Byte av SEB fonder

Hej, har just gått igenom mitt fondsparande på SEB som jag haft i över 10 år.
Har följande fonder på ett ISK konto:
SEB active 55A + 57%,
SEB Euroland Free of Management fee C Sek +119%,
J O Hambro Global Select B Euro + 171%
Totalt värde på alla tre 500.000 med uppgång på 125%.
Har försökt att få information om fondavgifter mm via fondernas faktablad men det är nästan omöjligt att tolka informationen.
Hur hade ni gjort? Sålt av och byggt en bredare global index portfölj eller låtit investeringen vara kvar på SEB? Kommer inte behöva pengarna på 15-20 år. Tacksam för hjälp med detta.

Ja.

• Seb active 55a kostar 1,75%
  • Seb Euroland free of management fee C, antar en är gratis? Men investerar bara i Euroland
  • J O Hambro Global select B euro kostar 1,5% samt på vissa ställen står det om 15% prestationsavgift

Konstig och dyr portfölj.

Spana in portföljförslagen för SEB HÄR om du har seb som bank och inte vill ha ditt sparande någon annanstans.

70% Länsförsäkringar Global Index 0,22% 0,15%
20% SEB Sverige Indexnära A 0,26% 0,05%
10% Eget val, t.ex. Swedbank Robur Access Asien A 0,42% 0,04%
Summa viktad avgift 0,25%

Annars är fondrobot som Lysa eller Opti ett alternativ.

1 gillning

Kort, koncis och korrekt analys.

Byt!

Fondens totala avgift är 0,04 % som är transaktionskostnader (0% i förvaltningsavgift). Enligt faktabladet är jämförelseindexet NASDAQ EURO 50 Index och det består av de 50 största bolagen i eurozonen.

Jag håller för övrigt med föregående skribenter. Byt fonder och @MattiasA90 fonder är bra förslag.

Märklig fond och känns inte som en fyller något vettigt syfte. Billigt behöver inte alltid betyda bra. Tar hellre en globalfond eller om man nu ska välja just en europafond så finns indexfonder som investerar bredare än bara 50 bolag.

1 gillning

Tack snälla ni som svarat på mitt inlägg. Nej, behöver inte ha SEB som bank, snarare tvärtom. Har både Nordnet, Avanza o Lysa.
Kommer lägga säljorder på alla tre fonderna redan ikväll.

2 gillningar

Lycka till! :slight_smile: Då har du bra förutsättningar att få igång en portfölj som är både bredare och billigare :+1:

Tack Mattias, vad skulle du rekommendera på Nordnet t.ex?

Liknande basportföljen där också.

2 gillningar