Är det värt att betala för Plus Allabolag Sverige istället av Avanza Zero, när båda är mycket korrelerade?

Jag vet att många tycker på Rikatillsammans att Plus Allabolag Sverige är mycket bättre än Avanza Zero på grund av att Plus Allabolag Sverige är bredare (296 bolag vs 30 bolag). Men när tittar på bada grafer de är mycket korrelerade performance-mässigt i alla fall … Vad tycker ni?

Mycket är korrelerat. Inte bara dessa två.

1 gillning

Exakt, det är darför jag undrar om det är värt att betala 0,22% för Plus Allabolag Sverige, som äter upp avkastningen på lång siktet

1 gillning

Byt till Nordnet vettja och köp Nordnet Indexfond Sverige istället som också är avgiftsfri och innehåller stora och medelstora bolag (ca 85st).
Mycket bättre än bara 30 bolag.

Sparar själv i den fonden. :blush:

Mvh, Johan

3 gillningar

1 år är väldigt kort tid. Jämför istället med seb sverige indexnära som funnits längre än plus allabolag Sverige.

4 gillningar

Jag tycker det är värt det. 30 bolag är för smalt för för mig, vill ha så brett som möjligt. Nu har du kollat på väldigt kort sikt, men på lång sikt så tror jag att det kommer bli skillnad. Fortfarande korrelation men med större skillnad i total avkastning till den bredare fondens fördel.

Det må vara så att de korrelerar, men det handlar ju inte minst om en riskjusterad avkastning. Det kan vara värt att betala extra för.

Utöver bredden som man bör sträva efter, får du med Plus Allabolag även med småbolagsfaktorn vilket helt saknas hos Avanza Zero.
Jag förmodar att överavkastningen som visas i exemplet som @VonAnka visar beror på just detta.

1 gillning

Det är faktiskt fler än så. Om du går in på deras hemsida och klickar på “Se hela listan” så märker du att det är 300 innehav. Men, ett av innehaven är sin egen mikrobolags-fond (PLUS Mikrobolag Sverige). Och går du sen in på den hemsidan och klickar på “Se hela listan” så är det 90 innehav. Det finns inget överlapp mellan innehaven. D.v.s. Plus Allabolag Sverige investerar i 390 innehav.

Jag hade hellre gjort jämförelsen med Nordnet Indexfond Sverige ESG, en gratisfond hos Nordnet som ger hela 95 innehav (d.v.s. tre gånger fler än Avanza Zero).

6 gillningar

300% bredare låter bättre :smile:

Antalet bolag, i sig, är inte jätteviktigt.
Det som gör Plus Allabolag Sverige bättre är att det också innehåller småbolag,
som har högre förväntad avkastning än stora bolag.

2 gillningar

Menar det att från 400 stock i en index, det spelar inte så mycket roll längre (samma ratio of portfolio standard deviation to standard deviation of a single stock)?

Från att hålla en enda aktie till att hålla 30 aktier är stor skillnad i volatilitet,
men det är inte jättestor skillnad mellan 30 aktier eller 1000 aktier.

Men det skadar ju inte med mer diversifiering såklart.

2 gillningar