Ärv portfölj - hjälp?

Hej alla.
Tänkte höra om någon här inne har lite tips till mig? Jag har ganska nyligen haft förmånen att ärva en portfölj (ca 3 milj) med aktier/fonder. Denna är placerad i SEB och är fördelad 60% en fond (SEB pb aktiv 75) och 40 % dessa aktier:
Bilia
Electrolux
Fabege
Huskvarna
Investor
Lundbergs
Tele2

Jag har en bankman på seb som hjälper mig med förvaltning men känner att jag inte riktigt kan lita på honom till 100% (Man hör ju massa om att bankerna bara vill tjäna pengar :yum:)

Jag är 33år och sparar långsiktigt då vi har lön och buffert så vi klarar oss till vardags. Så tänker mig att pengarna ska få bli en guldkant till pension + förhoppningsvis ett fint arv till barnen framöver. Min kunskap och tiden jag har att lägga är inte stor så det ska vara en portfölj som klarar sig själv så att säga.

Om ni skulle råda mig grovt/schematisk vad jag skulle göra med min portfölj, vad har ni för råd?
Ha kvar den som den ser ut?
Justera andel fonder/aktier?
Flytta från SEB? Vart isf?

Jag själv tänker att SEBs egna fond kanske inte är den bästa? (Men det är bara baserat på känsla och egentligen ingen substans bakom :blush:) Och att man kanske ska ha flera fonder? Eller vad säger ni experter?

Utifrån det du skriver här så låter det som att billiga indexfonder kanske skulle kunna vara något? :slight_smile: Om du vill behålla några av de enskilda innehaven så skulle jag behålla investor och Lundbergs då dessa är investmentbolag och sköter sig i princip själv och ger lite utdelning (om man tycker sånt är viktigt).

1 gillning

Vad jag kan se så har SEB pb aktiv 75 en avgift på 1,77%. Det är väldigt dyrt och avgiften äter upp en betydande del av vinsten över tid! Lek gärna lite med kalkylatorn här: Jämför avkastningen från två fonder med olika avgift | Kalkylator
Jag hade sålt SEB-fonden och köpt en global indexfond som t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära som har en avgift på 0,22%.

2 gillningar

Tack för svar. Låter ju verkligen om jag borde satsa på någon fond med lägre avgift då. Om jag skulle flytta över från SEB fond till indexfond, kan det då vara rimligt att ha allt i en fond eller borde jag ha flera?

Har själv ärvt lite och har lite insikter och lärdomar. Först så beklagar jag sorgen.

1. låt det ta lite tid, gör inget förhastat och fundera på hur du vill göra. Sök kunskap (vilket du gör osv)

2. om du har skulder skulle jag överväga att rensa bland dem

3. jag skulle unna mig något i närtid och även ge bort en summa. Hur man är generös och ger är en process som vissa behöver träna på (jag iaf). Jag gillar att kunna va generös mot min närhet ist för organisationer så fundera på om din generositet skulle kunna påverka din närhet positivt.

4. förvalta långsiktigt, precis som du är inne på så är långsiktighet bra. Gillar att det ska gå vidare i arv till kommande generationer.
    Lysa eller billiga indexfonder tror jag på och skulle sålt av SEB fonden framförallt mot någon sådan lösning.

1 gillning

Är det en ISK/KF/vanligt vpkonto? Det avgör nämligen litegrann hur du ska göra. SEB har inte LG Global. Men de har ju en Sverige indexfond som är rätt bra. Ta den passivtförvaltade.

Enstaka aktier ses som högre risk. Tänk på Roulette. Indexfond är som svart/vit medan aktier är specifika nummer på brädet. Men vill du ha en FIRE and forget lösning, 100% global indexfond. Släng inloggningsuppgifterna. Logga in 30 år senare, =$$$

1 gillning

Jag kan instämma. För långsiktigt passivt sparande känns indexfonder tryggast. Kanske en global och en svensk?

Investmentbolag fungerar lite som en indexfond och är nog ett bra val om man vill ha aktier.

2 gillningar

Det ligger på ett ISK. Det tilltalar mig för stunden iaf att bara kunna investera och sen inte tänka mer på det. Och då låter det som index-fond är något jag ska kika på. Framöver kanske jag får mer tid och intresse, men det finns inte där just nu iaf =p

Ditt intresse att laborera bör ligga i en lekhink. De stora pengarna borde ligga passivt förvaltade. Om den ligger på en ISK så skulle jag flytta på den iaf. Min kompis som jobbar på SEB tycker att fr har ett dåligt utbud. Kör över allt till Avanza eller Nordnet.

Om du bestämt dig för att behålla allt investerat och sparar på så lång sikt hade jag gjort en ISK flytt till Avanza och lagt om till Globala barnportföljen eller Basportföljen. Finns i länken nedan:

Om du prompt vill behålla allt hos SEB kan du köra typ 85% i SEB Hållbar Global Indexnära och 15% SEB Hållbar Sverige Indexnära.

1 gillning