Bästa Sverigefonderna?

Tänkte uppa mitt home bias lite. Ge mig era all stars!

Kan tyvärr inte svara då jag inte kör home-bias men vet att många här gillar Plus Allabolag :slight_smile:

Jag gillar:

Länsförsäkringar sverige index

Spiltan aktiefond investmentbolag

Avanza zero

1 gillning

Plus allabolag.

• Bredaste Sverigefonden
  • Indexfond
  • Låg avgift.
8 gillningar

SEB Sverigefond (Aktiv fond)

1 gillning

+1 för PLUS AllaBolag Sverige

Sedan har jag också ägt Spiltan Aktiefond Investmentbolag under lång tid. Den är rimligt prissatt och bra om man vill öka exponering mot investmentbolag men det är en väldigt smal fond jämfört med vanliga indexfonder och kan väl mer ses som ett ämne för lekhinken (eller vad den nu heter nuförtiden :sweat_smile:)

1 gillning

Finns det någon svensk ETF som är lik denna?

Vad är det som gör att du tycker denna är bra?

Jag har tyvärr dålig koll på ETFer.

Nordnet Sverige Index. Bredare än Avanza Zero och 0% avgift. Är väl runt 90 innehav el.dyl. om jag minns rätt.

1 gillning

SEB Sverige Indexnära B utd

Billig, bred och utdelande vilket jag tycker om.

Eftersom frågan inte var specifikt passiv eller aktiv så anser jag att fonden jag nämde är ett bra alternativ som Sverigefond. Om den är bättre eller sämre lämnar jag osagt och det får den som köper fonden avgöra. Som sagt ett alternativ bland många andra Sverigefonder.

Jag undrade bara varför du tyckte just den fonden var bäst. Har inte sagt något om förvaltningen.

Jag anser inte den fonden vara bäst utan som jag nämer ett alternativ. Jag vet inte vilken fond som är bäst eftersom jag inte har någon spåkula för framtiden. Alla som kommenterar vet inte heller vilken fond som är bäst men det flesta rekommenderar oftast den dom själva har och det säger inget om vilken som är bäst.

Med tanke på rubriken så trodde jag det, men okej. Vad som är bäst beror ju på vad man menar. Jag själv tycker Plus allabolag är bäst eftersom den är (mig veterligen) den bredaste Sverigefonden på marknaden och dessutom till en låg avgift.
Att den kommer ge bäst avkastning har jag inga illusioner om. Det kommer den garanterat inte ge eftersom den är en indexfond, den kommer heller inte ge sämsta avkastningen utan troligen lite över snittet.

Vad gör att du tycker SEB Sverigefond är bra då?
För det måste väl finnas någon anledning till att du nämnde den?

OM3X är den enda svenska etfen jag kan komma på, men den är inte lika bred (färre innehav).

1 gillning