Vilken Sverigefond är bäst?

Om vi för en stund bortser från globalfonder och tittar enbart på fonder fokuserade på den svenska börsen så blir frågan vilken fond som är bäst?

Jag antar att Nordnet indexfond Sverige, Avanza Sverige och Plus allabolag Sverige Index är tre sannolika kandidater här. Variablerna borde då vara riskspridning (antal bolag) och avgiftsnivå.

Det kan förstås vara så att ingen av de här tre fonderna är ”objektivt bäst”. Det vore i så fall intressant om det är någon ytterligare aspekt som kan anses väsentlig i valet av fond. Att Nordnets respektive Avanzas fonder bara finns där betraktar jag som självklarheter, alltså inte som några reella nackdelar.

1 gillning

Jag gillar Plus Allabolag för att den inkluderar mindre bolag, vad jag vet är det inte ESG heller. Absolut inget fel med ESG, men jag vill få med samtliga bolag. Avgiften är bra också, enligt mig.

Vad är bäst?

Det är lite att fråga en gamer om vilket spel på valfri plattform som är bäst. Smaken är väldigt delad :heart_eyes: .

Bäst som i billigast: Avanza Zero och Nordnet Indexfond Sverige ESG som båda kostar 0%
Bäst som i bäst avkastning: AstraZeneca Allemansfonden med 17,14% i årstakt senaste 5 åren.
Bäst som i störst fondförmögenhet: Handelsbanken Sverige Index Criteria med 49 525 miljarder kronor
Bäst som i lägst volatilitet: Skandia Idéer för livet med 15,50% i standardavvikelse senaste 5 åren
Bäst som i högst avkastning 1 år och 5 morningstar-stjärnor: Handelsbanken Sverige Selektiv med 18,17%
Bäst som i Artikel 9 och högst avkastning: Carnegie All Cap A
Bäst som i flest innehav: Handelsbanken Sverige Index Criteria och SEB Sverige Indexnära med 351 innehav vardera (av 408 på Large/Mid/Small Cap OMX)

5 gillningar

Vad är definitionen för en Sverigefond? För mig är det givna valet Spiltan investmentbolag
Svenska investmentbolag slår det mesta även över lång tid.

1 gillning

För att fortsätta din lista, @Jacke78, men enbart med indexfonder:

Bäst som i minst fondförmögenhet: Plus Mikrobolag Sverige Index med 333 MSEK
Bäst som i högst inkomst till fondandelsägare genom aktieutlåning: kanske även här Plus Mikrobolag Sverige Index? Jag har inte kollat några årsredovisningar, förutom de från Plus fonder.
Bäst som i flest innehav: Storebrand Sverige Plus med 393 innehav (OK, lite “fuskat” pga ESG exkludering och inkludering).

1 gillning

Bra hittat! I mitt huvud gick Storebrand Sverige Plus bort pga deras exkluderingar. Nu när jag kollar listan över deras innehav från halvårsrapporten ser jag att de har en uppsjö utländska bolag i fonden. Det är där deras 10% dedikerat till lösningsbolag landat.

1 gillning

Frågan var i någon mening subjektivt menad. Typ att jag skulle säga att X är bäst för att den uppfyller vissa kriterier som jag uppfattar som särskilt viktiga. Att det skulle kunna ge mer än ett svar är i sig rimligt.

Svårt det här hur man beskriver vad som är bäst när det gäller en fond. För mig personligen är det nog ändå nån slags balans mellan bredd och avgift.

Dvs jag vill inte ha en fond som är gratis om den har, enligt mig, för få innehav. Men jag vill inte heller ha en jättebred fond om den är för dyr heller. Jag vill dessutom inte ha för mycket exkludering.

Så min favorit bland Sverigefonder är Plus allabolag Sverige index. Den har en bra balans mellan antalet innehav och avgift utan för mycket exkludering.

Det är här jag blir lite fundersam. Jag är helt med på spåret som du och andra förmedlar att ni vill ha en billig, bred fond som inte exkluderar onödigt hårt. Där onödigt är upp till var och en att bestämma.

Plus Allabolag Sverige Index innehåller 238 383 innehav. De två rena indexfonderna från Handelsbanken och SEB innehåller 113 fler innehav och Storebrands Plusfond innehåller hela 155 fler innehav. Över 3 år skiljer det 2,2% i avkastning mellan dessa fonder som har längre historik än Plusfonder. Det är samma skillnad över 1 års historik, till fördel till Plusfonder.

Jag skulle hävda att alla indexfonder innehåller mindre bolag och att de större fonderna har större utsträckning av dessa bolag än Plusfonder. Vill man ha bred spridning över alla typer av bolag finns det med andra ord bättre alternativ. Avgiftsmässigt sticker Handelsbanken ut med 0,78%, medan de andra ligger mellan 0,22% och 0,32%. Bäst spridning till lägsta pris är i mina ögon SEBs fond.

Det är lätt att luras av namnet, men Plus Allabolag innehåller faktiskt 91% av bolagen på Stockholmsbörsen. SEBs fond innehåller 86% av bolagen för 0,06% extra i avgift… Eller till och med Storebrand som fuskar med köpa utländska bolag men ändå har 95% av bolagen för 0,1% extra i avgift.

7 gillningar

Måste medge att jag var av uppfattningen att Plus hade fler innehav än så faktiskt! Har de mi skat antalet innehav eller alltid varit så? Jag har fått för mig att de hade över 300 innehav. Jag har med andra ord inte gjort min läxa tillräckligt här inser jag!

Med de siffrorna du presenterar så lutar jag mer åt att SEB Sverige är en bättre fond om man väger in bredd och avgift :slight_smile: Tack för infon och bra svar @Jacke78

1 gillning

Fel info @Jacke78 i den här fallet :grin:. Plus Allabolag Sverige index har över 300 st aktier det som gör att den visar mindra aktier är så att den har inbakad hela fonden i innehav Plus mikrobolag sverige index. I den finns ca.136 st aktier. Den har förklarats en gång innan av @PLUSfonder

4 gillningar

Plus Allabolag har 373 innehav.

238 innehav i fonden (PLUS Allabolag Sverige Index) varav ett är mikrobolagsfonden (PLUS Mikrobolag Sverige Index) som har 136 innehav. Så totalt 237+136 = 373 innehav.

Plus exkluderar inget och följer ett index som enligt de själva “innehåller samtliga bolag som är noterade på Nasdaq OMX Stockholm, från de absolut största till de allra minsta.”

Så jag antar att denna fond har flest innehav? Och om nån annan Sverigefond har fler så är det för att de tagit in nordiska innehav?

5 gillningar

Det stämmer @Johann :+1: . Det var det jag skrev :+1:. Vi skrev nästan samtidigt.

1 gillning

Tack för svar @Jakke :slight_smile: Jag hade också missat/glömt att Plus inkluderar småbolagsfonderna i allabolag. Det gillar jag :+1:

3 gillningar

De 136 minsta bolagen i PLUS AllaBolag väger alltså 1,24% av fondens storlek… Jag förstår att det säkert är marknadsviktat och korrekt. Men hur stor skillnad kan det göra egentligen för utvecklingen kan jag inte låta bli att undra :sweat_smile: Sorry, det är väl lite off topic.

Jag tilltalas av Storebrands svenska PLUS-variant, har inte tittat på den tidigare.

1 gillning

Det stämmer! Hade missat deras egna plusfond i innehavslistan. Men som @Carl-Fredrik skriver tänker jag att 1,24% av innehavet inte spelar väldigt stor roll :stuck_out_tongue: . Då är min “Bästa” fond istället Storebrand Sverige Plus. Några fler innehav, lite mer ESG, väldigt marginellt dyrare. De har plockat in 7 bolag från Norge och Danmark vad jag kunde se, sökte inte efter OY för Finland.

Jo jag gillar också den :muscle:

Som jag skrev i detta inlägg [Tips på en fondportfölj för pension med miljömedvetna fonder - Nr 8 av Johann], jag körde själv 75% SPP Global Plus och 25% SPP Sverige Plus under lång tid.

2 gillningar

Det var någon av plusfonderna (kanske Alla bolag) som råkade få negativ avgift i praktiken! Ännu billigare än 0! Aktieutlåningen till de som blankar drog in mer pengar till fonden än vad avgiften låg på, så den effektiva avgiften blev negativ.

1 gillning

Jag skulle vilja lyfta SEB Sverige Indexnära. Det är en fond som funnits i 15 år och har ett stort förvaltat kapital. SEB är dessutom ett av Sveriges största banker.

Fonden följer i stort sett SIXPRX med över 350 aktieinnehav.

Avgift 0,28%

Så om man ser till fondförvaltarens stabilitet, fondens innehåll och avgift. Så skulle jag rösta på SEB Sverige Indexnära

5 gillningar

Gick från PLUS Allabolag till SEB Sverige Indexnära just för detta. Vet ej om det verkligen är så men jag upplever SEB som stabilare överlag. Det är lite det jag vill åt att det ska finnas en lång historik bakom med en större summa förvaltat kapital. Har tänkt såhär gällande alla mina fonder. Kör exempelvis Länsförsäkringar global, AMF Småbolag osv.

3 gillningar