avkastning men antagligen högre risk. Det förbättrar diversifieringen i portföljen för situationer där större bolag presterar sämre, eller tvärtom. Det sistnämnda innebär att det är oundvikligt att man kommer prestera sämre än en portfölj med enbart större bolag under vissa perioder.