Sparande hos SEB, behöver hjälp med översikt samt förslag och förbättringar

Hej allihopa,

Ska försöka hålla mig så kort som möjligt men hade behövt hjälp med att se över mitt sparande hos SEB. Anledningen till att jag har allt sparande hos SEB är för att få ner bolånet samt att det är bekvämt och jag får en bra översikt. I dagsläget har jag 4st olika ISK-konton med diverse fonder i.

Nedan kommer jag sammanfatta vilka fonder jag har samt vad den totala avgiften för dessa är.

ISK 1 har jag som ett långsiktigt sparande, de fonder jag har där är:

• Seb Dynamisk Aktiefond - 1,54%
  • Seb Start 75 - 0,68%
  • Seb Sweden Equity Fund C (sek) - 1,34%

ISK 2 har jag som ett kortsiktigt sparande till semester eller om jag vill unna mig något, de fonder jag har där är:

• Seb Dynamisk Aktiefond - 1,54%
  • Seb Start 50 - 0,69%

ISK 3 är sparande till min dotter, de fonder jag har där är:

• Dynamisk Aktiefond - 1,54%
  • Seb Start 75 - 0,68%

ISK 4 är ett pensiosspar åt mig själv, den fonden jag har där är:

• Seb Pensionsfond Extra C Sek - Lux - 1,79

Utöver detta har jag även flyttat min tjänstepension till SEB, tjänstepensionen sparas i dessa:

• Seb Sverige Indexnära A
  • Seb Global Focus C USD

Spontant tycker jag att många av fonderna har höga avgifter men har ingen aning om vilka andra fonder det finns hos SEB som hade kunnat ersätta några av dessa.

Tar tacksamt emot alla tips, råd och förslag jag kan få! :slight_smile:

Ha det så bra! :smiley:

1 gillning

Välkommen till forumet @D.L12!

Det jag skulle göra är:

• Läs gärna artikeln “Investera rätt och lätt” så att du får en känsla för vad forskningen rekommenderar, vill du sedan dyka ner i mer studier så har vi denna delen på hemsidan med “forskning och studier”.

• Därefter skulle jag matcha de lärdomarna mot de fonderna som jag har och ställa mig frågan; på vilka grunder har jag valt dessa? Samt, om jag inte hade haft pengarna investerade, skulle jag köpt dessa fonder som jag har köpt? Om svaret på den frågan är nej, då kan man överväga andra.

• Risk skulle jag valt efter sparhorisont. Läs gärna mer här “Var inte rädd för risken” samt “Låt sparhorisonten bestämma allt

De andra som jag skulle överväga är:

1 gillning

PS. Detta är sällan en bra anledning att ha sitt sparande hos sin bank. Du har sannolikt, tyvärr betalat sjukt mycket mer i avgifter på ditt sparande än du någonsin fått i rabatt på bolånet. :pleading_face:

I princip ingen av oss gamla forum-rävar har sparandet på samma bank som vi har bolån av den anlendingen. Swedbank är min huvudbank sedan 30 år, har aldrig haft mitt sparande där.

3 gillningar

SEB har precis startat en billig global indexfond. Byt till den i alla dina ISK så fort som möjligt. Sen ta ett par djupa andetag och fundera på att flytta alla ISK eller dess innehav till annan aktör.

Ditt kortsiktiga sparandet (ISK2) skulle jag lägga på sparkonto hos en nischbank om det är pengar du kommer nyttja inom 1-2 år.

1 gillning

Tack för tipsen, det uppskattas! :slight_smile: Får en känsla av att det blir en flytt av mitt sparande, är Avanza ett bra alternativ i sådana fall eller vad rekommenderas?

(inlägg raderat av författaren)

Tack för tipset, ska kolla in denna :slight_smile:

Det beror lite på. Du kan välja bra fonder på SEB enligt ovan. Vill man vara lite mer “gör-det-själv” så är Avanza ett utmärkt alternativ. Många av oss är kunde där. Är man mer i lägret att automatisera sitt sparande och inte behöva tänka på det så mycket är en fondrobot som LYSA eller OPTI ett alternativ.

Så det finns inget “rätt” svar.

Det jag skulle rekommendera är att INTE göra någonting på 1-2 veckor. Det är ingen stress. Läs på, ställ frågor och prova, det finns ingen anledning att göra stora yxhugg i panik. Särskilt när vi pratar om sparhorisonter på flera år.

1 gillning

Intressant! Har en tjänstepension hos SEB som jag inte får byta till t.ex. Avanza eller Nordnet och där jag nu har en globalfond med 0,4 % i avgift. Försökte byta till denna men fanns inte som alternativ, har skrivit och frågat om det kommer komma även till tjänstepension. Är så segt att man inte kan få välja vad man vill! :frowning: