Dåligt insatt, önskar feedback på mina SEB fonder (SEB Strategi Balanserad / Defensiv och Dynamisk Räntefond)

Hej!

Jag har alla mina fonder hos SEB sedan en lång tid tillbaka. Följande två har jag i ISK-konton:

SEB Strategi Balanserad - Lux (1,42% i avgift)

SEB Strategi Defensiv - Lux (1,18% i avgift)

Och merparten av mina pengar har jag i en depå i följande fond:

SEB Dynamisk Räntefond Sek Lux (0,55% i avgift, plus 10% resultatbaserad avgift på avkastningen över den riskfria räntan)

Även om avkastningen inte är hög så har jag tröstat mig med att pengarna är rätt så trygga och att jag i alla fall inte riskerar att förlora stora belopp. Har därför inte vågat röra dem men jag borde kanske tänka om? Hur bra eller dåliga skulle ni säga att mina nuvarande fonder är?

Har nyligen öppnat ett konto hos Nordnet, hade det varit smartare att flytta över en del av pengarna dit till fonder med lägre avgift? Jag är så dåligt insatt och har därför inte vågat göra något hittills av rädsla för att ta fel beslut.

Tack på förhand!

Samtliga fonderna skulle jag säga är riktigt riktigt dåliga.

Om du känner dig osäker skulle jag vänta tills @janbolmeson släpper avsnittet med utvärdering av fondrobotar och köra på den bästa av dom. Du kommer både få mycket lägre avgift samt sannolikt en avsevärt högre avkastning jämfört med den obefintliga avkastningen i fonderna du har idag.

Jag vet att SEB försökte lura på mig både balanserad och defensiv när jag var yngre.

1 gillning

Hej @A-C,

Välkommen till forumet. De fonderna som du har är tyvärr som @Borne1 skriver ingen höjdare. De är dyra och du betalar väldigt mycket för något som du t.ex. på LYSA kan få för en tredjedel av priset och som dessutom är hästlängder bättre. Det finns således alternativt som är bättre och billigare.

Jag skulle rekommendera att läsa följande två artiklar på bloggen:

Återkom gärna med frågor. Du kan dessutom be LYSA om hjälp med överföring från ISK till ISK så att du slipper en negativ skatteffekt.

2 gillningar

Tack så mycket för era svar @Borne1 och @janbolmeson Och tack för välkomnandet. Uppskattar er hjälp oerhört mycket! Misstänkte att fonderna var dåliga och det känns skönt att få det bekräftat, då vågar jag ta steget att omplacera pengarna.

Ska läsa på mer, tack för länkarna Jan. Jag har läst artiklarna en gång men får nog läsa igenom dem igen för att verkligen förstå allt, det är så mycket nytt att lära.

De två fonderna jag har på ISK-konton kommer jag att byta ut och flytta från SEB, känner mig säker på den saken efter att ha läst era svar. Men pengarna som ligger i depån vill jag eventuellt inte ta för hög risk med, är det bäst att låta dem ligga kvar i nuvarande fond i så fall?

Angående depån med lägre risk:

Om du behöver dom inom tre år eller att du inte vill riskera pengarna alls (förutom inflation) kan det kännas tryggt att ha dem på ett sparkonto med insättningsgaranti.

1 gillning

Hej Agnes,

dina befintliga fonder har ganska låg risknivå samt låg avväntad avkastning. Det är inte rimligt att betala så pass höga avgifter för såna fonder.

Om du är ovillig att ta högre risk framöver så skulle jag rekommendera att du sätter majoriteten av pengarna på ett sparkonto och investerar en liten del (kanske 25-30%) i en billig aktieindexfond, Mr Bolmeson har några bra förslag tror jag. Du kan sen öka andelen i indexfonden i framtiden - tror dock att det kommer att hända iallafall om du bara låter tiden göra jobbet. :slight_smile:

Hur gammal är du och när tror du att du kommer att behöva pengarna?

1 gillning

Hej @JayR och tack så mycket för ditt svar!

Jag är strax över 30, min framtid är oviss av lite olika anledningar så jag vet inte exakt när jag kommer att behöva pengarna vilket gör det svårt för mig att planera. Men en del av pengarna kommer jag i alla fall att kunna spara på lång sikt.

Finns det några fördelar med att ha majoriteten av pengarna på ett sparkonto istället för att ha dem kvar i depån?

Jag är lite orolig av mig också och har varit så rädd att ta fel beslut, så jag har blivit lite handlingsförlamad och bara låtit pengarna vara. Men det kanske släpper lite när jag kommer igång :slight_smile:

De viktigaste tumreglerna är:

• Pengar som ska användas inom 0 - 2 år bör vara på bankkonto med insättningsgaranti. Inga fonder.
  • Därefter kan du ta t.ex. 10 procent i aktier per år i sparhorisont, resten i på bankkonto med insättningsgaranti.

Ja, jag skulle absolut säga att det är bättre med sparkonto än fonder med låg risk som de defensiva fonderna.

1 gillning