Vilken Sve indexfond kommer du rek. Jan?
Seb Hållbar Sverige indexnära eller Plus Allabolag Sverige index? Vi vet sedan innan att Plus småbolag Sverige har varit riktig duktiga för att hålla nere total avg. Den ligger på 0.40%. Då tycker jag att det blir ännu enklare hålla den nya till 0.21% eller max 0.22% i avg.
Jag tänkte precis på det här. Varför säger Jan inget om fonden? Det här är ju något väldigt bra för index-investerare.
Själv avvaktar jag tills Jan säger vilken sverige-fond är bäst. 1,18 % av fonden går till PLUS Mikrobolag Sverige Index. Antar att man betalar en avgift där med.
Tack för förtroendet @Davidn. Brukar försöka hålla portföljerna konstanta under året så det är därför jag inte har sagt något. Jag tänker att en av de första artiklarna nästa år kommer vara just ”Bästa fonderna 2021” och då kommer jag kolla i detalj på det. Spontant ser det bra ut.
Jag tänker också att forumet kommer bli perfekt för att samskapa portföljerna. Det var en anledning till lansering nu, så att vi i december kan roa oss med det här tillsammans. Var ju mycket givande diskussion i våras på bloggen.
Sedan ska jag vara helt ärlig att jag inte kan skillnaden på OMXSGI och SIXPRX i huvudet så att jag kan uttala mig i detalj. Skulle jag gissa så borde de vara ganska ekvivalenta. Sedan tycker jag att PLUS-fonderna är bra, de har ju varit med på topplistorna i alla år.
För att skapa en effektiv förvaltning och därmed kunna erbjuda låga fondavgifter investerar fonderna PLUS Småbolag Sverige Index och PLUS Allabolag Sverige Index i fonden PLUS Mikrobolag Sverige Index för att investera i de ungefär 100 till marknadsvärdet minsta bolagen på Stockholmsbörsen. Självklart betalar dessa fonder (PLUS Småbolag Sverige Index och PLUS Allabolag Sverige Index) inget arvode för investeringen i PLUS Mikrobolag Sverige Index; alltså inga dubbla avgifter.
För oss är det viktigt att hålla kostnaderna för fonderna låga för att på lång sikt skapa en bättre avkastning åt andelsägarna, vilket i sin tur genererar fler andelsägare till fonderna. De två första fonderna PLUS Småbolag Sverige Index och PLUS Mikrobolag Sverige Index har de senaste 36 månaderna haft en ”nettoavgift” (fondens kostnader minus intäkter) som på årsbasis är lägre än 40 baspunkter.
Vi har idag publicerat avkastningen för fonderna på https://twitter.com/PLUSfonder och också hur fonderna presterar jämfört med respektive index, vilket vi gör vid varje månadsskifte.
Värt att nämna är avgifterna på Savr:
PLUS Allabolag 0,18%
PLUS Småbolag 0,31%
PLUS Microbolag 0,35%
Problemet är att Savr har inte billigaste global indexfond. Då kan det knappast vara värt byta från Avanza till Savr för att sänka avg på Plus Allabolag Sverige index med 0.02%. Om man kör mycket aktiva fonder då är det så klart att man ska välja Savr alla dagar i veckan.
Man kan ju ha LF global på avanza, och resten på savr?
Skulle nog vara bra för mig. Jag har spiltan invest, småbolag, och sverigefond utöver LF global.
Själv är jag osäker om savr-sidan, och så blir det småsummor, då jag har det mesta av mina pengar i globalfonden.
Hej,
Jag ska öppna en kapital försäkring i ett aktiebolag och investera i en så indexnära (OMX all shares) fons som möjligt.
Avanza har billigaste KF, ingen avgift alls. KF finns inte på Savr och Lysa kostar 0,5%.
Plus allabolag Sverige Index har en totalavgift på 0,22%, så jag lutar åt att välja den. Det jag inte förstår är varför utvecklingen av fonden skiljer sig så mycket från dess underliggande index. YTD är fonden ner 18% medan det breda indexet är ner 22%. Vet någon varför det skiljer så mycket och om det finns någon annan billig fond som är mer indexnära. (för info, intresset för hållbarhet är inte särskilt högt). Tacksam för vägledning.
Fonden följer OMX Stockholm GI superbra, kolla på Avanza. (Du kan ha missat att ta med utdelningarna i din jämförelse)
PLUS sysslar även med aktieutlåning vilket ökar avkastning
Där har vi det. Jag jämförde med fel index…
Fortfarande en liten diff om c. 1,4% YTD dock. Men det får man väl leva med som potentiell indexinvesterare.
Andreas, Tack och för poängen om aktielån.
Ok, först så jämförde jag med OMX Stockholm PI och sedan smög det in sig ett litet s före CAP GI så jag gissar att det var small cap…jag jämförde med sen. Nu känns det bättre.
tack