Underpresterar fonden SEB Sverige Indexnära?

Hej!
Har kikat runt lite på breda indexfonder för Sverige. SEB Sverige Indexnära verkar vara populär och har funnits väldigt länge vilket ju är positivt. Men såvitt jag kan utläsa har den konsekvent månad för månad gått runt -2% sämre både i år och på 1 års sikt jämfört med andra fonder som följer samma index, t.ex. PlusAlla Bolag Sverige. Någon som vet hur det kommer sig? Eller har jag utläst detta fel?

Tacksam om någon kan klargöra detta!

Helt normalt att indexnära fonder avviker från sitt jämförelseindex från tid till annan, kan ser tvärtom ut nästa år.

Det är väll så att SEB-fonden har någon hållbarhetsinriktning som utesluter typ olje och gasföretag mm.
Detta har inte Plus Allabolag.

Nu har ju olja och gas gått lite bättre, vilket gjort att Plus-fonden presterat lite bättre.
Nästa år kan det vara tvär om.

2 gillningar

nordnet: Klicka på vågsymbolen i grafen och välj vilket index du vill jämföra med.

Det går såklart inte att titta på så korta tidsfönster men bara som en referens - än så länge i år är det PlusAllaBolag som får bita i gräset. Över lång tid så kommer de säkert avkasta lika mycket

Du har fått bra svar i tråden.
Kolla på långa tidsintervall och jämför man två olika fonder som följer lite olika index blir svårt att avgöra vilken som är “bäst”.

I mitt huvud väcker tråden frågan om hur man väljer bästa indexfond?

Bäst historik på en marknad?
Lägst avgift?
Lägst/högst volatilitet eller lägst “max draw down”?
Bäst Sharpekvot? (Väger ihop Historik + volatilitet)
Flest bolag i indexfonden?

Man kan även fråga sig när det är vettigt att sprida riskerna på flera liknande indexfonder? Eller ej.

Frågan om vad som är en bra indexfond är ganska svår att besvara.